Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Pulsar 130 Högtryckstvätt

3 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

7anne (trådstartaren)

#1 » 18:55:20, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

JHar kommit över en högtryckstvätt som heter Pulsar 130.Finns inga andra skyltar på den eller på pumpen. Själva pumpen verkar gedigen men hur jag än har googlat kan jag inte hitta en siom ens liknar den. Det närmaste jag hittar är högtryckpumpar till dieslar :). Pumpen är stor och kolvarna/cylindrarna sitter som i stjärna. Tre styck. Den verkar väldigt rejäl och inte mycket använd så skulle gärna vilja få liv i den igen.
Någon som kan ge info om den? Tror ventilerna kärvar i den och om jag jämför så liknar dom backventiler jag sett i andra pumpar. Är det lite standrdgrej?

Ska se om jag kan få min ett par bilder.

Tack på förhand!
Bild
Bild
7anne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:08, 10-11-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



7anne (trådstartaren)

#2 » 16:31:04, 06-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som sett sådan högtryckspump? Jag lyckas verkligen hitta avarter :) Har fått den att gå ganska bra. Den röda justeringen anger plus/minus och verkar vara en tryckjustering. den till vänster verkar vara övertrycksventil. Den sistnämnda var helt igensatt. Innan fix gav den enl, manometer på tvätten ca 80 bar vid öppen lans, när man stängde spikade den till 150 bar och låg kvar. Så den har ju kapacitet för det. Efer rengöring och justeringa av den så ligger den på runt 80 bar vid öppen lans men nu när man släpper så går den ner till 50-60 bar, när bypas-ventilen öppnar? Tycker att jag får bättre tryck vid arbete och att motorn jobbar mindre vid bypas. Det är en manometer som sitter på maskinen så vet ej riktigt var den känner trycket. Bypasen var för mej helt obegriplig. Ett litet hål som öppnas när den släpper men kunde fasentamej inte hitta var vattnet ska komma in? Hursom har den bet, mer vatten(minut än vanlig hobbymaskin och dom 80 baren känns som 130 i en hobbymaskin. Dock vore det jäkligt kul om någon visste merom denna modell. Har googlat som en tok men hittar inte någon som ens är lik den. Är jag den enda som har en HP pump byggd som en stjärnmotor :) ?

Hadegott / Janne
7anne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:08, 10-11-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BengtP

#3 » 18:09:59, 06-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlade lite snabbt och hittade denna

https://pulsar-products.com/pressure-washers/

Din kanske är en äldre modell men dom kanske svarar om du skickar ett Mail
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se