Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Swecons nya Volvo-monster!

386 inlägg • Sida 22 av 26
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Jevlar

#316 » 09:11:18, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev den 2 hjulsdriven helt plötsligt?
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping



Mikael.Johansson

#317 » 10:02:10, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med de föregående talarna, ett intressant projekt, lev och laborera, prova på nya saker.

Dock får man nog räkna med att X antal maskinförare kommer att bli utbrända av att jäktmentaliteten i samhället även tar sig in i maskinförarvärlden.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

bôsht

#318 » 10:21:16, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns en liten artikel om L60in i Borås tidning idag :P
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#319 » 11:32:49, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte vad ni blir så upprörda över, det är ju bara en PR pryl. Denna maskin har som enda uppgift att väcka uppmärksamhet, och det är den utmärkt utrustad för. Den är bara en liten kugge i marknadsföringen av varumärket, varken mer eller mindre. Jag tycker det är en kul idé, kommer säkert att väcka mycket uppmärksamhet. :thummar:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

JonasBerglund

#320 » 19:55:26, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik Rigo skrev:
Utskrotnings-Magnus skrev:Här har JCB en gris som går 60mph: High Mobility Engineer Excavator

http://www.youtube.com/watch?v=TYPjodRZD1E

http://en.wikipedia.org/wiki/JCB_HMEE

60mph är cirka 97km/h. Svenska försvaret har köpt in 21st. Kanske man skulle fixa en tävling mellan Swecon/Försvaret?

/Magnus


Det vore något, men kanske det är två olika klasser de tävlar i. De styr ju på hjulen och Volvo L60G PCP med midjan. Det är lite mer sport med midjestyrningen, tycker du inte det? :driver:


Jovisst dom borde vara i 2 olika klasser eftersom den ena är en helt standard maskin. Det andra en rätt så ordentligt modifierad konceptmaskin.

Vad är det för sport med midjestyrning i 103 km/h ?
Ok om det hade varit en 218 ni körde med hade jag blivit imponerad av hon som körde....

Sen kan man ju givetvis se det såhär att ni har ju gjort det bra som fått till det såpass med så dåligt utgångsläge (Måsta bygga på en Volvo alltså)

Jevlar skrev:Blev den 2 hjulsdriven helt plötsligt?
Ja det stod ju framhjulsdrift har dom tagit bort bakhjulsdriften för att det ska gå lättare kanske ?

Ralle skrev:
Fredrik Rigo skrev:Jag håller inte riktigt med om ett den är ett oanvändbart skrytobjekt. En förutsättning för att projektet skulle genomföras var att hjullastaren skulle ha kvar den funktionaliteten som en lastmaskin ska ha. Och det har den. Att vi tog bort motvikten gör ju i och för sig att den inte lastar den mängd som brukligt i vanliga fall. Det gjorde vi för att motverka gungningen i längdled. Bultar vi dit motvikten så har vi vår lastare igen. Det var en säkerhetsåtgärd helt enkelt, särskilt när man ska köra närmare 120 km/tim. I övrigt är det en Volvo L60G hjullastare.

Ja är det inte mer som skiljer så är det väl bra.
Funderade lite på det här med spärrade planetväxlar och utväxling, jag vet inte vad det är för utväxling normalt, men ändrar man den mycket försvinner ju mycket av körbarheten vid lastning där.
Men som sagt, jag vet inte vad det är för utväxling som standard.

Men i vilket fall, helt klart att det är ett häftigt projekt, och säkert skitkul för alla inblandade!
Har man tagit bort en stor del av tipplasten på en lastmaskin kan man väl inte hävda att den har kvar funktionaliteten. Sen har ni begränsat bakaxelpendlingen till 5 % vilket även det är ett stort avkall på funktionaliteten, Nu kanske jag o Jevlar missförstod det där på nåt sätt men är den bara framhjulsdriven i kombination med knappt någon pendling. Så är den ju helt värdelös som lastmaskin. Sen förstår jag inte hur den kan bli stadigare av det heller om det nu inte är så att den går på trehjul och ligger mot pendlingsstopp i kurvorna. Och gör den det så är det väl ändå dags att göra nånting åt det bromsa eller låsa pendlingen tex.

Problem med gungning i längsled är ännu ett exempel på dåligt utgångsobjekt antagligen för kort hjulbas/för lång o hög maskin. Eller möjligen beror det på däcken.

Att som någon skrev: öka topphastigheten med 100% är ju lättare ju lägre man börjar, så visst det kan ju vara bra gjort av dom som har skruvat/klurat/funderat. Men ändå 103 km/h med en Hjullastare är inget att skriva om såvida det inte är en standardmaskin som går att köpa så. Den stora nyheten är i så fall att det tom går med en Volvo.
Likadant med motorn för att få 340 hk i en 10-tonnare fick man alltså ta en större maskin ta bort motvikten, bygga en specialturbo och byta till racingspridare. 10 ton är det förresten med skopa på ?
Vill man ha 350 Hk i en 416 S så byter man styrbox också får man lägga 300 kg i skopan då om man vill få UPP den till 10 ton.
På Ljungby vet jag inte riktigt men det är iaf skitlätt att få 278hk i L9:an men då når ju dom flesta av dom marken också pga Lock-upen


Det är bara en PR-pryl ja det är ju just därför det inte är så imponerande. Vore det en produktionsmaskin vore det rätt imponerande om den gick 100 (men inte så länge den är utan motvikt o pendling)

Är det så konstigt att man blir lite irriterad när det blir såhär uppblåst ?
Marknadsföring är väl också det enda Volvo är riktigt bra på (Genom Swecon då men dom ägs väl iaf till stor del av Volvo också) Alltså att få det till att låta imponerande o väcka mycket uppståndelse utan att det är så mycket att ha när det gäller.
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

nixs

#321 » 20:00:47, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:Genom Swecon då men dom ägs väl iaf till stor del av Volvo också


Volvo har inget ägande intresse i Swecon, det är helt olika bolag och olika ägare bakom.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Utskrotnings-Magnus

#322 » 22:17:12, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var kan man köpa sig en Volvo lastmaskin om man inte köper den av Swecon?
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Rille

#323 » 22:21:27, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lidpol AB är en åtminstone där man kan nybeställa Volvo.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#324 » 22:55:37, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utskrotnings-Magnus skrev:Var kan man köpa sig en Volvo lastmaskin om man inte köper den av Swecon?

Motivera frågan? :klia:


Midjestyrning är till nackdel om man ska åka fort men främst då i böjarna. Rätt fram borde det inte vara nån större skillnad, i alla fall inte så länge maskinen är glappfri i alla fall.

Gungandet i högfart:
Kunde man inte ha justerat det på lastarmsfjädringen? Alla vet ju att lastarmsfjädringen "dödar" gungandet om man har tungt nog i skopan.

Att den saknar motvikt i dagsläget:
Det kanske finns planer på att sätta på motvikten och testa framöver när allt annat är utprovat?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ralle

#325 » 07:39:35, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik Rigo skrev:En förutsättning för att projektet skulle genomföras var att hjullastaren skulle ha kvar den funktionaliteten som en lastmaskin ska ha. Och det har den.

En förklaring om vad som verkligen har modifierats vore kul.
Här ovan låter det som att det enda man gjort som påverkar användbarheten är motvikten, som går att skruva dit igen, men hur är det med driften, 2- eller 4-hjulsdrift?
Utväxlingen, hur är den mot original? Det påverkar ju en hel del om man gjort den mycket snabbare genom hela registret... osv.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Conny Kolsjö

#326 » 10:56:21, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) Mycket spekulationer här hehe. Att man bara har drivning fram förstår alla som kört en Volvo BM 846 där man kan koppla ur drivningen bak. Den går mycket stadigare på vägen och rullar lättare av någon anledning. Framändan drar liksom ut midjan så det där midje sladdret försvinner.

Kan hålla med om att dem borde satt gas dämpare eller trycksatta hydraulkolvar med gasackar till pendlingen.

Tycker att den borde gå tillräckligt fort även med full vikt! (Min gamla Hanomag gör ju 70 med gafflar i kranarm i skopan på endast 150 hk då väger den ca 12 ton där den står)

Jag tycker man skulle ha behållit motvikten och lagt ett lager bly i botten på skopan i stället. För då hade man kunnat använda den o bära rejsbilar i ett sånt där bärgnings flak mm. Tror inte vikten spelar så stor roll för farten på plan mark. Hade ju varit roligare om den kom i hundra blås i fiska upp en havererad bil mellan rejsen :driver: :mrgreen:

Vi hade där ja jobbade som ung en 4400 med våg i som var lite påställd. Ja experimenterade en del och kom fram till att 1,3 ton i skopan var optimalt för att den skulle gå bra på vägen utan lastarmsfjädring. Men var vet jag??? Jag har ingen högskoleutbildning bara praktisk erfarenhet inom både rejsing och maskiner. Som sagt det hade varit betydligt roligare om den kunde användas med...... :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Simon_91

#327 » 18:16:01, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul PR grej, vad brukar säljarna annars bjuda på, korv och kepsar.
Men jag förstår inte tjatet om att dom inte säljer några 100 blås maskiner, det beror ju inte på att det inte går att bygga, utan att det faktiskt finns regler för hur snabbt dom olika motorredskapen får gå. Marknaden för 100Km/h finns ju inte ännu.

Om man skulle bygga en hjulastare som gick 100, då skulle den väl närmast jämföras med lastbilar och kraven som ställs på dessa (körkort, färdskrivare, axeltryck/fjädring mm.)
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Bengt Erik Eriksson

#328 » 18:49:52, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja och inte ens lastbilar får gå i 100 knyck....

kanske trådnamnet är missvisande? skulle varit "swecons nya monster"
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 20:52:39, 09-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

GE

#329 » 22:32:44, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev: Jovisst dom borde vara i 2 olika klasser eftersom den ena är en helt standard maskin. Det andra en rätt så ordentligt modifierad konceptmaskin.


Helt standard? JCB HMEE är väl en specialmaskin för militära ändamål. Går den ens att köpa utan att man har tillgång till en egen armé eller finns det en "civil" version?
GE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:16, 09-07-2011

dimorep

#330 » 23:22:17, 10-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att det är ett intressant projekt (därav att jag tidigare efterlyste lite data / fakta om det), speciellt kul att det görs av en å-f och inte tillverkare (även om de säkert får bra "stöd" därifrån på alla möjliga sätt). :thumme:

Vi som sysslat med div. "produktändringar" vet att det inte är direkt lätt att ändra i en befintlig konstruktion och ändå bibehålla utseende / funktion...

patrik h skrev:Dessutom har ni ju modifierat Hjullastare så mycket att den är oanvändbar. Så även om den gör 200 blås så är den inte imponerande i mina ögn iaf. En skrytmaskin som inte längre ens är en maskin, utan syfte eller mål helt enkelt.

Det är väl inget unikt för just detta projektet, jämfört med tex Valtras pulling-team och alla fabriksteam inom dvs bilsportgrenar... :wink:
Inte mycket där som är org. och kan ref. till "saluprodukterna" men ändå är det bra PR som säljer.


JonasBerglund skrev:Vill man ha 350 Hk i en 416 S så byter man styrbox..

Går det att få ut så många hk. vid samma varvtal som det är på motorn i den aktuella lastmaskinen bara genom att byta styrenhet på den? :klia:

På Ljungby vet jag inte riktigt men det är iaf skitlätt att få 278hk i L9:an..

Vilken motorversion i L9:an avser du då (BF2012 / OM906LA / 66CTA)?

..att få det till att låta imponerande o väcka mycket uppståndelse utan att det är så mycket att ha när det gäller.

De har ju lyckats bra med att väcka uppståndelse här, utan att ens har rullat en meter framför publik = bra PR-värde (och det är nog det de velat uppnå med projektet..)! :smile:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se