Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Första riktig svetsen Esab LAE 315. Tips mottages!

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Göran Ekman

#16 » 16:04:18, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade några bilder på nätet ifrån instruktionsboken till LAE.

Bild

Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Turbodiesel

#17 » 16:26:45, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade bilden nu.

Matarverket (MEK2) kan ha inställning för mjukstart & efterbränning, behoven skiljer sig något mellan 50 & 300A

Notera att stora svetsar sällan är speciellt underbara till tunnplåt, men undantag förekommer. De är helt enkelt inte optimerade för sytråd & rostlagning i foliematerial.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#18 » 17:34:45, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit ute ich privscetsat med en kompis som är duktig utbildad svetsare. Fick den att gå riktigt fint på grovläge 1 och finjustering 8 av 10. Han tyckte den gick rätt bra, så förmödligen är inget fel på den. Kan som sagt vara som alla säger stt dessa större svetsar inte riktigt är så finkänsliga.

Har inte heller uppfatatt att det ska sitta styrkort i denna men ska öppna upp den och kolla. Tills vidare fungersr den bra, så jag ska göra en uppmätning av den och se om jag kan göra en mätnkng av dioderna när jag har brist på andra projekt. Den går fint nu i 1mm plåt så jag får nog vara nöjd med det sålänge! :)
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

Turbodiesel

#19 » 17:47:24, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elektroniken som sådan (förutom kraftdioderna då..) sitter i matarverket, strömkälla & matarverk är skilda, och såldes separat. Du satte ihop kombinationer efter behov, ungefär som gamla riktiga stereoanläggningar.

Esab benämde en tid sina stora modeller 'compact' när de hade inbyggt matarverk.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mimeck

#20 » 17:54:45, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också en LAE 315. Kolla kablar och anslutningar. Min började gå sämre för ett halvår sedan. När jag fixat till kablarna blev det skillnad som på natt och dag.
En riktigt bra jordklämma behövs också för en sånn svets. Jag har en som skruvas fast. Typ som en blandning mellan en tving och en svetstång.
Jag måste byta jord och övriga kablar för dom börjar bli för dåliga.

Jag har även rengjort slangpaketet nånn gång. Har använt wd40/5-56 och låtit det rinna igenom. Görs på egen risk för förra gången blev det kortis (?). Fick byta slangpaket.....

Kolla även så att tråden matas ut jämnt och fint och att den går lätt hela vägen.
Antar att du har ett fräscht munstycke. Det kan göra en del också.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#21 » 18:11:43, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man kontakter bland elverksfolk brukar man kunna få tag i kraftiga jordklämmor (tvingar) som egentligen är tänkta för arbetsjordning i högspänningsanläggningar.

Se upp med WD-40, den lämnar en seg hinna efter sig när den torkar in (förmodligen avsiktligt, för att den ska fungera som tillfälligt rostskyddsmedel). Gäller det ett slangpaket till MIG eller någon annan finmekanik som ska gå lätt, så är det bättre med t ex 5-56, Biltemas Auto X4 , svenska försvarets Smörjolja 042 eller nån annan sprayolja som inte torkar in på WD-40:s sätt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#22 » 21:08:45, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska kolla över kablarna igen, med tanke på att den inte ens gick igång när jag satte ihop den första gången (dåligt isatta kablar) tåls det att ses över! Är en riktigt stor klämma på denna som man får ta i mkt för att öppna. Men jordkabeln kanske bör bytas! Ska undersöka slangpaketet med trådmatningen också!
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#23 » 03:22:13, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Har också en LAE 315. Kolla kablar och anslutningar. Min började gå sämre för ett halvår sedan. När jag fixat till kablarna blev det skillnad som på natt och dag.
En riktigt bra jordklämma behövs också för en sånn svets. Jag har en som skruvas fast. Typ som en blandning mellan en tving och en svetstång.
Jag måste byta jord och övriga kablar för dom börjar bli för dåliga.

Jag har även rengjort slangpaketet nånn gång. Har använt wd40/5-56 och låtit det rinna igenom. Görs på egen risk för förra gången blev det kortis (?). Fick byta slangpaket.....

Kolla även så att tråden matas ut jämnt och fint och att den går lätt hela vägen.
Antar att du har ett fräscht munstycke. Det kan göra en del också.


Ska kolla upp det du beskriver. Men som jämförelse, Vad kör du för spännings läge (grov och finjustering) och trådhastighet it 1mm plåt eller därikring? Kul att den går som den ska. Min låter riktigt trevligt när man får till inställningarna. Mvh
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

mimeck

#24 » 13:33:26, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svår fråga.... Sällan jag går ner på läge 1 på grov justeringen.
"fin inställningen" har jag typ rakt upp vid tunn plåt. Känner att jag nästan måste provsvetsa för att svara på det här...

Normal svetsning i tex 4mm järn funkar på ett av dom högsta lägena på fininställningen.
Vid grövre svetsning så händer det att jag kör grovinställningen på 3:an men det är ganska sällan. Om jag kör allt på max smäller säkringarna men jag är aldrig ens i närheten av dom högsta inställningarna.

Trådmatningen vet jag inte för knoppen sitter löst. Brukar inte titta så noga vilka inställningar jag har.

Min svets går hyffsat men jag tror den skulle gå bättre med nya kablar. Blev stor skillnad efter att jag fixat till anslutningarna iallafall.

Finns inställnngar i hållaren för trådvindan också. Två fjädrar inuti själva hållartappen. Går ju att kolla så att vindan löper lagomt lätt.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#25 » 21:38:13, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Svår fråga.... Sällan jag går ner på läge 1 på grov justeringen.
"fin inställningen" har jag typ rakt upp vid tunn plåt. Känner att jag nästan måste provsvetsa för att svara på det här...

Normal svetsning i tex 4mm järn funkar på ett av dom högsta lägena på fininställningen.
Vid grövre svetsning så händer det att jag kör grovinställningen på 3:an men det är ganska sällan. Om jag kör allt på max smäller säkringarna men jag är aldrig ens i närheten av dom högsta inställningarna.

Trådmatningen vet jag inte för knoppen sitter löst. Brukar inte titta så noga vilka inställningar jag har.

Min svets går hyffsat men jag tror den skulle gå bättre med nya kablar. Blev stor skillnad efter att jag fixat till anslutningarna iallafall.

Finns inställnngar i hållaren för trådvindan också. Två fjädrar inuti själva hållartappen. Går ju att kolla så att vindan löper lagomt lätt.


Ja men de inställingar du nämner med rakt up på grov II är samma som jag har, jag kan gå ner på grov I och typ 8-10 på fininställnigen om jag ska helsvetsa tunn plåt för att inte bränna igenom. Min svets går extremt jämnt nu så jag är väldigt nöjd! Tidigare ägare (en verkstad som hade det som backupsvets och för mindre ovanliga specialjobb) har bytt kablar och slangpaket. Så det är i rellativt bra skick!

1 person gillar det här inlägget.
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se