Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

grävmaskinssimulator...

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

otto_nilsson

22:16:11, 30-05-2005

Tjena alla!
Var på nordcon på elmia i jönköping i lördags:) och testade en grävmaskinssimulartor som var tänkt att användas i utbildningssyfte.
Det var i ME:s monter (maskinentrepenörerna) den fanns och bestod helt enkelt av en dator, en skärm, två joysticks och en ratt med pedaler. Det var altså ett simuleringsprogram till pc. Nu undrar jag ju då om det är någon här som vet var man kanske (?) skulle kunna få tag i ett sånt här program? Kanske inte just det som jag testade där, men något liknande iaf? Skulle ju vara ganska kul att kunna sitta å träna lite på alla rörelser särskilt för oss som tyvärr inte har någon riktig grävare att leka med:(



bulldoze

08:58:34, 31-05-2005

Hallå otto
Ja jag provade den simulatorn med de var ju faktiskt jätte kul o köra framför en dator me..
men skulle osså velat vad programet heter eller vcar man får tag i de

Joacim1990

17:35:57, 01-06-2005

Pogrammet lä vara svin dyrt(!) och jävkligt svårt att få tag i men, tror de finns ett ämne i ett annat forum med några sånna tips!

yngve

16:37:36, 21-12-2005

Något som hittat en simulator?

jonte200

20:56:10, 03-10-2010

Hej!
Jag hittade en simulator som heter Digger, som jag har laddat ner!

dogen

22:42:45, 08-04-2012

Någon som testat denna? http://www.youtube.com/watch?v=ils-wQBtPyU Ser ju rätt kul ut!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!

Maskin

22:50:57, 08-04-2012

Problemet med pc-simulaterer er (i mine øyne) at du aldri får noen feeling med kjøringen via et tastatur.
Om du rigger deg opp med ratt, pedaler og (minst) 2 joysticks, og får koblet alt dette sammen, så begynner det å bli så omfattende at man heller kunne benyttet energien på å kjøre en ekte maskin.
Det er tross alt det morsomste :mrgreen:
Fiatagri 88-94
Bigab 10-14
Takeuchi TB135

dogen

23:10:08, 08-04-2012

Heheh du har helt rätt. Jag var nog lite snabb. Jag trodde faktiskt detta var något som gick att köpa och koppla upp med joystickar hemma för att ha lite kul, men det verkar vara ännu ett seriöst försök till att verkligen efterlikna och ersätta träning i en faktisk maskin.

Helt klart är det underligt att köra då man inte får någon feedback på hur maskinen rör sig. Vet att den där snygga grävsimulatorn var näst intill omöjlig att handskas med eftersom man inte kände hur hårt man gick ned i backen, så det slutade inte helt sällan med att man välte omkull hela maskinen. Men det var ganska kul i alla fall... en liten stund. Sedan kom våren och man fick sätta sig i en riktig maskin :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!

Duffy

23:47:21, 08-04-2012

Finns väl simulatorer med rörelser i förarplatsen?

Rille

08:31:18, 09-04-2012

Duffy skrev:Finns väl simulatorer med rörelser i förarplatsen?

Jo Oryx har den varianten och då till samtliga simulatorer dem har.
Hjullastare, grävmaskin, timmerbil, kranbil, skotare, skördare o.s.v.