Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Småskalig torkning av korn och havre

120 inlägg • Sida 8 av 8
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Zukram (trådstartaren)

#106 » 10:19:10, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tänkt på det, men jag vill inte fylla hela logen med damm.
Att suga skulle nog kunna funka bra dock, men då måste man ju ha ngt slags sluss eller liknande.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



88ecr

#107 » 11:27:17, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att de dammar, cyklon är ju uppfunnen, den skall en gång dit upp......

Kom här nu på ni har små mängder och kanske olika partier, en röst på vagnar med beluftning i bottnet. Jo en beganad vagn kostar, men sedan bottnet som jag beskrivit tidigare kostar ej mången hundring. Och dessa kippas, eller lagras, tömms/ fylls typ var som hälst?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Zukram (trådstartaren)

#108 » 12:47:43, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Det borde ju kunna funka med en cyklon på ngt sätt, men då måste väl den ha en sluss i botten för att inte allt damm bara ska blåsa ur där.
Sug kanske fungerar. Lyfthöjden är väl ca 4m och transportsträckan är typ 10m, så det är inga gigantiska grejer.
Om jag hittar nåt färdigt är det ju en stor fördel.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle

#109 » 14:49:23, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm sug. Spannmål suger man så kort som bara möjligt. Helst inte mer än någon enstaka meter. Blåsa gör man däremot mycket lättare längre sträckor.
En cyklon skiljer tyngre partiklar som går nedåt och lättare som går uppåt. Form och flödehastighet på cyklonen avgör var gräsen går mellan lätt och tungt. Luften och de lätta partiklarna leder du bort med ett avluftningsrör ut ur byggnaden om du vill slippa dammet. Det blir däremot inte mycket damm av nytröskad spannmål, troligen ännu mindre uppe hos dig där 15-16% vattenhalt är en svåruppnåelig dröm.

På torken här kommer det mesta dammet när spannmålen blåses från torken och upp i silon när den är färdigtorkad.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Zukram (trådstartaren)

#110 » 16:30:37, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha. ok. Well. Om jag skulle råka på en lämplig spannmålsfläkt till rätt pris och inom rimligt avstånd så kommer jag självklart slå till. De växer dock inte på träd. Jag har iof ett par fläktar som nog skulle kunna göra jobbet, men jag kommer inte hinna bygga ihop ngt i år. Det får bli för nästa säsong isåfall.
Jag tror iof det skulle funka fullt tillräckligt bra med en till spannmålsskruv som får mata den existerande.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#111 » 16:33:36, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Vet att de dammar, cyklon är ju uppfunnen, den skall en gång dit upp......

Kom här nu på ni har små mängder och kanske olika partier, en röst på vagnar med beluftning i bottnet. Jo en beganad vagn kostar, men sedan bottnet som jag beskrivit tidigare kostar ej mången hundring. Och dessa kippas, eller lagras, tömms/ fylls typ var som hälst?


Detta har jag också tänkt på, och om en lämplig vagn dyker upp, så kommer jag slå till på den, jag har en extra fläkt liggande redan. Och kanske hålplåtar från en annan tork som ska rivas, så det kan mycket väl bli på det viset.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

88ecr

#112 » 19:13:18, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:
88ecr skrev:Vet att de dammar, cyklon är ju uppfunnen, den skall en gång dit upp......

Kom här nu på ni har små mängder och kanske olika partier, en röst på vagnar med beluftning i bottnet. Jo en beganad vagn kostar, men sedan bottnet som jag beskrivit tidigare kostar ej mången hundring. Och dessa kippas, eller lagras, tömms/ fylls typ var som hälst?


Detta har jag också tänkt på, och om en lämplig vagn dyker upp, så kommer jag slå till på den, jag har en extra fläkt liggande redan. Och kanske hålplåtar från en annan tork som ska rivas, så det kan mycket väl bli på det viset.



Jag har nu ej bilder, men har högtrycksfläkt med std 160mm rör och klämmor. In i vagnen, i framändan en låda, mina är typ 35x35cm och mer än metern bred. Uppåt ett 160mm rör som kommer ovan framgaveln. I detta med rören anslutes högtrycket. Bakåt från lådan 3-5st 100ä160mm dränerinsrör, vad du nu har i knutarna eller bygmaks ell dylik hade. Silver tejp allt tätt, annors blåser massa luft ut vid framgaveln, och torkar rejält där, och sedan rinner torr säd som sedan fyller allt.

Högtryck orkar blåsa genom och höjer temeraturen par grader, de binder fukt som förs ut ur säden.

En sak till, om nu rigtigt kris ell ej vagn ej lådor ell övrigt, men en knut i ett lider som du får skruvat elle blåst eller kippat på en presenning med dräneringsrör i. Rör utan hål i de som går in i säden, lite provosoriskt med bräder eller övrigt få av skuret området.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Zukram (trådstartaren)

#113 » 11:39:04, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska väl inte behöva bli kris, vi har torkkapacitet nu så det räcker, det är bara lite bökigt att få dit säden. Vi har en skruv som funkar helt OK, om den bara får en ficka att mata från, men det blir bökigt att backa till den, så den bara kommer ut någon meter på logbryggan och det blir en ganska snäv 90graders krök. Efter som jag kör tröskan och tanten kör traktorn (och hon är kass på att backa med traktor och släp), så kommer det bli bökigt.

En kort skruv som matar den andra skruven skulle lösa problemet förmodligen. Särskilt om den blir så lätt att man kan flytta den, då kan hon bara köra fram, lägga dit skruven och tippa istället för tvärtom och sedan köra runt logen utan att behöva backa alls.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#114 » 13:48:28, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 4” skruv är det inte så många kronor i. Sitter några stycken kvar i Björnarbo om du har vägarna förbi
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Zukram (trådstartaren)

#115 » 09:01:06, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, de brukar vara i princip gratis, men man måste ju hitta på dem.
Tack för erbjudandet, det är sällan vi far så långt söderut, men man vet ju aldrig :-)
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#116 » 11:45:43, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det här likna en bonde-tråd-for-dummys, men ... :-)

Klöver är ju 2-årig. Jag funderar på ifall jag på om jag skulle sätta klöver som insådd på en av plättarna, dels för att jag behöver strö till grisarna, och de skulle säkert käka klövern också, men försås också för kvävegödning.
Men året därpå då? Skulle det funka att bara harva en såbädd rätt ovanpå stubben och sätta korn igen? Då får jag ju även klöverfrö i tröskningen (som kostar skjortan). En skakseparator verkar det ändå som jag kommer behöva bygga ihop.

Jag tänkte ta sållen från ett utkastat tröskverk och sätta ihop till en sorterare/utsädesrensare. Den läre inte bli snabb, men några hundra kilo borde den ändå klara på ett par timmar.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#117 » 16:01:42, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen tanke om det?
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle

#118 » 18:02:29, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får nog sägas vara oklart vad du menar?

Klöver är flerårig och inte tvåårig. Tänker du dig klöver som mellangröda som du bryter när den är ett år gammal?

Harvar du upp den år två så har du ingen klöver kvar, första året är det långtifrån säkert att den ställer till med något under tröskningen om du har en väletablerad och tät spannmål. Om det skulle vara så att klövern är hög nog för att åka med in i tröskan så kommer du blåsa bort klöverfröna ut på backen igen.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Alrik

#119 » 19:43:04, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klöverfrö tröskar man året efter insådden. Tröskan är en fantastisk maskin som kan tröska ur och få dom små fröna i tanken. Sen är de frågan om de är värt att kladda med klöverfrö själv för kunna så in någon vall några år senare.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Zukram (trådstartaren)

#120 » 19:41:04, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte att man kunde harva ytligt bara för att få ner mer spannmål. Utan att döda klövern.
Men det kanske inte funkar...
Att så det som insådd och sen ta rätt på klöverfröna år 2 är ju ingen dum idé det heller. Klöver funkar säkert utmärkt som strö åt grisarna.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se