Fredrik Rigo skrev:Utskrotnings-Magnus skrev:Här har JCB en gris som går 60mph: High Mobility Engineer Excavator
http://www.youtube.com/watch?v=TYPjodRZD1E
http://en.wikipedia.org/wiki/JCB_HMEE
60mph är cirka 97km/h. Svenska försvaret har köpt in 21st. Kanske man skulle fixa en tävling mellan Swecon/Försvaret?
/Magnus
Det vore något, men kanske det är två olika klasser de tävlar i. De styr ju på hjulen och Volvo L60G PCP med midjan. Det är lite mer sport med midjestyrningen, tycker du inte det?
Ja det stod ju framhjulsdrift har dom tagit bort bakhjulsdriften för att det ska gå lättare kanske ?Jevlar skrev:Blev den 2 hjulsdriven helt plötsligt?
Har man tagit bort en stor del av tipplasten på en lastmaskin kan man väl inte hävda att den har kvar funktionaliteten. Sen har ni begränsat bakaxelpendlingen till 5 % vilket även det är ett stort avkall på funktionaliteten, Nu kanske jag o Jevlar missförstod det där på nåt sätt men är den bara framhjulsdriven i kombination med knappt någon pendling. Så är den ju helt värdelös som lastmaskin. Sen förstår jag inte hur den kan bli stadigare av det heller om det nu inte är så att den går på trehjul och ligger mot pendlingsstopp i kurvorna. Och gör den det så är det väl ändå dags att göra nånting åt det bromsa eller låsa pendlingen tex.Ralle skrev:Fredrik Rigo skrev:Jag håller inte riktigt med om ett den är ett oanvändbart skrytobjekt. En förutsättning för att projektet skulle genomföras var att hjullastaren skulle ha kvar den funktionaliteten som en lastmaskin ska ha. Och det har den. Att vi tog bort motvikten gör ju i och för sig att den inte lastar den mängd som brukligt i vanliga fall. Det gjorde vi för att motverka gungningen i längdled. Bultar vi dit motvikten så har vi vår lastare igen. Det var en säkerhetsåtgärd helt enkelt, särskilt när man ska köra närmare 120 km/tim. I övrigt är det en Volvo L60G hjullastare.
Ja är det inte mer som skiljer så är det väl bra.
Funderade lite på det här med spärrade planetväxlar och utväxling, jag vet inte vad det är för utväxling normalt, men ändrar man den mycket försvinner ju mycket av körbarheten vid lastning där.
Men som sagt, jag vet inte vad det är för utväxling som standard.
Men i vilket fall, helt klart att det är ett häftigt projekt, och säkert skitkul för alla inblandade!
JonasBerglund skrev:Genom Swecon då men dom ägs väl iaf till stor del av Volvo också
Utskrotnings-Magnus skrev:Var kan man köpa sig en Volvo lastmaskin om man inte köper den av Swecon?
Fredrik Rigo skrev:En förutsättning för att projektet skulle genomföras var att hjullastaren skulle ha kvar den funktionaliteten som en lastmaskin ska ha. Och det har den.
JonasBerglund skrev: Jovisst dom borde vara i 2 olika klasser eftersom den ena är en helt standard maskin. Det andra en rätt så ordentligt modifierad konceptmaskin.
patrik h skrev:Dessutom har ni ju modifierat Hjullastare så mycket att den är oanvändbar. Så även om den gör 200 blås så är den inte imponerande i mina ögn iaf. En skrytmaskin som inte längre ens är en maskin, utan syfte eller mål helt enkelt.
JonasBerglund skrev:Vill man ha 350 Hk i en 416 S så byter man styrbox..
På Ljungby vet jag inte riktigt men det är iaf skitlätt att få 278hk i L9:an..
..att få det till att låta imponerande o väcka mycket uppståndelse utan att det är så mycket att ha när det gäller.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst