Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Förvärmning vid svetsning

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

autorep

#16 » 22:23:13, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade åt en firma i göteborg som svetsade pressar och vi förvärmde med el slingor och täckte med isolering när vi inte svetsade och när vi var klara så fick det svalna väldigt sakta typ att det bara var med isolering och ibland var även elen kvar för eftervärme.
Svetsade på en press i närheten av Hallstahammar tror att de pressade hjul till tåg och den var ifrån 30 talet och den var i från Tyskland.
De hade sagt till engelsmännen att den pressade hjälmar med men det trodde inte engelsmännen på så det tog den som krigsbyte och någon gång på 50 talet hittade den till (tror att det var) svartå där den blev ligans till de hittade den och ställde upp den och började att pressa hjul och så sprack ett lock så de var rädda för att det skulle ge sig helt och hållet. Det var runt 1993
Så de ringde till Göteborgs firman som åkte upp och plogade ur sprickan med skärbrännare så långt in de vågade,
plogade-svetsning i ca 2 veckor.
Jag var där på slutet och svetsade med ok 48.00 det var inte kallt iallafall.
Där var det ingen mobil svarvning/ fräsning/ slipning.
Mobil slipade axel oxå på en Excenter press axel var cirka 1m dim det är roliga jobb saknar de :(
Mobil svarvning största var ca 3 m dim och det var ett elektrådsvalv i ett stålverk lager läge
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct



jörgen.ottosson

#17 » 08:18:11, 02-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn Nyman skrev:Jag har hittat en källa som säger att 65-260°C är "a danger zone for cast iron".
http://www.wikihow.com/Weld-Cast-Iron

"Keep the cast iron out of the range of 150 to 500 degrees Fahrenheit (65 to 260 Celsius). This is a danger zone for cast iron, during which it is the most unstable and difficult to work with. This will usually mean heating or cooling the iron before and during the work. "

"Preheat the sections that require work to the 500 to 1,200 degrees Fahrenheit range (260 to 649 Celsius)."


Detta är enda källan jag har hittat som säger att 65-260°C är farligt. Vad är orsaken? stämmer det?

Med min utrustning kommer jag sannolikt inte kunna förvärma gjutjärnet till mer än 100-200°C, och alltså ligga precis i mitten av det "farliga temperaturområdet". Är det bättre att svetsa kallt med korta strängar än att värma till 100-200°C?


Det har med avkylningshastigheten av svetsgodset att göra ( "kallt" material bredvid svetsfogen kyler smältan för snabbt, men ändå för långsamt för att inte gjutjärnet ska "blanda sig" med smältan på ett sätt man inte vill )

När du "kallsvetsar" gjutjärn så svetsar du en kort sträcka (slutar innan matrialet runt om värmts upp för mycket) och motverkar krympningen med att pena/smida svetsfogen så att du inte bygger in dragspäningar. ( övergångssonen mellan svetsfog och grundmatrial har bildat en hård/spröd struktur av austenit och järncarbider som är stenhårda och känsliga för dragspänningar (och ev perlit) .....taktiken är då att strunta i att matrialet inte är bra , och i stället motverka svagheten (=dragspänningar) genom att bygga in tryckspännigar ( = smida/pena) i stället. Största faran under svetsarbetet när man jobbar "kallt" är att värmen från svetsen utvidgar matrialet medan du svetsar och att detta trycker isär sprickan så att den fortsätter genom matrialet. 8det är därför man ofta borrar ett "stopphål" vid/strax efter, slutet av spricka innan man börjar svetsa. (för att minska brottanvisningen = runthål i stället för skarp sprickspets)

När du "varmsvetsar" gjutjärn så försöker du motverka att de hårda/spröda strukturerna bildas genom att svetsa vid en högre temperatur, och kyla långsamt så att bildningen av de hårda/spröda strukturerna ("härdningen") inte kan ske, då behöver man inte heller motverka krympningen av svetsfogen på samma sätt, och risken för att sprickan "levervidare" är inte lika stor då allt material är närmare samma temperatur och rörs samtidigt.

Naturligt vis måste du använda lämpliga elektoder som passa för det du ska göra oavset vilken svetsmetod du använder.

Det är min teori om vad som menas.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Björn Nyman

#18 » 02:15:30, 22-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra svar Jörgen. Men jag förstod inte en sak - vad hindrar att använda metoden för kallsvetsning (svetsa kort bit, följt av pening) i området 65-260°C?

Jag har prövat metoden för kallsvetsning med "vanlig" MIG-tråd, samt rostfri. Blev mycket bättre med vanlig tråd, tyckte jag. Den rostfria fogen var stenhård att pena. Den "vanliga" var mjuk. Kan hända att jag använde rostfri tråd med någon ovanlig legering, för jag hade läst att det skulle vara bättre med att svetsa gjutjärn med rostfri tråd.
Björn Nyman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:40, 09-05-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ESAB Miggy 125

jörgen.ottosson

#19 » 18:16:36, 22-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det du upplevt är riktigt, det är inte svetsfogen som blir hård, det är området bredvid som är en blandning av svetsfogens material och grundmaterialet. Och när du "kallasvetsar" så vill du hålla detta område så smalt som möjligt, förvärmer du då så kommer värmen från svetsfogen att spridas längre och fortare....= brett område som påverkats.

Lånar en bild för att visa vad jag menar.

Mitten på svetsfogen är pilen rakt upp. (som också visar temperaturen i områdena, med kurvan som går nedåt till höger.)

Solidified weld = din svetsfog, bara material från pinnen/tråden

Solid-liquid transition zone = det område där smältan slutar och grundmatrialet börjar, det är här det kan bli hårt när fel tillsatsmaterial används...

CG-HAZ = denna zon har värmts upp så mycket att du fått korntillväxt, detta ger en lägre hållfasthet (än grundmatrialet)

FG-HAZ = Denna zon har rekristaliserats, de ursprungliga kornen har bildat nya, ofta mindre korn (kan vara bra eller dårligt beroende på hur det skett)

IC-HAZ = denna zon har påverkats till viss del, ofta inget problem i sig men....

Over temperd = i detta område har temperaturen varit tillräckligt låg för att inte på verka strukturen på samma sätt som ovan men tillräckligt hög för att allt material blivit hårt anlöpt (=avhärdat) och om det är ett härdat grundmatrial så är det mjukare här


Bild

Den "rostfria" tråd man använder till gjutjärn är en överlegerad tråd = mycket nickel .....eller en ren nickeltråd. Detta för att nickel är "obotligt" mjukt och inte kan skapa spröda/hårda strukturer.

"vanligt" rostfritt har inte den egenskapen.
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se