Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Volvos framtidsconcept

4 inlägg • Sida 1 av 1
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Holger (trådstartaren)

#1 » 19:51:52, 12-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kanske kunde samla bilder och filmer om Volvos concept-studier.

Här kommer Fenix:
http://www.youtube.com/watch?v=8BoAtlIPiAQ

Centaur:
http://www.youtube.com/watch?v=q3i3EVZcPhw

Gryphin:
http://www.youtube.com/watch?v=Yfy2eyBrhmc

Sfinx:
http://www.youtube.com/watch?v=h9bM7d1LeQE
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Rille

#2 » 19:41:27, 26-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På google hittar man allt möjligt. Detta är från 2004 men har aldrig sett den.
Verkar vara en firma som designar framtidsmaskiner för olika fabrikat eller något.
Kolla Volvo grävaren från sida 34
http://www.f-use.se/files/sthlm_040618.pdf
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Conny Kolsjö

#3 » 20:24:42, 26-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:/ Suck och dem tror verkligen på att man håller i spaken med hela handen???? Gör man så så minskar ju precisionen och man blir trött i axlarna direkt :/ Humm ska se om jag hittar en slagfärdig replik som någon skrev här för några år sen om dessa "utbildade" ergonomer :mrgreen:

Här är den ja tänkte på :mrgreen:

LM218TD skrev:Har jobbat på Åkermans Experimentavd som provningsingenjör samt som produktplanneringsingenjör på VME/ Volvo EXC.

Har börjat glömma alla detaljer och turer kring olika utvecklingsprojekt men det var intressant och roligt, främst tack vare alla duktiga människor som jag hade förmånen att jobba tillsammans med.

Saknar den tiden då det fanns en riktig "produkt" (som det heter på modern nusvenska) att jobba med.

En grävmaskin har oerhört stort teknikinnehåll, hydraulik så klart, elektronik, utmattningsdimensionering, mekanik, tribologi svetsteknik, och ergonomi.
Just ergonomin (=samspelet mellan människa och maskin) tror jag vi var speciellt duktiga på. Deltog en gång i en konferers om framtidens förarmiljö där det var deltagare från högskolornas instititioner för arbetsmiljöteknik, statens institut för psykosocial forskning, fackpampar mm. Det var pinsamt hur lite dessa potentater hade fattat om vilkoren. Jag tror att våra tre provförare hade kunnat författa avhandlingar i detta ämne som vida överskridit vad de andra stollarna någonsin kan komma fram till.
Nåja, som sagt, en rolig "produkt" var det. Synd att det inte längre går att bocka plåt, svetsa ihop det och göra en maskin av det i Sverige. Österlänningarna är ruskigt duktiga på denna hantering men jag tror ännu inte det finns en maskin bland dessa som klarar att hålla frontrutan fri från imma, bara för att nämna ett exempel.

Men nu ska jag inte mera klaga över svunna tider.
Senast redigerad av Conny Kolsjö 20:54:36, 26-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Robban_C

#4 » 20:28:57, 26-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det där har jag också tänkt på. Inte f*n håller man i hela spaken? Inte jag i alla fall. Jag skiftar grepp efter vilken spakrörelse jag gör men jag håller sällan eller aldrig i hela spaken helt och hållet. Det är snarare nåt finger på ena sidan av spaken eller typ trycker med handflatan eller nåt sånt.

Men jag har kört nån gång med apskallar, tror det var en 6300. Då var det ju liksom mer naturligt att bara lägga handen på och sen hålla den där. Jag tyckte inte att det var så dumt men jag körde ju bara några lass stenlastning. Kanske inte är bra åtta timmar om dagen?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se