Conny Kolsjö skrev:Nån som funderat på hur mycket en halv miljon är???
Och helst ska den extra summan föräntas under maskintiden också, oavs om det är lånade pengar eller egna tagna från ett högavkastande konto.
Annars blir det lätt att det kostar xxxx kr för att tjäna in xxx kr...
Om du under 10 år kör 15000 timmar så kan du räkna hem det om du sparar 3 L/tim. Inte många som har en maskin så länge. Men vist andrahands värdet ökar säkert nån krona med....
Tror det är väldigt svårt att spara 3 L/h. i snitt, mätt över alla maskintimmarna. För om vi "bara" talar om konv. lock-up funktion (på de högsta växlarna) hur många av de totala maskintimmarna körs där?
Snöröjning på stora ytor / vägar och vägtransport är helt klart de typer av körning som det går att spara in mest drivmedel på med lock-up funktion. Men det är även (enligt mig) det som lastmaskiner är minst lämpade (=oekonomiska) för att gå på också.
Vet de som inte kan räkna hem extra kostnaden för lock-up (ca 120.000:-) på en Ljungby maskin. Då inkluderat ALLT, som högre inköpspris (och föräntning av det extra kapitalet), kalkylerad bränslebesparning och beräknat ökat andrahandsvärde.
Vad som det här ännu inte har tagits hänsyn till alls är:
-Hur mycket får det kosta att spara in på fosila bränslen och minska utsläppen?
Kanske det bara skulle få säljas nya maskiner som är konstruerade på ett sådant sätt att miljöbelastningen blir minsta möjliga i förh. till vad maskinen kan producera. Ingen kan räkna hem en Steg III motor (eller högre) men ändå går det inte att köpa någon Steg I, bara för att de har högre utsläpp...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...