Robban_C skrev:bôsht skrev:... De får inte skilja mer än 20% i dubbantal mellan
däck på samma
axel,
så om du har dubbdack utan dubb på en axel och med dubb på andra axeln så räknas dem utan dubb som dubbfritt. ...
Jag fattar inte den där meningen.
Inte mer skillnad än 20% på en axel men sen jämför du ena axeln med den andra?
Förklara för mig, pratar du om skillnad inom en axel eller mellan axlarna?
Kanske lite otydligt.
Vad det får skilja i dubbantal mellan axlarna vet jag inte.
Men 20% på samma axel är det som de talas om i däckbranschen i alla fall. Men det är säkert samma % skillnad mellan axlarna där.
Gör man då som trådskaparen, monterar 2 däck som dubben flugit ut ur så räknas dem som dubbfria däck, även om det satt dubb i från början.
Sen kan mönstret vara hur bra som helst, men det är fortfarande inga dubb i, alltså dubbfritt.
Och man får ju som bekant inte blanda dubbat och dubbfritt på bilen.
Därför har jag aldrig haft dubbade vinterdäck, för dubben blir platta med min körstil.
Sladda oavsett snö eller inte.
En polare och jag blev stoppad av polisen en vinter med hans bil,
han hade i princip nya dubbdäck fram, och ett par med platta slitna dubbar bak.
Polisen var snäll och gav endast en varning istället för böter, men han ville inte se bilen med blandade däck nån mer gång.
Vi löste de så att vi skiftade fram och bakhjul, la ett par burnisar så dubben blev platt på alla däck istället, vips så va de dubbfritt
mestadels av dubben flög dock ur, smattra gött i hjulhusen bak
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.