Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

El-bilen ej attraktiv?

76 inlägg • Sida 3 av 6
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Knut.Karlsson

#31 » 22:13:06, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man funderar på co2 utsläppen från elbil kan man läsa denna artikel.
Artikel i DN

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Fredrik_

#32 » 23:37:01, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största felet är nog att det inte är tillräckligt mycket status att ha en sådan liten bil..

Självklart måste man ha en STOR bil om man har nära till jobbet, gärna med fyrhjulsdrift osv.
De som skulle kunna tänkas vara intreserade är de som letar bil på begagnatmarknaden, och då är det ju helt klart kört!

Hybrid är nog det som är kompromissen som kan fungera.

Kommer även på lastbilssidan även om det är trögt där med..

(Även en ren elbil borde kunna utrustas med en dieselvärmare! En 5-litersdunk räcker länge då..)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger (trådstartaren)

#33 » 23:43:56, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

andebjor skrev:
Holger skrev:Läste just att Chevy Volt inte byggs för närvarande


Källa på det?

Det var en halvsanning:
http://www.heise.de/autos/artikel/Beric ... 77306.html
De stoppade produktionen ett tag i slutet av 2012 eftersom de bara hade sålt 10.000 av 17.000 producerade.
De sålde endast 19 stycken i Tyskland.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Gustavors

#34 » 00:18:41, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte riktigt. men vi har nog mellan 5-7 elbilar förutom några hybrider på jobbet.

SAAB:en ser ju ut som en "SAAB 95"

Opel Amperan är faktiskt riktigt snygg.

Peugeoterna ser däremot ut precis som man tror en elbil skall vara (små plast-holkar)

Får de bara till "Batteri-leasingen" så tror jag att elbilarna har en bra plats i städerna.

Och får jag till mitt vindkraftverk. då blir det ännu intressantare för min egen del.

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Bengt Erik Eriksson

#35 » 08:25:58, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag är inget GMfan men när jag ändå frågade den lokale nasaren blev svaret att de inte fick sälja volt utan det var bara någon uppåt landet (sthlm? ) . sånt sätter ju inte heller fart på försäljningen.

citroen handlaren kan dock sälja. men som sagt, kostnaden för batteribyte måste ju läggas med i mil kostnads beräkningen och där är många osäkra variabler. tyvärr är inte heller min ekonomi av den arten att jag kan satsa pengarna på att utöka erfarenhets banken.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Robert T

#36 » 15:20:52, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ren elbil är ju rätt värdelös, men plug-in hybrid är ju helt perfekt.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#37 » 15:33:28, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bensin bil är också rätt värdelös om man inta har en mack innom rimligt avstånd. vilket tenderar att bli glesare med mackdöden.. än så länge finns det ett eluttag i de flesta hem...
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 15:33:45, 16-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Robert T

#38 » 16:49:51, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:En bensin bil är också rätt värdelös om man inta har en mack innom rimligt avstånd. vilket tenderar att bli glesare med mackdöden.. än så länge finns det ett eluttag i de flesta hem...


Ok dagens elbilar är ganska värdelösa. Detta pga att el tar så mycket plats och vikt att lagra.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Rexco

#39 » 17:38:21, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge man begär 500 000kr för tex en opel ampera så är den stendöd och oåtkomlig för dom allra flesta.. Beg marknade är också stendöd dom som finns ligger mellan 350 till över 400k.. Osäker marknad och ett stenålders koncept.. Finns ingen med sunt förnuft som lägger dessa pengar på något som har ett ytterst begränsat användningsområde och en osäker framtid..

Om 10-20 år är ja övertygad om att man löst fusionstekniken, och först då har elbilen en framtid... Nu endast en reklampelare för större företag och kändisar som iaf äger en större flotta med andra bilar (och elbilen används nog minst)..

Dagens elbilar är heller inte utrustade för att klara sträng kyla eller kyla över huvudtaget som kraftigt begränsar actionsradien.. Man är heller inte villig att lära av misstagen, utan begår nya i ny kostym.. Så länge svenssons inte har råd kränger man inga bilar, försöker man kränga en överprisatt undermålig produkt kränger man heller inga bilar, Här har vi 2 problem som måste lösas innan det överhuvud taget är möjligt att sälja något..

Tillbaks till ritbordet med andra ord, få fram något som funkar för större delen av dom tilltänkta användarna så kommer vinden vända.. Ist för att producera något marknaden inte vill ha, så lägg ist dessa pengar på att forska fram en fungerande produkt.
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Bengt Erik Eriksson

#40 » 18:15:56, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

men hur ser kalkylen ut? bensibil på säg 0,5l/mil vs elbil som drar 4kwh mil. kalkylränta? 5%? elpris 1kr bensin14 kr 1000mil/år 500x14=7000 kr bensin 4000kr el dvs diff 3000
som räntar 60000 kr högre inköpspris exkl ammort och 120000 vid 2000 mil osv
eller som kan fonderas för nya batterier kanske..

hur många bensinare nöjer sig med 0.5l mil och behöver elbilen 4kw?
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Krister W.

#41 » 18:45:09, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag är ren elbil ingenting för Svensson, men kanske om 10-20 år när tekniken mognat mer... Se mitt tidigare inlägg i tråden.

Men man skall heller inte glömma bort att Bilen då den kom mest var att betrakta som en dyr leksak för rika sprättar. För vanligt folk gällde fortfarande häst o vagn för transporter, eller möjligen järnväg. Innan T.Forden gjorde entré.

När det gäller elfordonsteknik befinner vi oss idag pre-T-Ford!

Men jag är teknikoptimist, trots allt! :hurra:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

esund

#42 » 18:50:01, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte köra runt med en liten reaktor :idee3: :screwy:
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Rexco

#43 » 18:54:36, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska många modärna diesel och bensinbilar nöjer sig med halvlitern.. Iaf om man ska räkna dom som är i samma storlek som dagens elbilar.. Ja kör iaf min Bmw diesel lätt på halvlitern 0,7 blandad körning.. Och den har även dragkrok och får ses som en stor bil :) Den startar utan problem i 20 minus och har inga problem med årstider..

Staten kommer att finna ett sätt att beskatta elbilen med, så man lär aldrig slippa undan fordonsskatten helt. Sedan så lär ju någon trevlig intärn elmätare i bilen regga laddning och skicka uppgifterna via gps-gprs nät, så man får betala en liten laddningsavgift oavsett var man pluggar in den... Den tekniken finns redan i våra hem, varför inte i en bil... Energiskatt, och vad det kommer göra med framtidens elpriser kan man nog bara spekulera om...
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Fredrik_

#44 » 18:58:23, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:men hur ser kalkylen ut? bensibil på säg 0,5l/mil vs elbil som drar 4kwh mil. kalkylränta? 5%? elpris 1kr bensin14 kr 1000mil/år 500x14=7000 kr bensin 4000kr el dvs diff 3000
som räntar 60000 kr högre inköpspris exkl ammort och 120000 vid 2000 mil osv
eller som kan fonderas för nya batterier kanske..

hur många bensinare nöjer sig med 0.5l mil och behöver elbilen 4kw?

Sedan kan man plussa på med kostnaderna för service i form av oljebyten minst årligen , + kamrem osv.
Blir ytterliggare tusenlappar hopsamlade till batteribytet!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Rexco

#45 » 19:15:52, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:men hur ser kalkylen ut? bensibil på säg 0,5l/mil vs elbil som drar 4kwh mil. kalkylränta? 5%? elpris 1kr bensin14 kr 1000mil/år 500x14=7000 kr bensin 4000kr el dvs diff 3000
som räntar 60000 kr högre inköpspris exkl ammort och 120000 vid 2000 mil osv
eller som kan fonderas för nya batterier kanske..

hur många bensinare nöjer sig med 0.5l mil och behöver elbilen 4kw?

Sedan kan man plussa på med kostnaderna för service i form av oljebyten minst årligen , + kamrem osv.
Blir ytterliggare tusenlappar hopsamlade till batteribytet!


Bara för att något är eldrivet så är det inte underhållsfritt. Även om de möjligtvis finns mindre rörliga delar så kommer man behöva byta ut komponenter ist för service.. Kamrem byts heller inte mer än kanske 2-3 gånger under motorns livstid och långt ifrån alla motorer använder denna typen av drivsystem..

En elbil kommer inte behöva oljebyte på själva drivmotorn, men den kommer med all säkerhet att ha slutväxlar i oljebad.. Eller variatordrift med slutväxlar med allt vad det innebär vid ett remmbrott... Damm och grusparticlar kommer leta sig in och skapa problem..

Hur som är motorhaverier sällsynta på dagens bilar, och oljebyten är en enkel billig åtgärd.. Det som krånglar på modärna bilar är elsystem och databoxar. Ja det lär ju inte vara mindre av den varan i en elbil.. Och alla som haft problem med det vet vad slutnotan för felsökning och reparation blir på det, ink mig själv..
Senast redigerad av Rexco 19:17:32, 16-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se