Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Skogdagbok (ej vedtillverkning och vedbacke)

1608 inlägg • Sida 108 av 108
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

magloman (trådstartaren)

#1606 » 16:16:28, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är 28 tum, den orkar bra med skipkedja och full kisel. Har ett 32 med tror jag, som jag inte testat ännu.

28 tum på stihl är väl 29-30 på hva

Bra med långt svärd och full wrap när man hålls i slänter som denna och har svårt att komma åt från båda sidor.

Ja ibland får man ta fler samtidigt eller när man fällt fast :lmao:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Hobbyist

#1607 » 10:17:36, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fälla är jag inge vidare på, faller-ar ofta åt helt annat väderstreck än vad jag avsåg.. Kanske aldrig använt kil dock. Senaste mästerverket var en en liten 10-15 ask tror jag som stod illa bredvid elstängsel. Ok men jag klipper strax över så den faller utanför hagen, ingen risk för varken djur eller männska i närheten utan bara mindre att bära efter. Lägger snitten med slö kedja, blir lite högt mot tvärsnittet för tårtbiten men det justera.. visp och trädet faller 180° i motsatt tänkt riktning..!?

Hur i farao gick det där till? Var inte ens halvvägs genom precis innan och sen for den utan förvarning. Snedsnittet är helt platt utan tillstymmelse till knäck/brutits av. Måste varit tvärmurket halvvägs in men såg inte så ut eller kändes men men.

Så kan det sluta för undertecknad.

36 månaders-service eller nåt men ingen liten vidrig förgasare att brottas med åtminstone.
Bild

Beföre
Bild

Bild

Knastra i tandkrämen sen
Bild

Bild

Bild

My choice of smet
Bild

Vilket japanskt stolpskott tyckte det var fiffigt med 3 extrahål i cap'n? Mer än en tredjedels gas så sprutar det åt alla jefla håll! ..offtopic
Bild

Ny kedja & stora bränslecellen, nu kan f-- ingenting gå fel! Dom med havreladdad turbo och fyrbensdrift hade såklart spridit ut kvisthögen jag tänkte börja brasa..
Bild

5 m/s tog bra fart direkt i.a.f. efter andra braständstickan, den sparar vi
Bild



För att mota bort dom från högarna la jag ut några barkisar dom kunde roa sig med, fungera i minst 7 minuter. Bark ska tydligen vara avmaskande ifall någon undrar varför evolutionen lärt dom detta. Däremot alsikeklöver och ek, främst ekollon som båda kan ha ihjäl hästar sorterar dom inte bort =/
Bild

Omkullblåsta träd är alltså min gebit
Bild

Ca 10 m exkl. toppen, 90 cm bitar om 20-30 cm, lite småröj innan 10-15 cm och hela trädet = fortfarande 4/4 pluppar på batteriindikatorn (40V/6Ah), kanon
Bild

Kedjan hoppa en gång, var längesen och jag kontrollera innan trädet men det blev väl lite temp. Bra för då kom jag ihåg att det var dags för olja i tid.
Bild

Bra temperatur.nu
Bild

Norrorts mest ovårdade, jag kanske kvalificerar in som huggare ändå..
Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

4 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Peter Persson

#1608 » 09:57:54, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu gör det nästan att köra i skogen igen, lite tungt går det än med de sista 20-30cm snö... Men två lass hemma igår.


Bild

Skickat från min S96Pro via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se