LM218TD skrev:Har jobbat på Åkermans Experimentavd som provningsingenjör samt som produktplanneringsingenjör på VME/ Volvo EXC.
Har börjat glömma alla detaljer och turer kring olika utvecklingsprojekt men det var intressant och roligt, främst tack vare alla duktiga människor som jag hade förmånen att jobba tillsammans med.
Saknar den tiden då det fanns en riktig "produkt" (som det heter på modern nusvenska) att jobba med.
En
grävmaskin har oerhört stort teknikinnehåll, hydraulik så klart, elektronik, utmattningsdimensionering, mekanik, tribologi svetsteknik, och ergonomi.
Just ergonomin (=samspelet mellan människa och maskin) tror jag vi var speciellt duktiga på. Deltog en gång i en konferers om framtidens förarmiljö där det var deltagare från högskolornas instititioner för arbetsmiljöteknik, statens institut för psykosocial forskning, fackpampar mm. Det var pinsamt hur lite dessa potentater hade fattat om vilkoren. Jag tror att våra tre provförare hade kunnat författa avhandlingar i detta ämne som vida överskridit vad de andra stollarna någonsin kan komma fram till.
Nåja, som sagt, en rolig "produkt" var det. Synd att det inte längre går att bocka plåt, svetsa ihop det och göra en maskin av det i Sverige. Österlänningarna är ruskigt duktiga på denna hantering men jag tror ännu inte det finns en maskin bland dessa som klarar att hålla frontrutan fri från imma, bara för att nämna ett exempel.
Men nu ska jag inte mera klaga över svunna tider.