Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

AGA TIG ? Vad är det jag köpt?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Foton (trådstartaren)

#1 » 21:31:25, 13-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Ursäkta lite dumma frågor!
Länge funderat på att lära mig TIG-svetsning till husbehov men har tyckt att det är alldeles för mycket pengar att lägga ut. Särskilt om man även vill kunna svetsa i aluminium. Ropade på vinst och förlust in en sån här för en billig peng (???) och hoppades på att den skulle fungera. Nu har jag problem att få igång den. Sätter man i kontakten så tänds den gröna lampan och trycker man på knappen på brännaren så tänds den röda och det börjar gnistra mellan elektroden och jorden (arbetsstycket)
HF tändning kanske? men ingen ljusbåge tänds och det händer inget om jag nuddar med elektroden mot jord. Finns inget reglage för strömstyrka på apparaten och dessutom blir en kabel över med samma fattning som anslutningarna + och - på min pinnsvets så jag börjar fundera på om det fattas något eller om den är trasig.
Kan någon förklara vad det är jag köpt och hur jag får igång den?
Bild
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01



Turbodiesel

#2 » 21:46:37, 13-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är bara en tig-tillsats, anslut den till valfri (pinn)svetsströmkälla.

Hade själv en likadan för flera år sedan, testade den aldrig med AC, men det borde funka. Då kanske det finns användning för de gamla transformatorsvetsarna :grin:






Edit: ändring
Senast redigerad av Turbodiesel 21:49:19, 13-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Robban_C

#3 » 22:12:36, 13-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt också haft en sån där men jag använde den inte mer än nåt test nån gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

knappstoppad

#4 » 22:14:17, 13-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bekant ut.
Jag har en liten brytare på sidan för HF-tändning Till/Från.
Som sagt ovan så behövs en strömkälla till den där.
Säg till om du behöver bilder på hur det ska va kopplat.

/Jimmy


Bild
knappstoppad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:09, 08-10-2011
Ort: Södermännens Land
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson New Major x 2
Fordson Power Major
Volvo F87 med Hiab 765
350 Boxer backhoe

Foton (trådstartaren)

#5 » 01:01:09, 14-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va snabba ni är! Tack för era svar! :thummar: :buga:
Instruktioner om inkoppling skulle sitta fint.
Går det att använda min lilla MMA invertersvets tror ni?(Migatronic Delta 160E)
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

knappstoppad

#6 » 01:43:24, 14-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan knäppa lite bilder när det blir ljust.
På mitt åbäke så är det bara plus samt minus ut från strömkällan upp till tig-tillsatsen samt den lilla "brödrost-kontakten" som syns på bilden ovan.

Via den aktiveras ett relä som gör att strömkällan ger ström när avtryckaren på tigen trycks in.

Se gärna tråden om min svets där jag hade problem med att svetsa med pinne eftersom den tydligen enbart används för tig-svetsning.

Sen har jag även ett 230V uttag på strömkällan som matar tig-tillsatsen. "syns även det på bilden"

/Jimmy
knappstoppad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:09, 08-10-2011
Ort: Södermännens Land
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson New Major x 2
Fordson Power Major
Volvo F87 med Hiab 765
350 Boxer backhoe

Turbodiesel

#7 » 01:50:35, 14-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

knappstoppad

#8 » 02:15:48, 14-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=31231


Ja precis!
jag är lat av naturen.
knappstoppad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:09, 08-10-2011
Ort: Södermännens Land
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson New Major x 2
Fordson Power Major
Volvo F87 med Hiab 765
350 Boxer backhoe

Foton (trådstartaren)

#9 » 07:55:50, 14-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag grunnat lite i natt och kommit fram till att det inte blir någon kabel över om man kopplar in båda kablarna till den externa strömkällan. Trodde först att ena kabeln bara skulle gå från undre aggregatet till övre men då blir ju en kabel överflödig. Dessutom är kablarna 4-5 meter långa och det verkar onödigt när det bara är en halvmeter mellan uttagen. Nu är frågan vad det ska vara för strömkälla till för att kunna svetsa både AC och DC? På den övre lådan finns ju en vippa där man väljer AC eller DC så man ska väl inte behöva olika strömkällor? På min apparat sitter knappen för HF på den undre lådan. Eller är det bara så simpelt att man får ut det som man stoppar in och hela denna 70 kg tunga grunka är till för att få HF-tändning och lite efterströmmning på gasen samt punktsvetsning?
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Jars

#10 » 13:06:52, 14-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller är det bara så simpelt att man får ut det som man stoppar in och hela denna 70 kg tunga grunka är till för att få HF-tändning och lite efterströmmning på gasen samt punktsvetsning?

Du har kommi till rätt resultat ! Tråkigt men det kal bli så också !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Foton (trådstartaren)

#11 » 08:10:04, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälpen allihop!
Nu har jag provkört lite genom att koppla in min invertersvets.
Funkar kanon. Tänder ljusbågen lika lätt som med migen även nere på 20 A. Skönt slippa skraptändningen även om det kanske inte var det smidigaste sättet.
Nu återstår "bara" att lära sig svetsa. Funderar på att skaffa en billig svetstrafo så får man möjlighet att köra aluminium oxå. Får nog bygga ut om man ska få plats med allt bara :sad:
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

edenfeldt

#12 » 13:37:07, 10-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har en identisk svets med som trådskaparen. Jag har svetsat upp ett par små flaskor argon så jag har fått ett par timmar bakom brännaren och är nöjd och belåten med kvalitén jag har fått fram. Som nybörjare gällande TIG svetsning så får man ta det som det kommer och övning ger färdighet. Ibland går det ok…och ibland ser det ut som skit. Har uteslutande svetsat rostfritt med den och just rostfritt har ju sina små egenheter i sig. Men jag har lite frågor kring den.

Jag har tack vare detta forum vågat mig på att driva TIG tillsatsen med min lilla Kemppi Miniarc 150 och det fungerar utmärkt. Säkringarna går i garaget när jag svetsar en längre stund på över 100 ah men det är en annan femma. :) Men det jag vill komma till är inställningarna på TIG tillsatsen. Det finns två brytare, den ena som heter punkt och den andra som heter svets. Punkt är endast korta intervaller, dvs svetsen stänger ljusbågen efter en fast tid och svets så har jag kontinuerlig svetsning när jag trycker på knappen på brännaren.
Den andra brytaren är för att växla lik och växelström. Frågan är då. Kan jag svetsa aluminium med denna även fast jag har en liten DC svets som driver min tig tillsats?

Den andra frågan är "av och på" knappen på brännaren och den lilla 3-pinns kontakten som sedan är kopplad till själva TIG tillsatsen. Jag skulle vilja ha en annan brännare (helst utan knapp) till svetsen men för att då kunna slå igång lågan (HF tändningen) så behöver jag ändå ha knappen inkopplad. Jag tänkte mig en väldigt basic "fotpedal". Dvs jag kopplar in en switch i uttaget för knappen och har den på golvet och trampar på den när jag vill att lågan ska gå igång och släpper foten när jag vill sluta. Hur är "pin out" på denna kontakt? Har någon en ide om hur jag kan koppla in en vanlig återfjädrande strömbrytare på denna kontakt?

Är även intresserad av någon form av manual eller bruksanvisning till denna typ av svets om någon har det.
All hjälp mottages tacksamt och jag lägger mer än gärna upp lite bilder på mina mer eller mindre lyckade TIG svetsningsförsök så ni kan få något att skratta åt :)
edenfeldt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:45:23, 03-05-2012
Ort: Ingarö, Brunn, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 467

Turbodiesel

#13 » 13:49:09, 10-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft en sådan där tillsats en kort tid (tills hela sk#ten blev strömförande), gissar att HF-tändningen är med under hela svetsningen med väljaren på AC.

Utan AC strömkälla fungerar den inte till aluminium, men leta rätt på en gammal transformatorsvets (AC) och testa, det var min tanke en gång i tiden..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

edenfeldt

#14 » 14:14:49, 10-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok då vet jag, dags att leta gammal AC svets då, kanske inte helt lätt at hitta? Med mina icke vetenskapliga tester så är den enda skillnaden mellan att svetsa på likström och växelström (på den lilla strömbrytaren) att när man svetsar växelström så surrar svetsen (TIG tillsatsen) påtagligt hela tiden man svetsar. Och när man växlar över knappen på likström så surrar den likadant i kanske 5-10 sekunder sen blir den tyst och man hör endast gasen och lågan (mycket trevligare att slippa lyssna på oljudet från tillsatsen). Vad det innebär i praktiken vet jag ej, men jag tycker mig få lite bättre resultat på rostfritt med knappen satt på likström. Jag kan ju koppla in en annan brännare och lägga den nuvarande tunga originalbrännaren i något ställ på golvet och trampa på den "som en fotpedal" men jag tänkte mig en lite elegantare lösning än så. Jag har tittat lite på CK flex brännarna som verkar väldigt trevliga...mindre slit att hålla brännaren när allt är lite mindre och smidigare.
Bild
Bild
Bild
edenfeldt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:45:23, 03-05-2012
Ort: Ingarö, Brunn, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 467

edenfeldt

#15 » 14:16:41, 10-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista bilden är första kvällen jag lekte med svetsen och det är väl helt ok resultat...det vi ska komma ihåg är att det är en grov bit jag lekte med och det är en helt annan sak att svetsa 1,5 mm rostfri plåt...vilket jag har andra roliga bilder på hur illa det kan se ut :)
edenfeldt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:45:23, 03-05-2012
Ort: Ingarö, Brunn, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 467


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se