Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Förvärmning vid svetsning

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Mr X (trådstartaren)

#1 » 21:10:59, 14-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heeej, det där med förvärmning -kan den som (verkligen) vet förklara lite närmare :thumme:
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Leif östensson

#2 » 00:04:52, 15-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man värmer helt enkelt svetsgodset med en lämplig gaslåga till 100-300 grader innan man börjar att svetsa för att motverka sprickbildning när svetsen svalnar. Ibland kan det även krävas att man låter godset svalna långsamt genom att man helt enkelt klär in det hela med isolering.

1 person gillar det här inlägget.
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

ja-bond77

#3 » 09:10:34, 15-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Vid vilken typ av svetsning är det viktigt?
2. På vilka konstruktioner är det viktigt?
3. Med vilka stålkvaliteter är det extra viktigt med förvärmning?
4. Med vilken typ av elektroder/tråd är det extra viktigt?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Towil

#4 » 09:40:15, 15-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Robban_C

#5 » 21:54:34, 15-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:1. Vid vilken typ av svetsning är det viktigt?
2. På vilka konstruktioner är det viktigt?
3. Med vilka stålkvaliteter är det extra viktigt med förvärmning?
4. Med vilken typ av elektroder/tråd är det extra viktigt?
2. Bland annat gjutna konstruktioner då dessa ofta är styva både i godset och i konstruktionen. Kan även förekomma på vissa hårdare stålsorter.
3. I aluminiumsammanhang förekommer det också men då kanske det delvis beror på att aluminiumet leder bort värme från svetsstället så bra. Så brukar i alla fall jag göra i samband med svetsning av grövre alugods.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

AntonNormark

#6 » 22:31:25, 15-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag sysslade med dragracing så var det inte helt ovanligt att förbränningen rymde från förbränningsrummet och tittade ut vid nåt tändstift, och lämnade ett gapande hål bakom sig.. (alutoppar)
(Cheva bigblock, littlefield blower samt metanol) 1800-2000hk :grin:

Då kastade vi in toppen i ugnen på 250 grader nån timme, sen var det vara bearbeta med tig-en.. höll alldeles superbt..

Samma teknik idkades även när man gjorde om förbränningsrum..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Leif östensson

#7 » 00:01:42, 16-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan även säga så här, är du osäker o inte snål som en Gangsing (mäniska som kommer från Gagnef) så förvärm till 150-200 grader så kan det aldrig bli fel , bara rättare :razz: .
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

nixs

#8 » 00:06:11, 16-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta reda på vad det är du svetsar och slå upp lämplig procedur!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Buster-Patrick

#9 » 01:00:38, 16-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:

När jag första gången skulle svetsa gjutjärn fick jag ett kul tips: -"Värm tills spötta kok!" (Värm tills saliven kokar). Han menade att när "spötta kok" så har materialet nått 300 grader! Hur väl det stämmer har jag aldrig brytt mej om, men nog har jag fått det att bli bra med lite knackande medan det svalnar....

Jag instämmer med Leif östensson: Förvärmning är nog aldrig fel.... :thumme:
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

Ingvar

#10 » 09:01:24, 16-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast vid vanlig bonn-svetsning upp till 10-15 mm gods i vanligt järn, är det nog lite överkurs :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Leif östensson

#11 » 11:23:58, 16-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det överkurs på så tunna objekt, Om det gäller gjutjärn och man har tillgång till en tryckluftsslagghacka så mår godset bra av att masseras med den direkt när man har släckt bågen.
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

Björn Nyman

#12 » 13:01:00, 03-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hittat en källa som säger att 65-260°C är "a danger zone for cast iron".
http://www.wikihow.com/Weld-Cast-Iron

"Keep the cast iron out of the range of 150 to 500 degrees Fahrenheit (65 to 260 Celsius). This is a danger zone for cast iron, during which it is the most unstable and difficult to work with. This will usually mean heating or cooling the iron before and during the work. "

"Preheat the sections that require work to the 500 to 1,200 degrees Fahrenheit range (260 to 649 Celsius)."


Detta är enda källan jag har hittat som säger att 65-260°C är farligt. Vad är orsaken? stämmer det?

Med min utrustning kommer jag sannolikt inte kunna förvärma gjutjärnet till mer än 100-200°C, och alltså ligga precis i mitten av det "farliga temperaturområdet". Är det bättre att svetsa kallt med korta strängar än att värma till 100-200°C?
Björn Nyman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:40, 09-05-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ESAB Miggy 125

PerJohansson

#13 » 13:10:36, 03-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tänka mig att det är i detta område som materialet bygger in mest spänningar. Håller man sig under kanske temperaturutvidgningen blir så pass liten att spänningar inte blir så stort problem och ligger man över denna temp så kanske materialet är lite mer formbart och kan röra sig mer för att lätta på spänningarna.

Men nu spånar jag bara fritt här utan några som helst belägg för mina teorier... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Björn Nyman

#14 » 15:04:37, 03-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har letat efter diagram som visar vad som händer i det aktuella området. Finns mycket info om gjutjärnets egenskaper på www.ductile.org. Men det verkar svårt att hitta något om just detta. I diagrammen över sträckgränsens beroende av temperatur är det ett glapp mellan 50 och 450°C.
http://www.ductile.org/didata/Section3/ ... ig3_19.htm
http://www.ductile.org/didata/Section3/ ... ig3_20.htm
http://www.ductile.org/didata/Section3/ ... ig3_21.htm
http://www.ductile.org/didata/Section3/ ... ig3_22.htm

Starkt legerade stål har en hög sk. "no crack temperature". Kanske har med detta att göra.
http://www.ductile.org/didata/Section8/ ... fig8_1.htm

Hittade även detta diagram som jag inte riktigt vet vad det betyder, men som kanske har med detta att göra.
http://www.ductile.org/didata/Section3/ ... ig3_49.htm
Björn Nyman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:40, 09-05-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ESAB Miggy 125

konke67

#15 » 12:20:36, 14-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt hänger på vilket mtrl det är.

Tänk på att vissa mtrl som kräver förvärmning också kräver eftervärmning så du inte får sprickor i svetsen när det svalnar, oftast för det svalnar för fort.

Finns en del mtrl som kräver flera timmars eftervärmning stegvis ner till rumstemperatur.

Försök alltid finna mtrl leverantör och få deras mtrl spec.

Står oftast där om mtrl kräver förvärmning/eftervärme....rekomenderade tillsatsmtrl osv osv

Får man inte tag i den så testa på ett liknande mtrl eller gör ett mindre prov innan du ger dig på hela svetsen.
//Håkan
IWS (International Welding Specialist)
konke67
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:30, 20-02-2014
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se