Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Pon Cat service...

27 inlägg • Sida 1 av 2
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

mattias jacobsson (trådstartaren)

#1 » 16:28:01, 20-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon mer än jag som börjar bli trött på deras så kallade service???
vem fan behöver rotortilt???
mattias jacobsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:11, 20-12-2007
Ort: småland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: cat d6n



nixs

#2 » 16:42:12, 20-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske kan utveckla dig lite mer? Vad det är du har synpunkter på och vad du är missnöjd med? :?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

mattias jacobsson (trådstartaren)

#3 » 17:01:41, 20-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör en d6n -08 ,förra året körde jag av två rivar tänder.. Den första i augusti den andra november.. Ringde direkt första gången men fortfarande har inget hänt... Blev anklagad i veckan att jag svängt med rivaren nere! Och varför skulle man göra de kan man fråga sig... Den som dessutom tror att de går svänga med rivaren i botten på styv lera kan ju göra ett försök!! Då skyllde dom oxå på att garantin gått ut. Men rivaren har ju inte varit i backen 1000 timmar..
vem fan behöver rotortilt???
mattias jacobsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:11, 20-12-2007
Ort: småland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: cat d6n

hook-er

#4 » 17:36:25, 20-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Inget ont om mekanikerna men bemötandet när man ringer. Puh!
En sådan här firma ska ju hjälpa kunden med problemet, inte anklaga denne för att ha kört sönder något. Lös problemet ute på fältet, där förmodligen maskinen väntas komma igång så snart som möjligt.
Kan förstå att alla servicebilar kan vara ute på jobb, men att bemöta kunden lite trevligt skadar väl inte?
Jag tror PON känner sig lite för säkra på sin sitts som återförsäljare för CAT.
Fick flera gånger skrika och slåss för vår rätt vid haverier.

På min förra firma bytte vi servicefirma efter för mycket strul, bemötande, anklagande...

/Lasse
Senast redigerad av hook-er 17:38:25, 20-03-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hook-er
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:29, 29-12-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Kran
Maskin: Grove GMK 3055 - 2008:a

mattias jacobsson (trådstartaren)

#5 » 18:12:44, 20-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa mekar på cat e hur bra som helst!! Men när dom inte svarar o de finns inte ens någon vidare koppling o man får ringa växlen , då är man körd!! Sen måste jag väl säga att bandschaktarna strular väldigt sällan men de e ju bra om dom som säljer vet va man pratar om... Jag tror oxå att pon "tror" att dom e så stora att dom inte behöver sköta om kunderna... Komatsu har nog en del o tjäna om dom får ordning på sin nya organisation till den standarden som swelog hade!!!
vem fan behöver rotortilt???
mattias jacobsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:11, 20-12-2007
Ort: småland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: cat d6n

hook-er

#6 » 18:23:20, 20-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är noga med att inte klaga på mekanikerna.
Det som gjorde mig irriterad var bemötandet från dem som tar emot samtalen dvs. arbetsledare eller mekchefer.

/Lasse
Senast redigerad av hook-er 18:25:04, 20-03-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hook-er
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:29, 29-12-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Kran
Maskin: Grove GMK 3055 - 2008:a

mattias jacobsson (trådstartaren)

#7 » 19:09:40, 20-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja de finns dåliga mekar oxå och råkar man ut för dom så ska man helt klart klaga! Men man vet ju vilka man ska ringa... Kan ju dra ett exempel maskin jag kör har varit hos cat sen januari pga att dom skulle fixa ett problem på bandvagnen.. När jag larvar av maskinen från trailern i måndags så trycktes länk spännaren ihop helt.. De visade sig att dom glömt o dra åt bulten man släpper trycket med... Lagom kul att börja meka när basen står o e otålig att man ska komma igång!!
vem fan behöver rotortilt???
mattias jacobsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:11, 20-12-2007
Ort: småland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: cat d6n

Jevlar

#8 » 00:37:57, 21-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr finns det stolpskott hos alla företag o hos oss kom det in några praktexemplar på lite högre nivå som bidrog till att flera duktiga medarbetare flydde fältet o det har väl inte riktigt återhämtats efter den perioden.

Har jobbat i drygt 3 år o märkt skillnad på den tiden till det bättre trots att det sparkats folk här o där.

Det där att man sitter nöjd iom att man har ett starkt varumärke i ryggen känner jag igen alltför väl, lite pga det jag började på PON, tänkte att ett så stort företag lär aldrig försvinna.

Ringer du till Göteborg eller Eslöv? prova prata med en annan verkstad om du inte får gehör dir du ringer idag, en del har helt enkelt bly i arlset.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

nixs

#9 » 10:47:57, 21-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så är personkemi ett lustigt kapitel, en kund som jag kommer jättebra överens med kan vara hund och katt med kollegan.

Min erfarenhet är att det aldrig är 1 person ensam som är skyldig om 2 personer är osams även om det verkar så.

Att vara kundmottagare klockan 7 en måndag eller vilken veckodag som helst när det strular lite här och var för olika maskiner och maskinister är inte så enkelt, har man 5 mekaniker som kan åka så kan man inte ta in 15 jobb på stört! Man måste prioritera och ta dem allt eftersom hur de kommer i tid in, hur allvarligt felet är, (En trasig ruta en vårdag utan regn är inte lika allvarlig som ett motorstopp på leden!) hur långt bort det är osv. Man ser till att jobba undan så fort det går utan att riskera sin egen hälsa eller riskera skador så gott det går. När man kommer på plats så brukar det inte vara sura miner. Den gången jag råkat ut för det så lastade jag in verktygen i bilen efter 15 minuters utskällning om allt mellan himmel och jord och allt var mitt fel. Då kunde han stå där tills det lugnat ner sig lite!

Så förstår jag även hur det är att vara på andra sidan av verkligheten när man skall lämna in sin bil eller liknande på service och garantier! Man är lite utlämnad åt deras bemötande och godtycke känns det som.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

mattias jacobsson (trådstartaren)

#10 » 10:58:12, 21-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker överlag att dom flesta mekar e duktiga och jag har stor respekt för dom! För mej e de helt otrolig hur dom/ni orkar med att kämpa på i kyla , regn o vind sen brukar ju maskin stå i den värsta skiten när de händer något oxå... De jag menar med Pon cat e att de har blivit allt för mycke kontors tänkande om ni förstår va jag menar...
vem fan behöver rotortilt???
mattias jacobsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:11, 20-12-2007
Ort: småland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: cat d6n

nixs

#11 » 11:05:40, 21-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju bra att det kommer fram vad du egentligen menar! Läser man bara trådtiteln så kan man ju tänka sig vad som helst nästan.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

patrik h

#12 » 14:21:08, 21-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattias jacobsson skrev:Jag tycker överlag att dom flesta mekar e duktiga och jag har stor respekt för dom! För mej e de helt otrolig hur dom/ni orkar med att kämpa på i kyla , regn o vind sen brukar ju maskin stå i den värsta skiten när de händer något oxå... De jag menar med Pon cat e att de har blivit allt för mycke kontors tänkande om ni förstår va jag menar...


Ja om jag har förstått det rätt så får inte Pon´s meckar åka ut på jobb utan en utskriven arbetsorder oavsett hur akut det är. Kanske nån som kan svara på hur det är?

En fd arbetsgivare hade CAT förut men går över till Volvo istället mycket pga servicen.
Kan dra ett exempel, han hade service-avtal på en hjulare, dags för service och då ingår arbete och material om jag förstått det rätt och man får betala för resan. Vad gör man då för att tjäna pengar, jo man skickar en faktura för resan på 5500+m istället... Upplandsväsby- Roslagstull t/r, en resa på 4-5 mil totalt... Ganska bra milpeng...
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

mattias jacobsson (trådstartaren)

#13 » 15:12:27, 21-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där med arbetsorder vet ja inget om men de beror nog lite på vilken mek man ringer.. Men de stämmer säkert att dom måste ha de o andra sidan e dom nog inte ensama om de!

Kan ju oxå dra ett exempel som hände han jag kör för.. De va en diesel värmare som lagt av o cat kom o skulle kolla på den men lagade den inte.. Sen kom fakturan på 7000:- på fel sökning.. Han blev helt klart förbannad o ringde cat och fråga va dom höll på med. Han visste ju redan att värman inte funkade.. Då skyllde dom på att den satt krånglig till , men de e ju ni som monterat den kontrade han..
vem fan behöver rotortilt???
mattias jacobsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:11, 20-12-2007
Ort: småland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: cat d6n

Kristoffer Persson

#14 » 22:20:11, 22-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant & läsa att fler har problem med PON. Gillar maskinerna de säljer, men efter en massa krångel & rent ut sagt idiotgrejer så kommer aldrig jag iaf köra en CAT igen.
Som nån skrev innan i tråden så är det inte alls roligt när arbetsledaren står & steppar sidan om vid haveri...
Beställer jag den här ölen har jag ändå inte råd med Taxin hem
Användarvisningsbild
Kristoffer Persson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:12, 23-08-2006
Ort: Eslöv
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ec240Cl -10

mattias jacobsson (trådstartaren)

#15 » 21:54:59, 31-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då va de dags igen... Beställde service två veckor innan de va dags för o va på säkra sidan.. Men fick ett kaxigt svar att alla vet att man måste beställa minst tre veckor innan när de e semester! De är kanske bra om man skriver med de i service avtalet när man köper ny maskin... Visst de är väl inte hela världen om maskin går över några timmar men har man ett avtal så e de ju bra om man håller va man lovar!
vem fan behöver rotortilt???
mattias jacobsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:11, 20-12-2007
Ort: småland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: cat d6n


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se