Jag har en stuga i Fjällen utanför Vilhelmina.
Bara på min uppväxt sedan 80-talet till nu så märker jag hur trädgränsen krypit uppåt. De tidigare små fjällbjörkarna kring stugan har blivit riktiga björkar. Fiskarna är slöare och nappar sämre på sommaren för att vattnet är för varmt. Gäddorna tar över efter ädelfisken då de trivs i varmare vatten som Ädelfisken inte står ut i.
Detta har jag själv märkt på 30-40 år. Vi snackar orörd fjällskog med björk som inte huggits någonsin mer än nåt ved träd.
Jag bor i en by utanför stan. Många klimat orsaker och åtgärder känns främmande för oss som bor lite mer arealt. Men Det räcker ju med att titta på en bild på en stor stad så fattar man ju att det inte är hållbart. Om alla skulle köra båt,
traktor, skoter och ha flera bilar skulle det inte funka.
Här ute blåser det inte omkring plastpåsar. Men åk in till en stad och det ligger skräp överallt. Indien ska förbjuda engångsförpackningar av plast till om två år. Är det ens möjligt? men det tycker jag verkar vara ett grymt bra initiativ. När man köper en produkt som är mängdförpackad i plast. I denna förpackning ligger det tre mindre plast förpackningar och i dessa ytterligare enskilda plastförpackningar för varje bit så undrar iallafall jag om det verkligen är nödvändigt med all denna plast. Har ni lagt papptak? alla dessa plastremsor som är på klistret, dras loss på taket, virvlar iväg i vinden eller trasslar fast i fötterna. Bara med tanke på hur mycket som blåste iväg från mitt tak, hur mycket drar inte iväg från jordens sammanlagda pappläggningar?
Har ni varit vid ex. medelhavet. Dra... vad skräp och plast som blåser omkring...
Att skatta
bränsle eller annat för att göra det så pass dyrt att man ska motiveras till elcyklar eller alternativ så är väl egentligen inte fel. Jag tycker att problemet är att de som inte kan välja drabbas. bor man utanför stan och inte har alternativ som kollektivtrafik, cykel eller liknande då kommer man inte undan, man kan inte heller välja bort fordonen och får på så sett ett omotiverat straff. Det samma gäller för verksamheter som kräver drivmedel. vill man ha billigare närproducerade varor är inte lösningen att höja dieselpriset så att ingen har råd att producera och det som produceras blir så dyrt att folk väljer produkten från Australien eller Kina som transporteras hit med garanterat lågskattad svavelhaltigt bränsle.
Bor man så att det är ett alternativ så tycker jag väl inte att det är fel att främja klimatsmartare alternativ. Något måste göras med alla utsläpp, oavsett om skadan är bevisad eller inte så bara ökar mängden. Någon gång tar det stopp. (Testa att andas in och ut i en påse ett tag... sätt i en blomma eller två och det hjälper inte så mycket i det långa loppet, hugg ner regnskogar och annat och det blir inte bättre.)
Elcykel vs. bil, utsläpp av CO2
Genomsnittsvärden under tiden du kör 5 km:
Hybridbil 225g
Bensin: cirka 625 g
Diesel: 645 g
El cykel: 1 gram (nordisk el mix)
(edit. Funderar en gång till på denna källa. Dieseln borde vara bättre än bensinen...)