Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Robotgräsklippare, köpråd osv

536 inlägg • Sida 36 av 36
Diskutera robotgräsklippare här

magloman (trådstartaren)

#526 » 12:06:31, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker man så hittar man ett test iaf:


https://youtu.be/JXGfhv6gvog?si=0ZkagdVw2EpJmYwk
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



DennisCA

#527 » 13:06:13, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:
magloman skrev:Fk funkar en stund men är inte att jämföra med riktig kabel för ändamålet

Jag köpte blå fk på biltema för 10 år sen.
Den är klockren, har klarat både att ligga i direkt sol och i mark utan att visa något dåligt tecken.

Ironiskt nog har grannens HQ tråd precis som andras oxiderat av....

Ett tips är att koppla på ett stängselagg då smäller det där kabeln är skadad.


Lite OT men då jag var liten kallades stängselagg för "ko-motor" (förmodligen för de höll kossorna från att rymma), var det nåt lokalt eller nån annan som hört det?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

David, Luleå

#528 » 14:27:58, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Helt plötsligt stannar klipparen i laddaren och man kan läsa meddelandet ”ingen slingsignal” oftast när detta hänt har undertecknad gjort något med traktor och felet kan hittas i direkt anslutning till ett spår av något slag.

Inte nu:(

Har tidigare felsökt med AM radion. Men den har ljud längs hela slingan. Kopplar bort en anslutning och hitta hem kablarna och testar igen. Signal överallt.

Grubblar någon dag och köper en kabelsökare/felsökare på ClasO kopplar in den och har signal överallt. Kopplar in den på andra tråden och då har jag inte signal runt om. Bra nåt att börja leta på. På alla ställen som tråden är lite synlig mäter jag och hittar ett område där signalen blir svagare. Drar i en gammal skarv jag sliter upp. Lagar men icke. Däremot upptäcker jag att jag får bra signal när jag håller sökaren mot oisolerade kardeler så jag klipper tråden en bit bort där signalen är obefintlig. Men på tråden är det signal. Drar lite i den och råkar dra av tråden. Aha

Lagar och byter ut en sprucken och vittrad del. Kopplar in laddstationen och fortfarande felsignal=blinkande blått. Kopplar i sökaren och fortsätter.

Nu har jag bytt 1-10 meter åt gången på 5 ställen och frånkopplad massor med skit. Kabeln har spruckit och vittrat sönder jag har fortfarande inte fått klartecken från laddstationen men jag söker vidare.

Vill bara skriva av mig att Husqvarnas original begränsningskabel är SKIT!!! Hur kan man ens höga sälja den till sådant här?

Jag la ner med med möda för många år sen och tänkte att, okej det är jobbigt. Men denna kommer ju att ligga här för alltid. Jag behöver bara göra detta en gång.

Men så är det ju altså inte. Iallafall om man köper Husqvarnas superoriginal installations paket med alla originaltillbehör.

BAJS!!!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Ännu är det 70 cm snö på tomten, men beställde denna så att det inte ska vara slut just när gräset börjar växa.
Koppar kärna låter ju lovande. Men drar mig lite i om jag skulle köpt den som heter "premium +" istället. Men nu är det beställt i alla fall.
https://www.reservdelaronline.se/begrae ... IxEALw_wcB

Får nästan 900 meter slinga så jag tog två rullar. Hittade en hyrfirma i närheten som hyr ut kabelfräs så jag "gräver ner" slingan denna gång. Då borde väl slingan överleva roboten :)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

dea

#529 » 09:33:05, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft robot sen 2016 och ska ju inte påstå att den har fått speciellt mycket uppmärksamhet förutom när slingan gått av eller knivbyten. Tappat ett framhjul en gång pga låsbrickan rostat av.

Men nu när den skulle igång så klagade den på ”lyft” den hade stått i laddstationen hela vintern.
En gummibälg som var trasig så kommit in gräs vilket gjorde att givaren inte gick tillbaka som den skulle.
Bild
Bild

Framhjulen snurrade inte helt lätt i karossen så plockade ur lagren och tvättade ur samt nytt fett så nu går dom lätt.
Bild

Lite extra fett så rostar det kanske lite mindre där.
Bild

Guppy ute på grönbete :grin:
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

dea

#530 » 10:26:46, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde ju skriva att jag servade hjulmotorernas växellådor med kit från https://www.klipparservice.se/ funkade väldigt smidigt
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

gute84

#531 » 15:01:31, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Holger

#532 » 09:08:20, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det här för en klippare?
https://www.youtube.com/shorts/8xo_87rTSeI
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

tortap

#533 » 09:23:43, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gräsklippare.


2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

gute84

#534 » 11:23:52, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Vad är det här för en klippare?
https://www.youtube.com/shorts/8xo_87rTSeI


https://mowrator.com/

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Stridis2

#535 » 13:10:25, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många här har Automower EPOS, alltså med GPS-begränsning var den ska klippa istället för kabel? Vill minnas Maglo har, men finns det fler? Var är era erfarenheter?

Jag har själv en traditionell 450x med slinga men behöver installera en lika stor till min far. Ekonomiskt är det mer fördelaktigt med slinga, men det tar ganska lång tid att lägga denna. Är det mycket jobb att ställa in en EPOS?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman (trådstartaren)

#536 » 13:23:34, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Epos är jättelätt att installera, men största fördelen är ju hur lätt det är att justera efteråt. Så man gör ett grovt idiotsäkert område till en början. Sen när allt funkar går man in o justerar området allt eftersom. Man markerar en punkt sen flyttar den lite bara.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se