Bumpar en gammal tråd, har kört utan kondensatorer sedan min 230V konding brann 2011. Blev ett fint rökmoln innan säkringen löste.
Måste hitta nya kondingar och byta dessa då jag skall svetsa en del i höst/vinter med den och avstörnigskondensatorerna finns ju där av en anledning. När jag plockade isär min svets kom jag fram till att det användes både 220nF och 470 nF kondingar från RIFA. Rimligtvis borde de två 0.22µF vara paralellkopplade för att klara högre
spänning (2*250VAC) och suttit på 2 fas inkopplingen. Jag har bara svetsat med 230 sedan jag köpte den och den kom med en vanlig 230V
kontakt. Så jag antar att det kommit rök från de 2 st 0.22 µF innan när den använts med 2 faser. Är ju inte raketvetenskap, men jag gillar alltid när allt är original (om det nu varit det från början). Men jag kunde läsa på de spruckna kondensatorerna vilket jag hittat en anteckning om. Tror de var märkta X eller möjligen X1. 470 nF måste ju
iaf ha suttit mellan nollan och 230 fasen. Men är lite märkligt att de inte använt 2 paralellkopplade 470 nF på 2 fas sidan, varför gå ner i kapacitans, det borde ju vara 2 x 470 nF där också minst. Så om någon har en original som inte brunnit , så vore det tacksamt om ni kunde titta vad som verkligen skall sitta där.
Iaf fanns :
2 st 0.22µF/250 VAC - Typ RIFA PME 271/M622
1 st 0.47µF/250 VAC - Typ Rifa PME 271/M267
Som var sprukna och brända men jag hade tur att kunna se läsa detta.
Funderar annars på att sätta en 1µF X2 konding över de två faserna och koppla in den som två fas, den har ju aldrig svetsat bra med 230V
Hoppas inte det är något fel på 380 lindningen , men antar det bara var kondensatorerna som gjorde att säljarem kopplade den till 230!?
Ett blocket fynd , med en jäkla bra
kärra.