Sida 1 av 1

Tillverka dragstång för tyngre fordon

InläggPostat: 12:04:55, 20-08-2013
av baklastare642
Någon som gett sig på den ädla konsten, överlevt och kan berätta hur det gick till ?

Undertecknad hade mycket nytta av en lånad sådan i somras och funderar starkt på att snickra... hmm svetsa ihop en sådan för bogsering av tyngre fordon, dvs framförallt tunga lastbilar.

Efter djupa och ingående studier i dragstångslogi har jag kommit fram till att man skulle behöva 4 olika storlekar på öglor.
40 mm för främre kopplingsbult i stötfångare,
50 mm för något fäste jag inte kommer på nu.
60 mm för VBG-drag.
70 mm för kronans ögledrag

Ideala vore om man kan byta fästen efter behov.

Jag har fyrkantsrör 60x60x3 mm och 80x80x3 mm, men dessa känns lite för klena.
Tänkt längd på dragstången ca 2,5 m.
Någon som har formlerna för knäckning av stång ?
Jag har läst hållfasthetslära, men har inte formelsamlingen i närheten.

Re: Tillverka dragstång för tyngre fordon

InläggPostat: 12:35:36, 20-08-2013
av ja-bond77
Glöm inte 45mm för bogsering med traktorns dragkrok. :smile:

Re: Tillverka dragstång för tyngre fordon

InläggPostat: 15:48:15, 20-08-2013
av corre
Jag körde en del bogsering med dragstång i lumpen.
Dom var runt 2-5-3m långa och vägde lagom för att precis orka lyfta dom (40-50kg?), men dom böjdes som sugrör om man bromsade på sig lite.
Mao tror jag att du behöver gå upp till 5-6mm tjocklek på rören för att det ska hålla vettigt.

Re: Tillverka dragstång för tyngre fordon

InläggPostat: 20:04:38, 20-08-2013
av Ivar Risslén
Du får göra som kronan. Ha insatsringar så att det passar till det aktuella draget

Re: Tillverka dragstång för tyngre fordon

InläggPostat: 20:34:26, 20-08-2013
av mange71
hej hade en scania 110 som man bogserade hem mycket skrot med.dragstången jag hade var ett 100 gånger 100 med 5mm gods två rör jag skarvade ihop och kapade till 2,5 meter med varsin 10mm platta i ändarna som jag hade jackat in i ändarna med 90mm med ett 70 mm hål i änden.det hände inget med dragstången fast man bogserade sjbussar,lastbilar och annat skrot.hoppas du har någon nytta av tipset.

Re: Tillverka dragstång för tyngre fordon

InläggPostat: 21:14:03, 20-08-2013
av jörgen.ottosson
Tröghetsradie i = Roten ur ( I /A ) ..... I = böjtröghetsmoment, A= tvärsnittsarea

Euler 2 => Knäcklängd, l = verkliglängd.

Bilda slankhetstal, Lambda = l/i

Kolla tillåten knäckspänning..... (då ska du egentligen använda ett diagram...)

Men för låga slankhetstal (0-30) så ligger Tillåten knäckspäning på ca 60-70% av Sträckgränsen (Rel) för materialet, vid 100 ligger de flesta mellan 80-100MPa och vid 150 så ligger alla på 40Mpa....sen kan du väl interpolera. :grin:

Re: Tillverka dragstång för tyngre fordon

InläggPostat: 21:22:11, 20-08-2013
av johan.eriksson
Jadu Jörgen, kan du ta det på svenska så man förstår? :insomnia:
Djupt imponerad av dina kunskaper :buga: :thummar:

Re: Tillverka dragstång för tyngre fordon

InläggPostat: 21:39:21, 20-08-2013
av jörgen.ottosson
Det blir lite "prova och gör om-" beräkningar....

Jag kan ta ett exempel VKR 100x100x5 ( A=18.9cm², I=283cm^4 ...ur stål tabell)

Tröghetsradie i = Roten ur ( I /A ) ..... I = böjtröghetsmoment, A= tvärsnittsarea
i= Roten ur ( 283/18.9) = 3,91... cm (OBS cm måste användas)
Euler 2 => Knäcklängd, l = verkliglängd.

betyder bara att om stången är 3m lång så räknar vi med det, i cm = 300cm
Bilda slankhetstal, Lambda = l/i
slankhettalet: Lambda = 300/3,91 =77
Kolla tillåten knäckspänning..... (då ska du egentligen använda ett diagram...)
Sen kollar jag slankhetstalet 77 i en tabell för tillåten knäckspäning, (stål ss1412) och får ca 105Mpa .....det ger att jag kan belasta stången med:
Spänning = F/A ( arean A nu i mm²) ger: F= 105 x 1890 = 198450N ...alltså ca 20 ton tryckkraft.

(räcker inte det så får du börja om och räkna på en grövre/kraftigare stång...)