Sida 1 av 2

Sv: Svetsa med pinne?

InläggPostat: 21:10:59, 14-02-2008
av Mr X
Heeej, det där med förvärmning -kan den som (verkligen) vet förklara lite närmare :thumme:

Sv: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 00:04:52, 15-02-2008
av Leif östensson
Man värmer helt enkelt svetsgodset med en lämplig gaslåga till 100-300 grader innan man börjar att svetsa för att motverka sprickbildning när svetsen svalnar. Ibland kan det även krävas att man låter godset svalna långsamt genom att man helt enkelt klär in det hela med isolering.

Sv: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 09:10:34, 15-02-2008
av ja-bond77
1. Vid vilken typ av svetsning är det viktigt?
2. På vilka konstruktioner är det viktigt?
3. Med vilka stålkvaliteter är det extra viktigt med förvärmning?
4. Med vilken typ av elektroder/tråd är det extra viktigt?

Sv: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 09:40:15, 15-02-2008
av Towil

Re: Sv: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 21:54:34, 15-02-2008
av Robban_C
ja-bond77 skrev:1. Vid vilken typ av svetsning är det viktigt?
2. På vilka konstruktioner är det viktigt?
3. Med vilka stålkvaliteter är det extra viktigt med förvärmning?
4. Med vilken typ av elektroder/tråd är det extra viktigt?
2. Bland annat gjutna konstruktioner då dessa ofta är styva både i godset och i konstruktionen. Kan även förekomma på vissa hårdare stålsorter.
3. I aluminiumsammanhang förekommer det också men då kanske det delvis beror på att aluminiumet leder bort värme från svetsstället så bra. Så brukar i alla fall jag göra i samband med svetsning av grövre alugods.

InläggPostat: 22:31:25, 15-02-2008
av AntonNormark
När jag sysslade med dragracing så var det inte helt ovanligt att förbränningen rymde från förbränningsrummet och tittade ut vid nåt tändstift, och lämnade ett gapande hål bakom sig.. (alutoppar)
(Cheva bigblock, littlefield blower samt metanol) 1800-2000hk :grin:

Då kastade vi in toppen i ugnen på 250 grader nån timme, sen var det vara bearbeta med tig-en.. höll alldeles superbt..

Samma teknik idkades även när man gjorde om förbränningsrum..

Sv: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 00:01:42, 16-02-2008
av Leif östensson
Man kan även säga så här, är du osäker o inte snål som en Gangsing (mäniska som kommer från Gagnef) så förvärm till 150-200 grader så kan det aldrig bli fel , bara rättare :razz: .

InläggPostat: 00:06:11, 16-02-2008
av nixs
Ta reda på vad det är du svetsar och slå upp lämplig procedur!

Sv: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 01:00:38, 16-02-2008
av Buster-Patrick
:off_topic:

När jag första gången skulle svetsa gjutjärn fick jag ett kul tips: -"Värm tills spötta kok!" (Värm tills saliven kokar). Han menade att när "spötta kok" så har materialet nått 300 grader! Hur väl det stämmer har jag aldrig brytt mej om, men nog har jag fått det att bli bra med lite knackande medan det svalnar....

Jag instämmer med Leif östensson: Förvärmning är nog aldrig fel.... :thumme:

Sv: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 09:01:24, 16-02-2008
av Ingvar
Fast vid vanlig bonn-svetsning upp till 10-15 mm gods i vanligt järn, är det nog lite överkurs :driver:

Sv: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 11:23:58, 16-02-2008
av Leif östensson
Visst är det överkurs på så tunna objekt, Om det gäller gjutjärn och man har tillgång till en tryckluftsslagghacka så mår godset bra av att masseras med den direkt när man har släckt bågen.

Re: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 13:01:00, 03-03-2014
av Björn Nyman
Jag har hittat en källa som säger att 65-260°C är "a danger zone for cast iron".
http://www.wikihow.com/Weld-Cast-Iron

"Keep the cast iron out of the range of 150 to 500 degrees Fahrenheit (65 to 260 Celsius). This is a danger zone for cast iron, during which it is the most unstable and difficult to work with. This will usually mean heating or cooling the iron before and during the work. "

"Preheat the sections that require work to the 500 to 1,200 degrees Fahrenheit range (260 to 649 Celsius)."


Detta är enda källan jag har hittat som säger att 65-260°C är farligt. Vad är orsaken? stämmer det?

Med min utrustning kommer jag sannolikt inte kunna förvärma gjutjärnet till mer än 100-200°C, och alltså ligga precis i mitten av det "farliga temperaturområdet". Är det bättre att svetsa kallt med korta strängar än att värma till 100-200°C?

Re: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 13:10:36, 03-03-2014
av PerJohansson
Kan tänka mig att det är i detta område som materialet bygger in mest spänningar. Håller man sig under kanske temperaturutvidgningen blir så pass liten att spänningar inte blir så stort problem och ligger man över denna temp så kanske materialet är lite mer formbart och kan röra sig mer för att lätta på spänningarna.

Men nu spånar jag bara fritt här utan några som helst belägg för mina teorier... :)

Re: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 15:04:37, 03-03-2014
av Björn Nyman
Jag har letat efter diagram som visar vad som händer i det aktuella området. Finns mycket info om gjutjärnets egenskaper på www.ductile.org. Men det verkar svårt att hitta något om just detta. I diagrammen över sträckgränsens beroende av temperatur är det ett glapp mellan 50 och 450°C.
http://www.ductile.org/didata/Section3/ ... ig3_19.htm
http://www.ductile.org/didata/Section3/ ... ig3_20.htm
http://www.ductile.org/didata/Section3/ ... ig3_21.htm
http://www.ductile.org/didata/Section3/ ... ig3_22.htm

Starkt legerade stål har en hög sk. "no crack temperature". Kanske har med detta att göra.
http://www.ductile.org/didata/Section8/ ... fig8_1.htm

Hittade även detta diagram som jag inte riktigt vet vad det betyder, men som kanske har med detta att göra.
http://www.ductile.org/didata/Section3/ ... ig3_49.htm

Re: Förvärmning vid svetsning

InläggPostat: 12:20:36, 14-03-2014
av konke67
Allt hänger på vilket mtrl det är.

Tänk på att vissa mtrl som kräver förvärmning också kräver eftervärmning så du inte får sprickor i svetsen när det svalnar, oftast för det svalnar för fort.

Finns en del mtrl som kräver flera timmars eftervärmning stegvis ner till rumstemperatur.

Försök alltid finna mtrl leverantör och få deras mtrl spec.

Står oftast där om mtrl kräver förvärmning/eftervärme....rekomenderade tillsatsmtrl osv osv

Får man inte tag i den så testa på ett liknande mtrl eller gör ett mindre prov innan du ger dig på hela svetsen.