Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Spån i ögat är ingen höjdare...

52 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Robban_C

#31 » 20:51:03, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med om att få spån i ögat trots användning av skyddsglasögon.
Då är det "lite" irriterande när ögonläkaren envist påpekar att man ska ha skyddsglasögon och dessutom påstår att dessa ALLTID hjälper trots att jag just sagt att jag hade skyddsglasögon. :slag:


Ett tips:
Dom elakaste spånen är antagligen dom som kommer när man kapar betong med stor diamantskiva (Huskykapen) och träffar på armering. Dom spånen är mycket stora och glöder länge. Får man dom på huden så får man regelrätta brännsår, det får man inte av spån från vinkelkapen.
Dessa "diamantspån" tror jag ställer till med MYCKET stor skada i ögonen.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Fredrik_

#32 » 21:08:48, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En variant av cyklop/korgskyddsglasögon vi haft har släppt in slipspån från kanten/ögonvrån!! :uupps:
Oavsett om man stått öppet eller inkrupen oländigt.
De vi har nu kan mer liknas vid skidglasögon, ska nog mycket till innan något kommer in där.

Har för övrigt slagit mig blodig flertal gånger av g:a glasögonen, då man stött till upptill så näsroten skavts ren :slag2:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MagnusS

#33 » 21:23:59, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 2 problem med skyddsglasögon, dels har jag glasögon, så det sorterar genast bort en stor del av skyddsglasögonen på marknaden, sen har jag en förmåga att imma igen många "skidskyddsglasögon", man är väl felknullad helt enkelt.

Har ni tips på bra skyddsglasögon som fungerar ihop med vanliga glasögon och som inte immar igen. Jag är idag tyvärr fruktansvärt dålig och fuskar ofta med skyddsglasögon :x
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

John-02

#34 » 21:38:42, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wurth:s ANDROMEDA skyddsglasögon upplever jag som dom bästa jag använt, täta och bra sikt. Kan ses i följande pdf: http://210.54.3.162:1992/cat/files/asse ... ge0367.pdf
John-02
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:30, 07-10-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#35 » 21:42:06, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ett arbete där skyddsglas behövs, borde arbetsgivaren tillhandahålla slipade sådana..
Bara kolla med ditt fackombud vad som gäller :thumme: (Eller hur var det nu... :mrgreen: )
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#36 » 21:42:14, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I många fall funkar ett ordentligt visir bra, och vid svetsning en mask med siktglas vid slipning. Använder själv glasögon vid svetsning. men fick nyligen en mask med lämplig förstoring så nu kan "läsglasögonen" vänta tills det ska läsas. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Beirut

#37 » 21:42:39, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

John-02 skrev:Wurth:s ANDROMEDA skyddsglasögon upplever jag som dom bästa jag använt, täta och bra sikt. Kan ses i följande pdf: http://210.54.3.162:1992/cat/files/asse ... ge0367.pdf


Snygga men funkar absolut inte för mej. Blir stor glipa i underkant.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Robban_C

#38 » 22:16:52, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har problemet att såväl svetshjälm som skyddsglas immar igen under den kalla årstiden.
Troligen beroende på att jag har samma verkstad som många av er andra (Blå Hallen). :grin:
Problemet är störst vad gäller svetshjälmen.
Känner ni igen er och vad gör ni åt saken?


Och vad gör man för att se bättre i svetshjälmen när man svetsar kvällstid?
(off topic)
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

VHK116.1

#39 » 22:21:36, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog händer det ibland att metallflisor fastnar i ögat.
Även om man använder skyddsglasögon så kan de
ändå ställa till det. Skyddsglasögon som sluter tätt
mot synorganen är bäst. Oftast har man i bland tur
och skräpet inte tränger in särkilt djupt och redan nästa
dag känns det ok. Vanligt stål bildar oxid ganska fort men
andra material kan ta betydligt längre tid att brytas ned.
Oftast kan man se skräpet som små mörka prickar som
följer ögonens rörelser och särskilt i starkt ljus.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

LeifAndersson

#40 » 22:24:03, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

John-02 skrev:Wurth:s ANDROMEDA skyddsglasögon upplever jag som dom bästa jag använt, täta och bra sikt. Kan ses i följande pdf: http://210.54.3.162:1992/cat/files/asse ... ge0367.pdf


Funkar kanon, men har knappast ett attraktivt pris..........
Och säljaren kunde inte garantera att de stoppad för ett skott ifrån en lagerbana, det tyckte vi man kunde kräva för det priset. Kommer inte ihåg exakt vad de kostade, men dyra var de.................
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

johan.eriksson

#41 » 22:34:51, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skott från lagerbanor är riktigt farliga, var ute för två incidenter på samma lager en gång.
Skulle ha bort ett skuret lager från en släpaxel (tanksläp) en gång. satt med visiret på och skulle spräcka innerbanan, chauffören kom och växlade några ord, glömde fälla ner visiret igen, vid första slaget kom en stor flisa och träffade mitt i mina vanliga glasögon :insomnia: har aldrig varit så glad för mitt syn fel som då, klockren smäll mitt i vänsterglaset, nästa bit träffade vänster underarm, kände inget särskilt, sved bara till lite. Efter ca tre år började biten vandra ut ur armen, var inte så liten flisa när jag fick ut den.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Perjos

#42 » 23:20:21, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På förra jobbet (fräsare) hade jag dörrar på min maskin. Naturligtvis var varenda brytare bortkopplad, så dörrarna kunde man öppna och stänga som man ville under körning. Glasen i dörrarna var rätt misshandlade, så ville man se nåt i maskin fick man öppna. I och med att dörrarna fanns där fuskade man väldigt mycket med skyddsglasögon.

En dag körde jag med 100mm planfräs. Tog nog cirka 3-4mm skär och rätt bra matning, så spånorna var inte särskilt små och väldigt varma. Stod med dörren lite på glänt och kikade hur fräsen skar, då en spåna kommer flygande mot mig. Den träffade just under vänster öga och brände fast. Som tur var hann jag blunda, för den satt i ögonlocket också, så jag fick dra bort den. Ögat var rött och varade i tre-fyra dar, ömmade i en vecka eller nåt.

Sen dess blev man bättre på att använda glasögon...

På nya jobbet finns det inga skydd alls runt maskinen, så nu är det glasögon på så fort spindeln snurrar.
/// Perjos
Perjos
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:30, 24-09-2009
Ort: Rörsås, Mariestad, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Farmall B450 -62
Farmall EMD50 -54
Ih B414 med kran och skogskärra
Fiat 100-90 -86
MF 203 Traktorgrävare
Bröyt X2
BMB230 Bamse med IH grävagg
Zetor 5511
IH 966 -75
Aveling Barford Calfdozer med helhydraulisk lastare
2st bogserade ABS-grävare
Volvo T24

MagnusS

#43 » 23:37:34, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Har du ett arbete där skyddsglas behövs, borde arbetsgivaren tillhandahålla slipade sådana..
Bara kolla med ditt fackombud vad som gäller :thumme: (Eller hur var det nu... :mrgreen: )


Tog upp detta på min tidigare arbetsplats men där sa den fackligt aktiva att jag inte var berättigad slipade arbetsglas, arbetsgivaren var enbart tvungen att betala för terminalglas, alltså om man sitter vid datorn och behöver ha glasögon just när man gör det och inte annars, han kanske ljög eller hade dålig koll?

Har du andra uppgifter?

För övrigt så behöver jag inte skyddsglasögon många minuter på en normal arbetsdag så jag har inget större intresse av att gå omkring i slipade skyddsglas hela dagarna, är ful nog ändå :lmao:
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

östemann

#44 » 23:40:05, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sällar mig till skaran,tyvärr får man väl säga.
Under årens lopp i arbetet har jag legat på bädden åtskilliga gånger
för metallspån i ögonen. :???:
Alla gånger det inträffade hade jag skyddsglasögon så då får man ju undra
hur i all världen det hände.?

Joo.. jag gradade med tryckluftslipmaskin som hade utblåset i fronten.
det skapade en luftvirvel som drog med sig spånen och smet in i ögonen.

Nuförtiden använder vi i jobbet bara slipmaskiner vars utblåsningsluft leds
en bit tillbaks i ytterhöljet på tryckslangen.
Ingen turbulens och det är länge sen nån av oss har fått spån i ögonen. :thumme:

Edit:måste tillägga att jag fick ögoninflammation av en sån där slipmaskin
en gång så då är det ju inte konstigt att man får spånor i ögat. :uupps: :lmao:
Senast redigerad av östemann 23:56:37, 26-11-2011, redigerad totalt 1 gång.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

dimorep

#45 » 00:12:29, 27-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusS skrev:
Fredrik_ skrev:Har du ett arbete där skyddsglas behövs, borde arbetsgivaren tillhandahålla slipade sådana..
Bara kolla med ditt fackombud vad som gäller :thumme: (Eller hur var det nu... :mrgreen: )


Tog upp detta på min tidigare arbetsplats men där sa den fackligt aktiva att jag inte var berättigad slipade arbetsglas, arbetsgivaren var enbart tvungen att betala för terminalglas, alltså om man sitter vid datorn och behöver ha glasögon just när man gör det och inte annars, han kanske ljög eller hade dålig koll?

Behöver du glasögon och utför jobb som kräver skyddsglasögon och de ej går att kombinera så ska du antingen få slipade skyddsglasögon eller någon annan form av ögonskydd som går att kombinera med dina ord. glasögon.

Tog du upp det med chef / arb.givare på förra arb.platsen eller bara med de fackligt aktiva?
Arbetsplatsen kan ju ha intresse av att ge dig rätt utr. även om de ev inte är ett måste enligt någon lag eller fack... :wink:

Själv fick jag börja med glasögon när jag läser eller sitter vid datorn för typ 2 år sedan (f-n att bli gammal..) och givetvis så bekostade jobbet ett par till mig då jag tidvis sitter en hel del vid skrivbordet / datorn där också. :cool:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se