Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Köpråd Migatronic KME

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 18:11:01, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada vänner!

Som några av er noterat så söker jag en brutalare MIG än min nuvarande Kemppi 180. Har fått nys på en Migatronic KME som kan vara nåt. Eftersom MIGar för mig alltid har varit orange (Kemppi) eller möjligen gula (ESAB) så har Migatronic tills nu inte varit något alternativ.
Denna kostar några 4-5000 mer än andra beg svetsar (orange och gula) i 300-350 A-klassen men den ger 550 A och har dubbla matarverk med lång mellankabel, vattenkylning med mer. Den har alltså en del postitiva sidor.

Den har styrkort för synergi. Är det nån av er som fattar? Alla MIG-tillverkare av idag snackar om synergi och jag fattar inte halvsju. Men det ska ju tydligen vara bra. :grin:

Vet vi nåt om kvalitet och reservdelsförsörjning?

Jag har inte dom 35A avsäkrat som KMX (den närmsta som jag hittar på http://www.migatronic.se/default.aspx) kräver men jag är inte främmande för att lösa det lilla problemet på ett eller annat sätt. Och jag kan säkerligen köra de 300-350 A som mina säkringar klarar på andra svetsar i alla fall.
Och jag kan köra 300 A konstant utan att behöva ens tänka på intermittens. :thumme:

Det enda jag hittar om KME på hemsidan är att den första KME (på 400 A) kom 1986.


Några funderingar med anledning av min nuvarande brist på bra verkstad:
1. Hur klarar moderna svetsar att förvaras i kallförråd? Tätt tak men inte täta väggar. Dvs gammal lada. Blir det för fuktigt för elektroniken i styrkorten med mer?
2. Hur klarar vattenkylningen (pump, slangar med mer) att ha glykol (frysskydd) i vattnet?



Lite kommentarer om rörtråd vs massiv tråd vore också intressant. Har aldrig kört rörtråd men har fåt uppfattningen att det är det rätta om man ska mata på ordentligt.
Hur mycket dyrare är det per kg?
Hur är det att köra med rörtråd? Enklare eller knöligare än massiv tråd?


Många frågor blev det men jag vet också att en del av er har oerhörd kompetens om sånt här. Och jag är nyfiken! :mon:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Rikard Gustafsson

#2 » 19:20:07, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ

Svara på några frågor

Jag har själv en megatronic på 550 A som går att köra dubbla matarverk
jag är väldigt nöjd med den jag kör endast rörtråd i den, rörtråden gör att du kan köra på högre A utan att svettfogen kokar och så får du slagg som gör att svettsen inte svalnar så snappt och blir sprickor i den sedan är det noga som vanligt att du kör med rätt tråd till stålet.
Vattenkylningen har jag själv glykol i för säkerhets skull och var noga med att ha vatten i systemet skulle du bränna på utan vatten i så går slangpaketer sönder
var det gäller service vet jag inte har aldrig kört sönder den ÄN

MVH

Rikard
Rikard Gustafsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:58:30, 04-09-2007
Ort: Öland

Robban_C (trådstartaren)

#3 » 19:30:52, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o tack för snabbt svar! :thumme:

Synergifrågan har jag löst. Det betyder att ström och trådmatning regleras med en och samma ratt. Så enkelt var det med det.
Jag antar att man kan finjustera matningen ändå. Ex vis för kortare eller längre ljusbåge, under-upp med mer.

I övrigt hittade jag denna:
http://www.klasand.si/katalogi/MIGATRON ... %20ENG.pdf som inehåller lite snabbinfo om KME.


Jag får intrycket att Migatronic är rätt bra grejor. Rikard håller säkert med mig men finns det andra uppfattningar här?
Och jag som tidigare trodde att Migatronic var ett uddafabrikat i lågprisdjungeln. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dea

#4 » 20:24:13, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ge en liten kommentar om migatronic, har en 180A mig/mag som jag är nöjd med, har några kompisar som har liknande och de har funkat fint med.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

nixs

#5 » 22:24:42, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte jag har helt fel så är det ett danskt fabrikat och absolut inte kass!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Gossebear

#6 » 09:35:41, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

min referns til Migatronic är att det var ett märke som la sig i mellan klassen från början men nu på senare år har växt i kap sig och framförallt startat upp egen tillverkning av kretiskorten och har även egen utvecklings avdelning för kretskorts teknologin.
De är väl de enda som har dubbel matning för sina svetsar, kan tänka mig att det är grymt om man vill köra rostfritt ena sekunden o bond nästa.

Har dock bara hört bra saker om de hitils in.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

dbss

#7 » 11:57:16, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag jobbade som reperatör innan lörde vi bara med migartonic.
Dom funkar väldigt bra.
Det enda som kan "Jävlas" är att man kan på vissa äldre modeller få strömstyre reglaget i ett mellan läge så den ej går på alla faser.
Uppmärksammar man ej detta så bränner man trafon.......dyrt.
Annars har jag bara gått att säga om migatronic jag skall skälv byta bort min gamla esab till en ny migatronic i dagarn.
Mvh Dag
Den som tycker att det är ok att slå på en skruvmejsel kan ju försöka skuva med en huggmejsel.
-98 Komatsu Pc 70 Fr = Yanmar Vio 70
Volvo 4300
Rottne Rapid
Ford 7000
Schäffer 222
Användarvisningsbild
dbss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:54, 03-04-2006
Ort: Osby

Robban_C (trådstartaren)

#8 » 19:22:33, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o tack för alla svar!

Nixs:
Japp, dom är danska men det gör inget. Jag ska inte prata med svetsen. :mrgreen:

Gossebear:
Jag har idag ringt Migatronic och frågat lite. Ja, dom har all tillverkning v alla komponenter själva.
Om du med dubbel matning menar möjligheten att använda dubbla matarverk så verkar det finnas på de flesta seriösare fabrikat.



Resultatet av mina förfrågningar per telefon är att dom faktiskt avrådde från köpet. EN KME har tydligen väldigt mycket inställningsmöjligheter som jag inte behöver. Därmed är den onödigt dyr att reparera om den går sönder.
Kommentaren är bra, jag behöver ju egentligen bara ett vred för ström och ett för matning, inget mer.
Det var enligt hans uppgift dessa svetsar som svetsade Öresundsbron så dom kan ju inte vara alldeles kassa. :grin:

Än en gång tack för alla svar, jag ska fundera lite. Måste surfa lite mer. Blir det köp så kommer det givetvis foton och "provkörningsrapport".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C (trådstartaren)

#9 » 21:53:28, 28-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta vad jag har!
Provkörningsrapport kommer när jag hinner fixa ett lämpligt uttag att koppla den till men det får dröja ett tag till. Mycket arbete just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#10 » 10:10:26, 29-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jäklar vilket skatbo!
:lmao:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C (trådstartaren)

#11 » 00:21:02, 31-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha. Det beror på en kobination av tidsbrist och många kablar som ska boa tillsammans.
Dom många är:
*8-10 m mellankabel. Dvs kabeln mellan svetsen och det extra matarverket. Man kan alltså låta svetsen stå på ett ställe och sen bara bära med sig matarverket. Eller ha en annan tråd i det ena matarverket.
Mellankabeln består av strömkabel, två vattenslangar och styrkabel.
*Tre slangpaket, ett per matarverk och ett extra.
*Jordkabel.
*Matning till svetsen.

Med allt detta bara inslängt så blir det gärna skatbo. Rätt kostsamt för ett skatbo. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C (trådstartaren)

#12 » 00:11:38, 12-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Då var skatboet provkört. Det tog ett tag att komma dit eftersom jag inte hade ström nog i ladan men nu är det också fixat. Dvs så mycket ström som servisen är proppad.
Den går hur bra som helst det lilla jag hunnit köra.
Tack alla för goda råd! :thummar:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MN

#13 » 08:26:02, 12-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas att KME är bättre än KMX... Har en sådan KMX550 på jobbet. Eller rättare sagt - borde ha för den har stått mer på reparationsverkstaden än här. Elektroniken i den pajar ständigt.

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se