Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Volvo L110G

19 inlägg • Sida 2 av 2
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Björn.O

#16 » 19:06:49, 25-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får ju tillbaka lite i minskad bränsleförbrukning och högre produktion men nog blir det svårt att räkna hem...

Optishift är väl lite mer avancerat än bara en lockup. För mej hade det räckt med vanlig lockup på 3:an och 4:an.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)



Conny Kolsjö

#17 » 10:14:20, 26-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Man får ju tillbaka lite i minskad bränsleförbrukning .



Nån som funderat på hur mycket en halv miljon är??? Om du under 10 år kör 15000 timmar så kan du räkna hem det om du sparar 3 L/tim. Inte många som har en maskin så länge. Men vist andrahands värdet ökar säkert nån krona med.... Men att en lockup o lite mjukvara i datorn skulle kosta så mycket är ju skrattretande. När L180 var ny har jag för mig att matreal o tillverkningskostnaden för hela maskinen var runt dom pengarna. Då var inte utvecklingskostnaden med där mm.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

dimorep

#18 » 11:23:58, 26-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:Nån som funderat på hur mycket en halv miljon är???

Och helst ska den extra summan föräntas under maskintiden också, oavs om det är lånade pengar eller egna tagna från ett högavkastande konto.
Annars blir det lätt att det kostar xxxx kr för att tjäna in xxx kr... :???:

Om du under 10 år kör 15000 timmar så kan du räkna hem det om du sparar 3 L/tim. Inte många som har en maskin så länge. Men vist andrahands värdet ökar säkert nån krona med....

Tror det är väldigt svårt att spara 3 L/h. i snitt, mätt över alla maskintimmarna. För om vi "bara" talar om konv. lock-up funktion (på de högsta växlarna) hur många av de totala maskintimmarna körs där?
Snöröjning på stora ytor / vägar och vägtransport är helt klart de typer av körning som det går att spara in mest drivmedel på med lock-up funktion. Men det är även (enligt mig) det som lastmaskiner är minst lämpade (=oekonomiska) för att gå på också.

Vet de som inte kan räkna hem extra kostnaden för lock-up (ca 120.000:-) på en Ljungby maskin. Då inkluderat ALLT, som högre inköpspris (och föräntning av det extra kapitalet), kalkylerad bränslebesparning och beräknat ökat andrahandsvärde.

Vad som det här ännu inte har tagits hänsyn till alls är:
-Hur mycket får det kosta att spara in på fosila bränslen och minska utsläppen? :!:
Kanske det bara skulle få säljas nya maskiner som är konstruerade på ett sådant sätt att miljöbelastningen blir minsta möjliga i förh. till vad maskinen kan producera. Ingen kan räkna hem en Steg III motor (eller högre) men ändå går det inte att köpa någon Steg I, bara för att de har högre utsläpp...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Rille

#19 » 15:57:43, 21-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

OlssonmaskiN skrev:Hade det varit optishift på 110G nu så hade det nog troligtvis rullat in en sån i höst men nu vetefan.

Söker Bauma filmer på YT och kolla vad det står på 110an :cool:
http://youtu.be/FQ4uFBsTsXY?t=5m10s
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se