Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Börja med facebook, eller inte

13 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

qqq (trådstartaren)

#1 » 21:04:13, 07-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Rilles senaste bildtråd nämner han att han lägger ut filmer mm där.
Det verkar hända mycket där med allt möjligt.
Det gör att man börjar funderar på att joina fejjan.
Inte för att ha meningslöst surr med arbetskamrater utan för de alla olika sociala grupper / verksamheter som verkar finnas där.

Kort och gott.. ärr det bra att vara med på fejjan ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



bert

#2 » 21:09:49, 07-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara du som kan svara på den frågan.Finns mycket både skräp och vettigt är.Det roligaste tyckte jag var att hitta lite gamla skolkompisar som man knappt har träffat sen högstadiet/gymnasiet
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Jimmy Nilsson

#3 » 21:37:24, 07-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner hatkärlek till facebook. Vägrade länge själv att befatta mej med det. Men blev till sist medlem. Och måste erkänna att den är faktiskt ganska kul. Just för alla olika grupper som finns där. Många olika köp och sälj sidor tex. Vilket för mig iaf tar bort behovet av det där förbannade blocket. Sen finns där ju otroligt mkt skräp med men det är ju exakt som nätet förövrigt. Man får sålla fram guldkornen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

islander

#4 » 22:15:26, 07-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig var det till en början ett praktiskt verktyg att lägga upp bilder vid t.ex en resa då det bara krävs ett något enstaka klicka på en smartfån, nu finns det en hel del kul att fördriva tiden med, men nu känns det väl som Facebook peakat då vi "gamla" lärt oss och ungdomar använder det allt mindre..
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

v702

#5 » 09:30:01, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

islander skrev:För mig var det till en början ett praktiskt verktyg att lägga upp bilder vid t.ex en resa då det bara krävs ett något enstaka klicka på en smartfån, nu finns det en hel del kul att fördriva tiden med, men nu känns det väl som Facebook peakat då vi "gamla" lärt oss och ungdomar använder det allt mindre..


Värt att observera är att alla bilder man lägger upp blir facebooks och de raderas aldrig. Vet inget om hur det fungerar på siterna ungdomarna använder.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#6 » 10:08:25, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontraktet man ingår med sidan ifråga gör att man blir livegen.
Vet man inte vad livegen betyder får man slå upp det.

Inser man vad sidan ifråga är/gör så har man ett enda sätt att visa sitt missnöje med sidans juridik, att inte ingå avtal (=acceptera avtal för medlemskap) med dem.

Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer eller ingå dåliga avtal, men det är helt klart ointelligent.

Valet är fritt tills avtalet är undertecknat ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Thelemorf

#7 » 11:28:02, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Facebook tar inte alls över något ägande på det du lägger upp, upphovsrätten gäller fortfarande, dvs din bild är din bild dock så ger man FB tillstånd att ANVÄNDA den vilket inte är samma sak som att de äger rättigheterna.

Graden av deltagande är ju valfri, och nej man blir inte alls livegen, iallafall inte mer än alla andra EULA som man accepterar från google, microsoft eller annat mjukvaruföretag vars produkter man väljer att använda.

I mitt tycke så är Facebook både bra och dåligt, vilket det är beror helt på en själv.
Det är väldigt praktiskt att t.ex ha privata grupper med polarna för mc/snöskoterkörning och liknande (tyvärr är man ju så gammal att sådant måste planeras i förtid) samt ett bra sätt att ha lite koll på vad ens vänner och bekanta pysslar med. För handen på hjärtat, även om man BORDE träffa sina bekanta mer frekvent i verkliga världen finns det ju inte alltid tid till det och då kan FB vara ett alternativ.

Visst finns det en baksida med "övervakning" och riktad reklam etc, men det kör ju "alla" stora idag (även regeringsmakter) så ska man undvika det så får man nog gå helt off the grid och sitta i sin mörka stuga med foliehatten på skallen.

Man behöver ju faktiskt inte sitta 12h om dagen och spela Candy crush saga bara för att man har ett konto utan man kan kolla någon gång då och då vad som hänt i de grupper man finner intresse i.
Som sagt, graden av deltagande är ju fri..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

islander

#8 » 12:05:44, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Värt att observera är att alla bilder man lägger upp blir facebooks och de raderas aldrig. Vet inget om hur det fungerar på siterna ungdomarna använder.


En gång publicerat på Internet, och man får räkna med att det är publicerat för alltid, gäller alla bilder som lämnar datorn till kompisar via epost/ chatt mm, även molnlagring hackas ju titt som tätt även om det väl oftast är kända personer som drabbas i första hand.

Däremot är det väl numera rätt lätt att avsluta konton på facebook i alla fall om man har en bra anledning, profiler som hängs ut på diverse sajter tex de som begått brott brukar ju försvinna ganska snabbt..
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

Loke

#9 » 13:37:37, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Sköter" man facebook med eftertanke är det nog okej, men vi har ofta haft lite diskussion om det här att folk som kör fejjan näst intill slutar att ta kontakt på vanligt vis, tex telefon eller besök. Ett fenomen som ofta uppstår verkar vara att tex folk bortses vid inbjudningar och dyl. Funderar man varför ingen hört av sig så får man svaret "men jag skrev ju på facebook". Många fejjananvändare tar alltså för givet att alla kompisar ständigt kollar igenom sin facebook. Jäklig dålig trend tycker jag.

Ytterligare en grej som händer har just med det jag nämnde ovan att göra: Ofta när man jobbar så kan det liksom bli döstunder mellan de olika momenten, och så gott som varje gång så får man hojta "Okej, ska vi köra då" när det är dags igen. Detta genom att folk drar upp kakelplattorna så fort det blir en liten stunds dötid för att kolla vad som skrivits på fejjan, sanslöst helt enkelt. Jag frågade grabbarna varför dom hela tiden står med näsan ner i telefonen, vad det är dom egentligen kollar? Fick lite svävande svar men efter en stund visade sig det att dom kände sig tvungna att hela tiden hålla koll på att inte någon skrivit något ofördelaktigt som svar på deras kommentarer.

Så, sköter man fejjan så som det är tänkt kan det nog vara okej, att köra lite lättsamt surr om allmänna ting. Men jag ser ju även hur folk gör ned sig själva, i synnerhet om människor mår lite psykiskt dåligt. Vissa delar ju ut grejer som man inte skulle prata om överhuvudtaget och andra pratar skit om chefer och kollegor, ofta när man kollar upp vilka "vänner" dessa har så är ju både chefen och kollegan inbjuden som vän, för örvrigt inte konstigt när dom har två, trehundra vänner.

På ett diskussionsforum med vakna medlemmar och alerta moderatorer kan vissa inlägg (i synnerhet på helger) tas bort genom att det klart och tydligt beror på för mycket "lördagsgodis" så författaren slipper skämmas eller än värre tappa trovärdighet osv, allt med omtanke för medlemmens bästa.
Däremot får man absolut inte glömma att det inte finns några moderatorer som kan hejda en diskussion på fejjan, utan där är man utlämnad helt till sig själv och får alltså stå för konsekvenserna av vad man skrivit hur än idiotiskt det är.
Facebook under sansade former kan vara bra men släpper man Facebook för långt kan det slå tillbaks med full kraft.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

v702

#10 » 13:44:37, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:Facebook tar inte alls över något ägande på det du lägger upp, upphovsrätten gäller fortfarande, dvs din bild är din bild dock så ger man FB tillstånd att ANVÄNDA den vilket inte är samma sak som att de äger rättigheterna.


Om upphovsrätten gällde skulle de väl vara tvungna radera mina bilder om jag begär det, vilket de inte gör.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

RRO

#11 » 13:53:52, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade facebook i ett par år och slutade eftersom det tog upp för mycket tid, jag var helt enkelt beroende av skiten. Trodde inte att man kunde ha abstinens för att man slutade med facebook men så blev det, i-landsproblem månne :smile:

Gör så här, registrera dig och och prova på en månad. Är du inte nöjd tar du bort din profil!
Användarvisningsbild
RRO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:15, 24-06-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TP21 -57
Honda ATC250es -86
Range Rover Classic -78
BM Victor -60
BM T35 TD70 -55

dc_lindberg

#12 » 14:32:05, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte intresse. När ansiktsboken kom så var kontraktet att man avsade sig alla anspråk på allt man gjorde på deras hemsida. De hade exklusiva äganderättigheter över allt som man gjorde på deras hemsida.
Företag med den attityden intresserar mig inte.
Nivån på kontraktet var - livegenskap.

Påstå att de inte har det i sitt kontrakt idag... citerar paragraferna och hänvisa till dem. Jag ide inte läsa deras juridiska harranger idag.
Tills dess man visat mig att hemsidan ändrat kontrakten, så anser jag de kontrakt jag läste för ca 8 år sedan än gäller; å sådana dumheter accepterar jag inte; då låter jag hellre bli sidan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

autorep

#13 » 19:16:37, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:"Sköter" man facebook med eftertanke är det nog okej, men vi har ofta haft lite diskussion om det här att folk som kör fejjan näst intill slutar att ta kontakt på vanligt vis, tex telefon eller besök. Ett fenomen som ofta uppstår verkar vara att tex folk bortses vid inbjudningar och dyl. Funderar man varför ingen hört av sig så får man svaret "men jag skrev ju på facebook". Många fejjananvändare tar alltså för givet att alla kompisar ständigt kollar igenom sin facebook. Jäklig dålig trend tycker jag.

Ytterligare en grej som händer har just med det jag nämnde ovan att göra: Ofta när man jobbar så kan det liksom bli döstunder mellan de olika momenten, och så gott som varje gång så får man hojta "Okej, ska vi köra då" när det är dags igen. Detta genom att folk drar upp kakelplattorna så fort det blir en liten stunds dötid för att kolla vad som skrivits på fejjan, sanslöst helt enkelt. Jag frågade grabbarna varför dom hela tiden står med näsan ner i telefonen, vad det är dom egentligen kollar? Fick lite svävande svar men efter en stund visade sig det att dom kände sig tvungna att hela tiden hålla koll på att inte någon skrivit något ofördelaktigt som svar på deras kommentarer.

Så, sköter man fejjan så som det är tänkt kan det nog vara okej, att köra lite lättsamt surr om allmänna ting. Men jag ser ju även hur folk gör ned sig själva, i synnerhet om människor mår lite psykiskt dåligt. Vissa delar ju ut grejer som man inte skulle prata om överhuvudtaget och andra pratar skit om chefer och kollegor, ofta när man kollar upp vilka "vänner" dessa har så är ju både chefen och kollegan inbjuden som vän, för örvrigt inte konstigt när dom har två, trehundra vänner.

På ett diskussionsforum med vakna medlemmar och alerta moderatorer kan vissa inlägg (i synnerhet på helger) tas bort genom att det klart och tydligt beror på för mycket "lördagsgodis" så författaren slipper skämmas eller än värre tappa trovärdighet osv, allt med omtanke för medlemmens bästa.
Däremot får man absolut inte glömma att det inte finns några moderatorer som kan hejda en diskussion på fejjan, utan där är man utlämnad helt till sig själv och får alltså stå för konsekvenserna av vad man skrivit hur än idiotiskt det är.
Facebook under sansade former kan vara bra men släpper man Facebook för långt kan det slå tillbaks med full kraft.


Loke


AMEN VVF
Våga vägra facebook skaffa ett live :thummar:
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: rospigg och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se