Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Dubblösa dubbdäck med dubbade dubbdäck

14 inlägg • Sida 1 av 1
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 22:44:11, 02-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle slänga på dubbdäcken på 900-an.. Nemas problemas tänkte jag.
Jag har 4 bra saabfälgade dubbdäck.

Ack så jag bedrog mig. Dom där !"#¤%& fälgarna har annan centrumdiameter (och bultcirkel) än dom som ska vara till en spyker 900.
Troligen saab 99 fälgar. Förbannade saab.

Så det fick bli 2 andra dubbade däck.
Så nu sitter det på 2 dubbade däck och 2 dubblösa dubbdäck.

tanken slog mig, det är kanske inte så värst olagligt, för man kan (åtminstone teoretiskt) tappa alla dubbar på ett dubbdäck.

så är min konstellation igentligen *host* olaglig..?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009



Martin.Eriksson

#2 » 22:46:44, 02-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl fullt lagligt å ha så..
tänk på att du ska ha dom bättre däcken bak..
sett de på nå motorprogram, är väl för å inte få sladd..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Andreas wikner

#3 » 22:52:57, 02-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

TROR inte det är lagligt på samma fordon, men dubb på släp och dubbfritt på bilen är ok .
Ih TD9 Abelco xc 14
Andreas wikner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:46, 16-03-2010
Ort: Gävle
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Reparatör av Detroit Diesel och Cummins motorer
IH TD9 dozer Abelco xc 14

dea

#4 » 22:54:19, 02-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom -87 så hade 900 samma bultcirkel som 99, efter det fick dom samma som 9000 dom senare har handbroms bak.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

bôsht

#5 » 22:59:35, 02-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:Jag skulle slänga på dubbdäcken på 900-an.. Nemas problemas tänkte jag.
Jag har 4 bra saabfälgade dubbdäck.

Ack så jag bedrog mig. Dom där !"#¤%& fälgarna har annan centrumdiameter (och bultcirkel) än dom som ska vara till en spyker 900.
Troligen saab 99 fälgar. Förbannade saab.

Så det fick bli 2 andra dubbade däck.
Så nu sitter det på 2 dubbade däck och 2 dubblösa dubbdäck.

tanken slog mig, det är kanske inte så värst olagligt, för man kan (åtminstone teoretiskt) tappa alla dubbar på ett dubbdäck.

så är min konstellation igentligen *host* olaglig..?


De får inte skilja mer än 20% i dubbantal mellan däck på samma axel,
så om du har dubbdack utan dubb på en axel och med dubb på andra axeln så räknas dem utan dubb som dubbfritt.
De är ju trots allt inga dubbar kvar.
Även däck med platta dubbar räknas som odubbade.

En del däcktillverkare säljer exakt samma däck med och utan dubb,
de som säljs utan dubb har fortfarande kvar texten "Studdable". :wink:

Vad alla än säger så monterar jag för min körstil och förarkunskap dem bästa däcken fram.
Det är ändå med framdäcken man styr och mestadels bromsar,
en sladd har man chans att häva, en understyrning är inte så lätt att reda ut när de väl släppt.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

jos4561

#6 » 23:33:10, 02-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:
Vad alla än säger så monterar jag för min körstil och förarkunskap dem bästa däcken fram.
Det är ändå med framdäcken man styr och mestadels bromsar,
en sladd har man chans att häva, en understyrning är inte så lätt att reda ut när de väl släppt.


trodde det var bara jag som gjorde så, jag avskyr att tappa styrningen (därför jag har svårtför framhjulsdrift), vad rumpan far är mindre viktigt, det styr man med gas :grin:
en sladd kan jag iaf försöka göra nått åt men ett framhjulssläpp.....ne ush
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Ivar Risslén

#7 » 23:38:42, 02-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätter man dom bättre fram på hösten och man har en framhjulsdriven bil så har man automatiskt de bättre bak när det blir vår. :grin:

Jag också vill ha bra styrning på bilen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

magloman

#8 » 23:39:04, 02-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag brukar sätta de bästa fram varje år. de slits fortare fram

för då får man köpa FYRA nya när det är dags o byta.

annars blir det alltid o köpa bara två.

bättre med likadana runtom tycker jag än o ha två fräscha bak o flera år gamla fram...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Exs

#9 » 00:06:25, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:
bôsht skrev:
Vad alla än säger så monterar jag för min körstil och förarkunskap dem bästa däcken fram.
Det är ändå med framdäcken man styr och mestadels bromsar,
en sladd har man chans att häva, en understyrning är inte så lätt att reda ut när de väl släppt.


trodde det var bara jag som gjorde så, jag avskyr att tappa styrningen (därför jag har svårtför framhjulsdrift), vad rumpan far är mindre viktigt, det styr man med gas :grin:
en sladd kan jag iaf försöka göra nått åt men ett framhjulssläpp.....ne ush


Jag åker med framhjulsdrift och håller med dig, hellre baksladd än framsladd. Handbromsen har räddat mig ur åtskilliga understyrda situationer.

Jag kör dock också på maglomans taktik och växlar fram/bak varannan säsong för att få ett jämnare slitage...

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Robban_C

#10 » 00:17:28, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:... De får inte skilja mer än 20% i dubbantal mellan däck på samma axel,
så om du har dubbdack utan dubb på en axel och med dubb på andra axeln så räknas dem utan dubb som dubbfritt. ...

Jag fattar inte den där meningen.
Inte mer skillnad än 20% på en axel men sen jämför du ena axeln med den andra? :klia:
Förklara för mig, pratar du om skillnad inom en axel eller mellan axlarna?


Om Saab 900NG/9-3OG:
Är dom så understyrda på vinterväg?
Min gamla 900NG hade automat och lat puffra så den gick ju rätt lugnt.
Den "nya" 9-3OG som jag har nu beter sig inte alls så understyrt som man är van vid men jag har ju av förståeliga skäl hitintills inte hunnit köra den på vinterväg.
På sommarväg (grus eller asfalt) så styr den ju trots att man blågasar ut ur böjarna. Inga plogtendenser alls. Helt otroligt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MagnusS

#11 » 00:26:41, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
bôsht skrev:... De får inte skilja mer än 20% i dubbantal mellan däck på samma axel,
så om du har dubbdack utan dubb på en axel och med dubb på andra axeln så räknas dem utan dubb som dubbfritt. ...

Jag fattar inte den där meningen.
Inte mer skillnad än 20% på en axel men sen jämför du ena axeln med den andra? :klia:
Förklara för mig, pratar du om skillnad inom en axel eller mellan axlarna?



Som jag minns det så är det skillnaden mellan det bästa och det sämsta däcket man mäter på, alltså, har du 100 dubb i det bästa däcket måste du ha minst 80 dubb kvar i det sämsta däcket oavsett axel.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Robban_C

#12 » 00:37:36, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det resonemanget köper jag. :thumme:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Peter.Deremar

#13 » 10:51:14, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får inte bland dubbat och odubbat även om det är på olika axlar.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... personbil/

Där står det lite om däck, även att det ska vara samma typ runt om.

Är det inga dubbar kvar så räknas det som dubbfritt som sagt.
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

bôsht

#14 » 12:27:32, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
bôsht skrev:... De får inte skilja mer än 20% i dubbantal mellan däck på samma axel,
så om du har dubbdack utan dubb på en axel och med dubb på andra axeln så räknas dem utan dubb som dubbfritt. ...

Jag fattar inte den där meningen.
Inte mer skillnad än 20% på en axel men sen jämför du ena axeln med den andra? :klia:
Förklara för mig, pratar du om skillnad inom en axel eller mellan axlarna?



Kanske lite otydligt.
Vad det får skilja i dubbantal mellan axlarna vet jag inte.
Men 20% på samma axel är det som de talas om i däckbranschen i alla fall. Men det är säkert samma % skillnad mellan axlarna där.

Gör man då som trådskaparen, monterar 2 däck som dubben flugit ut ur så räknas dem som dubbfria däck, även om det satt dubb i från början.
Sen kan mönstret vara hur bra som helst, men det är fortfarande inga dubb i, alltså dubbfritt.
Och man får ju som bekant inte blanda dubbat och dubbfritt på bilen.

Därför har jag aldrig haft dubbade vinterdäck, för dubben blir platta med min körstil. :mrgreen:
Sladda oavsett snö eller inte. :bira:

En polare och jag blev stoppad av polisen en vinter med hans bil,
han hade i princip nya dubbdäck fram, och ett par med platta slitna dubbar bak.
Polisen var snäll och gav endast en varning istället för böter, men han ville inte se bilen med blandade däck nån mer gång.
Vi löste de så att vi skiftade fram och bakhjul, la ett par burnisar så dubben blev platt på alla däck istället, vips så va de dubbfritt
mestadels av dubben flög dock ur, smattra gött i hjulhusen bak :mrgreen:
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se