Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Minigrävare! hur mycket batalt per 1h?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

murre200 (trådstartaren)

#1 » 17:43:05, 08-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tar ni betalt för grävning om ni gräver per timme? 2,5-5 tons maskin
eller körs det mest med fast pris?

På kvitto? resp utan?

beror iofs väldigt mycket på vad det är för grävning men säg en vanlig husdränering.. med grävning återfyllning och lite planering..

Murre
murre200
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:48:19, 12-09-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-job



alexander.lindholm

#2 » 22:09:49, 08-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog en viss skillnad i pris mellan en 2,5 och en 5,0 tons maskin. En 2,5 tons kan man hyra utan förare för 1500 kr/8h. en 5 tonnare kan kosta flera tusen att bara få till platsen.... Större maskiner brukar jag nog betala runt 550-650 kr/h +moms, men då är det större jobb... Har hört om de som får pröjsa 50 kakor för 40m drän. runt huset... När man gör jobb åt privatpersoner kan nog priserna skilja enormt.
alexander.lindholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:03, 22-11-2008
Ort: Blentarp, skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: jcb4 -68
Mf65
Hanomag b6
Atlas 1702
Everun er16

dogen

#3 » 22:11:18, 08-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det skiljer 'väldigt' mycket mellan olika jobb utan är nog ganska lika. Kan det röra sig om 450-550kr + moms för en sådan maskin? Mindre? Jag tror absolut inte det är mer iaf!.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#4 » 22:18:32, 08-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under 450:- tror jag knappt går ihop sig för en tvåhalva. Över 550 lär man knappast få, det är ju vad jag tar för mina maskiner om jag ska köra på timme.

50 flagg för 40 m drän finns det knappast ingen som gör. Det går helt enkelt inte ihop sig. Inte ens om det är 50 + moms och bara knoppmatta så går det ihop sig.
Jag skulle vilja påstå att 40 lpm med knoppmatta kostar minst 80 flagg inkl moms och då får det inte vara alltför besvärlig tomt.
Ska det sen vara riskaka, trasslig arkitektur, byte av dagvattenrör, trång och knepig tomt och omhändertagande av gamla markskivor så börjar det ticka på i plånboken.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

alexander.lindholm

#5 » 23:10:25, 08-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni har säkert rätt. Mina uppfattningar kan nog i vissa fall vara något föråldrade...

Det jag i största allmänhet ibland funderar över är hur det kan vara så "låga" timpriser för maskiner. Om man exempelvis ställer det mot en elektriker, VVS:are eller dylikt.
Har ibland svårt att se hur den eller de hundringar som skiljer skulle täcka maskinkostnaden...
alexander.lindholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:03, 22-11-2008
Ort: Blentarp, skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: jcb4 -68
Mf65
Hanomag b6
Atlas 1702
Everun er16

murre200 (trådstartaren)

#6 » 09:23:45, 09-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis så går mina tankar med alexander!

har själv jobbat inom vvs svängen..

Men var lite lat så jag tog hem en rörmokare för att byta expansionskärl i kåken och dom tog 370 kr timmen inkl mom iofs..

Blev lite förvånad..

Då har dom bara en bil och en väska med verktyg i omkostnad..
om man jämför med en grävmaskin som ska betalas, disel, oljor, slitage lön mm..
och inte större skillnad prismässigt..

Men sen kan det vara åt andra hållet med..
Släktning till mig fick vatten läcka och sjulle byta avlopp och vatten..

Den lokala grävfirma kallades in och gjorde jobbet..
Men dom tog inte mer än 550kr timmen inkl moms för en ny volvo ew160..
sen tog dom 200kr timmen per styck för gubbarna 1 chaufför och en spadgubbe..

skitbilligt i min mening lr? för en så pass stor maskin..


Det här med framkörning till arbets platsen?
hur gör ni där?
fast avgift lr per mil?

Murre
murre200
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:48:19, 12-09-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-job

dogen

#7 » 18:06:39, 09-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, i mina ROT-avdragsansökningar har jag räknat låg maskinkostnad och det mesta på förarkostnaden. Detta gynnar ju kunden och är såklart poppis, men jag ser inget problem med det. Skulle det vara någon som har någon synpunkt kommer jag bara hänvisa till vad jag tar för timpenning som pianotekniker och då pratar vi ju ändå om betydligt mindre ansvar och garanterat jobbiga arbetsmiljö.

Edit: Det jag skulle komma fram till var då att på 450kr blir det inte många kronor på maskinkostnad. Man borde kunna ta ut mer även för en mindre maskin tycker jag. Men det är väl tillgång och efterfrågan som styr, visserligen.
Senast redigerad av dogen 18:08:01, 09-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#8 » 20:24:35, 09-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

murre200 skrev:... Det här med framkörning till arbets platsen?
hur gör ni där?
fast avgift lr per mil?

Murre
Gör jag ett jobb på fast pris så räknar jag ju med framkörningen om det är ett så litet jobb att framkörningen spelar någon roll.
Är det ett större jobb på fast pris så brukar jag inte debitera något för framkörningen. Vad gör 30 minuter hit eller dit på ett 3-veckors jobb?
Undantaget skulle ju då vara om det är långt bort men det tar knappt 30 minuter in till centrum hemifrån.

Skulle jag göra ett jobb på löpande räkning så får dom betala framkörningen också på löpande räkning, samma timpeng som övriga transporter, 600:- + m /timme.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se