Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Bensin, bränsle, V-power, Blyfri 98, Blyfri 95

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 21:06:41, 25-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moderator finner säkert rätt plats för denna lilla mycket kontroversiella tråd som säkert kommer att generera åsikter i nivå med oljetrådar.
:eat:


Blev ställd av mätaren på pumpen idag... Fick fundera riktigt ordentligt...

Förväntad bränsleförbrukning var 0.9-0.85L/mil... det gick i motsvarande 1.02L/mil...

Vad ända in i benzenerna har inträffat?!
...så kom jag på't... Matoil blyfri 98...

Men?... kan det -verkligen- skilja ca 1dl/mil i förbrukning mellan Shells moderna "dåliga" V-Power (98+) och Statoils flaggskepp Blyfri 98 som de kallar Miles 98 nu ?
:klia:

...nu var inte detta första gången jag sett detta, men det var första gången som jag valde att "testa" samma dag om jag möjligen kunde missat något... Inte en chans. Tankade i Västerås - lufsade i standard fart till Bålsta o tankade där; fick i 5.51L på 6.15mil (0.89L/mil)... I Västerås var det 57.75L på 56.85 mil, dessutom så lutar marken kraftigt från pumpen i Bålsta medans det är plant i Västerås, så verkligt resultat borde nog varit ca 0.5L mindre i tanken om det varit plant i Bålsta å då får man 0.81L/mil vilket skulle varit oerhört bra.


Vad är dina erfarenheter av marknadens olika soppor - har du liknande erfarenheter ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



63an

#2 » 21:18:18, 25-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller detta som statistisk säkerställd mätning? :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 09:19:11, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...nej, men det är en klar och tydlig indikation.
Eftersom jag kört fördonet i 10 år men bara måttliga 10 000 mil så vågar jag dock sträcka mig till att det är, utifrån dessa erfarenheter, helt säkerställt att skillnaden mellan V-Power och Statoil Blyfri 98 är minst 0.5dl/mil, nu fick jag 1dl/mil vilket stämmer med Blyfri 95 enligt de tester jag gjorde för 10 år sedan. Enligt säker källa så är Statoils blyfri nu mera faktiskt 93 oktan, vad deras 98 är glömde jag fråga om - min lilla test antyder att den inte är bättre än 96 oktan; dvs spriten de blandar i ökar radikalt bränsleförbrukningen.
Måste vara miljöfånar som vill att det skall gå åt mer bränsle per mil... min plånbok delar inte det synsättet, den vill att det skall gå åt mindre bränsle per mil, och jag delar min plånboks åsikt då jag inte tycker om att tanka (det stör kör rytmen, tar tid, osv)!

Frågan i tråden är dock:
- har andra liknande erfarenheter då de byter mellan olika oktantal och bränsleleverantörer ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

östemann

#4 » 18:33:33, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:- har andra liknande erfarenheter då de byter mellan olika oktantal och bränsleleverantörer ?

Bra fråga men jag har aldrig märkt av nån större skillnad i förbrukningen mellan olika bränsleleverantörer och mackar.
Och det gäller bensin 98 E5.
Som vi brukar säga här:''det jämnar ut sig i slutändan''. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se