Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

rörtråd

73 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera svetsning här

Sa.Ro

#16 » 19:33:27, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per svetsning med trådmaskiner är ett otroligt missförstått ämne.. Alla tokigheter jag hört på 11år är fruktansvärt otroliga.. :)

1 person gillar det här inlägget.
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm



63an

#17 » 19:38:43, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men det var ju bara ett antagande, inget påhopp :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bengt Erik Eriksson

#18 » 19:43:02, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo sa.ro det är ju sant. Vad rörtråden gör är (som jag lite hemmasnickrat teoretiserar) att minska bågspänningsbehovet och i slutändan möjliggöra högre kapacitet svetsgods över tid. Dock kräver den ändå mycket kraft av svetsen..
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Klas Kraft

#19 » 19:50:19, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och jag som precis börjat gilla rörtråd :lmao:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

63an

#20 » 19:52:02, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen inget fel med "helrör" :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Sa.Ro

#21 » 20:01:52, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

fan vad ni tjorvar till det :P

ni ska nog vara glada på maskinisten att jag inte dricker så mycket sprit :P (gärna öl)
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

Felix95 (trådstartaren)

#22 » 16:33:41, 08-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saken med rörtråd är väl att den ger en segare fog än homogen, därmed minska risken för sprickor? Rätta mig om jag har fel :)
Felix95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:52, 08-07-2013

Sa.Ro

#23 » 19:14:09, 08-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felix har feeel ;)

1 person gillar det här inlägget.
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

Felix95 (trådstartaren)

#24 » 21:29:56, 08-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså vad är grejen att öht använda rörtråden dårå? Den är ju inte billig att använda.....
Felix95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:52, 08-07-2013

taxidriver

#25 » 10:06:38, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säga vad man vill men vad det gäller tillsatsmaterial så är det en jäkla djungel. Grejen med den sk "vanliga" rörtråden är att det går att köra på högre värden så att det går fortare att svetsa...Tid är pengar så att säga. Sedan så finns det garanterat specialrörtrådar som tål kyla bättre eller där det tex är utsatt för stora rörelser i fogen och slitstyrka osv , men dom typerna är så dyra att det oftast inte är något för vanligt folk
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Klas Kraft

#26 » 18:58:35, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bit rör-tråd idag, för det är väl det ni menar?
Bild

:mrgreen:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Felix95 (trådstartaren)

#27 » 22:03:11, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

haha jo precis :)
Felix95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:52, 08-07-2013

Sa.Ro

#28 » 22:58:54, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felix95 skrev:Jasså vad är grejen att öht använda rörtråden dårå? Den är ju inte billig att använda.....


Ja säg det.. rörtråd är bara en fluga.. gassvetsning.. de ni :)

rörtråd ger lite andra fördelar.. tex en slaggande tråd går att köra produktivt i alla lägen. medans en metallpulverfylld 1.2mm rörtråd är som att ha både en 08 tråd och en 1.2 tråd i samma tråd (förutsatt att du har en bra rörtråd. tex elga mxa 100 går skitdåligt på kortbåge) Nittetsu sm 3a 1.2mm kör man från 75a och upp till 330 amp och den går KLOCKRENT hela vägen. spraybåge från 180A (4.5m min) Det är helt omöjligt med en 1.2mm solidtråd. I mångt och mycket så är en metallpulverfylld rörtråd lite säkrare än en solidtråd där man får vara noga med inställningen.. MEN under optimala förhållanden och på rätt plats så kan vi nog alla komma överens om att en massiv tråd bär mer ström än ett rör och därmed producerar mer svets!

1 person gillar det här inlägget.
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

Sa.Ro

#29 » 23:07:15, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

taxidriver skrev:Säga vad man vill men vad det gäller tillsatsmaterial så är det en jäkla djungel. Grejen med den sk "vanliga" rörtråden är att det går att köra på högre värden så att det går fortare att svetsa...Tid är pengar så att säga. Sedan så finns det garanterat specialrörtrådar som tål kyla bättre eller där det tex är utsatt för stora rörelser i fogen och slitstyrka osv , men dom typerna är så dyra att det oftast inte är något för vanligt folk


Vad är den vanliga rörtråden?

Den vanligaste rörtråden i Sverige är elga mxa 100, esab 14.11, nittetsu sm 3a (säkert nån filarc med men de bör vara utfasade snart) Dessa går alla i robot och manuellt över hela Sverige och tillverkar era favoritleksaker..

dessa "vanliga rörtrådar" har rätt bra värden, iaf nittetsutråden. Har sett certifikat på den (alltså det som följer med en batch och inte det som står i boken) som visar att den vid minus 40 grader har en slagseghet på över 150J.. kravet är ju min 47J så den ligger bra till.

Sen hoppas jag att ingen i norra Sverige använder tråd till sina maskiner (när jag tänker till i Sverige öht) som är klassad lägre än -40. om det är för dyrt med en prisskillnad på 100-150 kr per rulle mot för ett tvådagars haveri pga att snålpelle varit i farten så måste jag bara säga att ni är totalt rubbade. framförallt tänk på säkerheten!!!!
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

Klas Kraft

#30 » 23:19:56, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

sa.ro pröva "min" rörtråd, får du fyr på den med femhundran är du inte dålig :mrgreen:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: skyhaj och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se