Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Robotgräsklippare, köpråd osv

536 inlägg • Sida 32 av 36
Diskutera robotgräsklippare här

magloman

21:44:08, 29-07-2023

Gräsklipparen tuffar på, men det är lite småfel då och då. Märks det är nya grejer med en del buggar. Men jag är glad för att slippa kablar nåt mer. Har utökat gräsmattan lite nu oxå när det är så enkelt. Men det gör man inte ostraffat! :lmao:

Det är lite ojämt men tur man har parktraktor och grustag :thumme: :mrgreen:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lagt på sandlerblandning som är mycket bra till gräsmattor. Lätt att kratta ut och blir hårt direkt och gräset växer gärna igenom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

7 personer gillar det här inlägget.



Stridis2

23:32:04, 29-07-2023

Snyggt jobbat!
Själv använder jag en gammal stabil vertikalskärare att fräsa över områden där roboten fastnar. Då slår man bort topparna och krattar ner den lösa massan i botten på hålorna.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

magloman

23:38:23, 29-07-2023

Aha; funkar nog inte på rötter kanske. Men bra tips till den som har en sån maskin.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

gute84

03:46:01, 30-07-2023

åkte förbi en herrgård i sommar som hade minst 5 husqvarna robotar som gick hela dagarna såg ju coolt ut


nåt jag tänkte på varje gång jag såg en gräsmatta med robot var hur kort folk valde att ha såg inte bra ut alls

QV_

08:12:30, 30-07-2023

Stridis2 skrev:Snyggt jobbat!
Själv använder jag en gammal stabil vertikalskärare att fräsa över områden där roboten fastnar. Då slår man bort topparna och krattar ner den lösa massan i botten på hålorna.


Har mest bekymmer med att sorkarna gör gångar som den ibland kör ner i.
Sorkarna har ju helt klart minskat men de kommer ju tillbaka på hösten/vintern.
Det går åt några skottkärror att jämna av.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

Stridis2

08:44:16, 30-07-2023

Ett par gånger har jag blivit så frustrerad på gångarna att jag kört över hela gräsmattan med teleskoplastaren. Kört längs ena sidan, flytta maskinen en däcksbredd, backa tillbaks osv.
Annars är kanonen det effektivaste vapnet mot mullis. Tyvärr så var våren här så torr att maskarna, och därmed mullis, flyttade längre ner i marken och därmed kunde jag inte jaga honom. Annars är det just på våren jag har störst jaktlycka. :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

Holger

14:05:48, 31-07-2023

magloman skrev:Har en beg 450x för 25k för den som behöver

images/post_img/173661206064a56a2bc27b8.jpg


images/post_img/178052264264a56a2c290aa.jpg

Man ÄR ju sugen på robot, men 25k? :uupps:
Ujujujuj dyra leksaker :grin:

magloman

14:07:11, 31-07-2023

Men bra leksaker :lmao:

Du har väl inte större gräsmatta än du får en ny för 5000:- som löser uppgiften?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Holger

14:11:32, 31-07-2023

Ja, jag ser det! :thummar:

Just dessa grejor är nog bra om de är lite överdimensionerade tycker jag. Resultatet blir bättre.
Men du har rätt, det är overkill för vår gräsmatta på 5-600m2 :lmao:

magloman

15:35:20, 31-07-2023

En gardena 500 kanske? Tyskt fabrikat som ägs av husqvarna, använder samma knivar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Holger

16:24:54, 31-07-2023

Ja, nått i den stilen, eller Worx Landroid

a.Holm

20:53:24, 31-07-2023

@magloman

Hur går man tillväga för att gränsa av området den ska jobba på?
Intressant med GPS-styrda.
Går själv och avvaktar på att köpa en robot, till största delen för att jag inte är helt klar med gräsmattans avgränsningar.
Det ska gränsas med liggande stolp/slipers mellan gräs och grus på flera ställen.
Så ingen mening att köpa robot och fräsa ner kabel förrän det är klart.
Men med GPS verkar det smidigare...

magloman

21:30:19, 31-07-2023

Man kör omkring den med en handcontroller till en sony playstation 4 eller 5. Eller så kan man använda sin telefon. Sen på lämpliga ställen droppar man "pins" och mellan dessa pins drar den en rät linje som då blir begränsningen. I efterhand kan man flytta dessa och nyligen kom det ut att man kan ta bort dom med. Men det har jag inte lärt mig hur man gör. Dessa utvecklas snabbt nu och vissa saker finns på dom kommersiella versionerna och vissa på konsumentversionerna. Andra saker finns på båda. Jag tror det kommer vävas ihop och alla funktioner kommer finnas på båda.

Sen kan man göra flera olika områden med olika höjdinställningar och olika klippscheman.

Samma med rabatter mm, man skapar stay-out-zoner som polisen numera kallar det för.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.

meken49

21:58:21, 31-07-2023

Stridis2 skrev:Ett par gånger har jag blivit så frustrerad på gångarna att jag kört över hela gräsmattan med teleskoplastaren. Kört längs ena sidan, flytta maskinen en däcksbredd, backa tillbaks osv.
Annars är kanonen det effektivaste vapnet mot mullis. Tyvärr så var våren här så torr att maskarna, och därmed mullis, flyttade längre ner i marken och därmed kunde jag inte jaga honom. Annars är det just på våren jag har störst jaktlycka. :djaevul:

När jag var ung på 60-talet hade vår präst kommit på ett bra sätt att ta kål på sorkarna. Han stoppade ner en slang från bilens avgasrör ner i ett sorkhål. Men nu när det är katalysator på bilarna kanske det inte fungerar :smile:

treaser2

12:27:45, 01-08-2023

Går det att massmörda med ngn större vertikalskärare?
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!