Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

El-bilen ej attraktiv?

76 inlägg • Sida 2 av 6
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Holger (trådstartaren)

#16 » 20:32:44, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men någonstans måste ju hönan lägga ett ägg, dvs någonstans måste man börja. Och det blir som vanligt staten som går in och sponsrar köp av elbilar, vilket skattebetalaren måste betala. Om inget görs för att göra köp av elbilar attraktivare så kommer massproduktionen inte igång och bilarna förblir så här dyra ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



bm1113

#17 » 20:34:17, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sant Rexco föresten komm de inte någon nyhet för ett tag sedan att de börjar bli brist på Platina med som används i batterier
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bm1113

#18 » 20:39:00, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Föresten fins det några siffror på hur många procent av de som inehar körkort som har råd att köpa en splirrans ny bil om man jämför med tex 70 talet ?

Alla säger ju att vagnsparken blir äldre
Senast redigerad av bm1113 20:39:31, 12-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Towil

#19 » 20:52:50, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löser sig själv för unga tar inte körkort längre i samma utsträckning som förr. :mrgreen:
http://www.scb.se/Pages/Article____344725.aspx
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

bm1113

#20 » 20:58:21, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

HAHA jadu Towil
Tänkte fel tidigare var brist på Kisel som används i solceller
http://www.interaktiva-nyheter.com/Rss193638.aspx
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Rexco

#21 » 21:18:13, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart måste allt ha sin början :) Men att börja i fel tid när man inte har en färdigutvecklad produkt som marknaden accepterar, är som att skjuta sig själv i foten.. Förr ställde man inte så höga krav som man gör idag, och skulle olyckan vara framme och bilen braka ihop fanns det iaf bara 3 bilmärken att välja på.. Dvs konkurrensen var obefintlig, idag gäller andra regler.. Konkurrensen är hårdare än någonsin och det gäller allt.. Får man inte fram en produkt som fungerar för dom flesta till ett vettigt pris så dömer marknaden ut den direkt...

Och vi har i detta land med flera det mest ogynnsamma klimatet som går att uppbringa.. Och i dom länder med rätt klimat där en elbil hade fungerat idag, kostar bränslet noll och ingenting.. Moment 22... Större delen av året har vi ett kallt och fuktigt klimat, idag finns inget på marknaden som är ekonomiskt försvarbart som hade fungerat för en normal familj här..

Sedan att låta staten (vi skattebetalare) stå för lanseringen av en undermålig och icke färdigutvecklad produkt tycker jag låter som etanolbilsfloppen vi hade för några år sedan.. Vi finansierar redan tillräckligt med dårskaper :( Dock är ja för att fortsätta finansiera utvecklingen av alternativa bränslen (där ingår eldrift) :)
Senast redigerad av Rexco 21:23:20, 12-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Bengt Erik Eriksson

#22 » 23:05:56, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vår bilpark består av 2 chrysler voyager en hyundai och en citroen xantia fundera jag på om inte min xantia kunde bytqas mot en melex "golfbil" att ha när jag åker till jobbet (ca5km). tror det skulle funka riktigt bra...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Rexco

#23 » 00:00:01, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man inte bråttom till jobbet så :mrgreen: Men ja hade nog hellre bytt mot en vägreggad utv eller fyrhjuling.. Är de inte klipp nya batterier och bytt drivmotor i golfbilen så skulle ja glömma den som transportmedel...
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

OL

#24 » 00:07:09, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Då vår bilpark består av 2 chrysler voyager en hyundai och en citroen xantia fundera jag på om inte min xantia kunde bytqas mot en melex "golfbil" att ha när jag åker till jobbet (ca5km). tror det skulle funka riktigt bra...


5 km är ju lagom för en cykeltur, tar ca 15-20 min i lugn takt. Själv cyklar jag 14 km, även om det just nu i snömodden blir bilen... Jag köpte en ny hoj modell snabbare för knappa 10 000 kr istället för en andrabil. Inga omkostnader utöver inköp. Så det tar 30-35 min att hojja till jobbet. Och då är det rätt backigt... Och så orkar man helgens skogsarbete bättre! :back_to:
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Holger (trådstartaren)

#25 » 11:52:04, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste just att Chevy Volt inte byggs för närvarande (byggdes den av Tesla?). Vad händer då med Opel Ampera?

Liten "rant" om Tesla:
Stalled Out on Tesla’s Electric Highway

Washington — Having established a fast-charging foothold in California for its electric cars, Tesla Motors has brought its formula east, opening two ultrafast charging stations in December that would, in theory, allow a speedy electric-car road trip between here and Boston.

But as I discovered on a recent test drive of the company’s high-performance Model S sedan, theory can be trumped by reality, especially when Northeast temperatures plunge.

Tesla, the electric-car manufacturer run by Elon Musk, the billionaire behind PayPal and SpaceX, offered a high-performance Model S sedan for a trip along the newly electrified stretch of Interstate 95. It seemed an ideal bookend to The Times’s encouraging test drive last September on the West Coast.

The new charging points, at service plazas in Newark, Del., and Milford, Conn., are some 200 miles apart. That is well within the Model S’s 265-mile estimated range, as rated by the Environmental Protection Agency, for the version with an 85 kilowatt-hour battery that I drove — and even more comfortably within Tesla’s claim of 300 miles of range under ideal conditions. Of course, mileage may vary.

The 480-volt Supercharger stations deliver enough power for 150 miles of travel in 30 minutes, and a full charge in about an hour, for the 85 kilowatt-hour Model S. (Adding the fast-charge option to cars with the midlevel 60 kilowatt-hour battery costs $2,000.) That’s quite a bit longer than it takes to pump 15 gallons of gasoline, but at Supercharger stations Tesla pays for the electricity, which seems a reasonable trade for fast, silent and emissions-free driving. Besides, what’s Sbarro for?

The car is a technological wonder, with luminous paint on aluminum bodywork, a spacious and ultrahip cabin, a 17-inch touch screen to control functions from suspension height to the Google-driven navigation system. Feeding the 416 horsepower motor of the top-of-the-line Model S Performance edition is a half-ton lithium-ion battery pack slung beneath the cockpit; that combination is capable of flinging this $101,000 luxury car through the quarter mile as quickly as vaunted sport sedans like the Cadillac CTS-V.

The Model S has won multiple car-of-the-year awards and is, many reviews would have you believe, the coolest car on the planet.

What fun, no? Well, no.

Setting out on a sunny 30-degree day two weeks ago, my trip started well enough. A Tesla agent brought the car to me in suburban Washington with a full charge, and driving at normal highway speeds I reached the Delaware charging dock with the battery still having roughly half its energy remaining. I went off for lunch at the service plaza, checking occasionally on the car’s progress. After 49 minutes, the display read “charge complete,” and the estimated available driving distance was 242 miles.

Fat city; no attendant and no cost.

As I crossed into New Jersey some 15 miles later, I noticed that the estimated range was falling faster than miles were accumulating. At 68 miles since recharging, the range had dropped by 85 miles, and a little mental math told me that reaching Milford would be a stretch.

I began following Tesla’s range-maximization guidelines, which meant dispensing with such battery-draining amenities as warming the cabin and keeping up with traffic. I turned the climate control to low — the temperature was still in the 30s — and planted myself in the far right lane with the cruise control set at 54 miles per hour (the speed limit is 65). Buicks and 18-wheelers flew past, their drivers staring at the nail-polish-red wondercar with California dealer plates.

Nearing New York, I made the first of several calls to Tesla officials about my creeping range anxiety. The woman who had delivered the car told me to turn off the cruise control; company executives later told me that advice was wrong. All the while, my feet were freezing and my knuckles were turning white.

After a short break in Manhattan, the range readout said 79 miles; the Milford charging station was 73 miles away. About 20 miles from Milford, less than 10 miles of range remained. I called Tesla again, and Ted Merendino, a product planner, told me that even when the display reached zero there would still be a few miles of cushion.

At that point, the car informed me it was shutting off the heater, and it ordered me, in vivid red letters, to “Recharge Now.”

I drove into the service plaza, hooked up the Supercharger and warmed my hands on a cup of Dunkin’ Donuts coffee.

If this is Tesla’s vision of long-distance travel in America’s future, I thought, and the solution to what the company calls the “road trip problem,” it needs some work.

The federal government has invested in the effort to find a solution. Three years ago, Steven Chu, the Nobel Prize-winning physicist and secretary of energy, proudly announced a $465 million loan to Tesla as part of an advanced vehicles program intended to cut fossil fuel use and address global warming.

The loan to Tesla would “begin laying the foundation for American leadership in the growing electric vehicles industry,” Dr. Chu said.

At the time, Tesla set a target of producing 20,000 Model S cars by the end of 2013. Some 13,000 eager buyers have reserved 2013 models at prices from about $61,000 to more than $100,000. To give those cars family-vacation capability, the company plans to have 90 Supercharger stations built across the country by the end of 2013.

At the Washington Auto Show last month, Dr. Chu, who has since announced his plan to leave office in the next few weeks, discussed the Energy Department’s goal of making electric vehicles and plug-in hybrids as cheap and convenient as comparable gasoline-powered cars.

He continued: “We can’t say this everywhere in America yet, but driving by a gasoline station and smiling is something everyone should experience.”

I drove a state-of-the-art electric vehicle past a lot of gas stations. I wasn’t smiling.

Instead, I spent nearly an hour at the Milford service plaza as the Tesla sucked electrons from the hitching post. When I continued my drive, the display read 185 miles, well beyond the distance I intended to cover before returning to the station the next morning for a recharge and returning to Manhattan.

I drove, slowly, to Stonington, Conn., for dinner and spent the night in Groton, a total distance of 79 miles. When I parked the car, its computer said I had 90 miles of range, twice the 46 miles back to Milford. It was a different story at 8:30 the next morning. The thermometer read 10 degrees and the display showed 25 miles of remaining range — the electrical equivalent of someone having siphoned off more than two-thirds of the fuel that was in the tank when I parked.

I called Tesla in California, and the official I woke up said I needed to “condition” the battery pack to restore the lost energy. That meant sitting in the car for half an hour with the heat on a low setting. (There is now a mobile application for warming the battery remotely; it was not available at the time of my test drive.)

After completing the battery conditioning process, the estimated range reading was 19 miles; no way would I make it back to Milford.

The Tesla people found an E.V. charging facility that Norwich Public Utilities had recently installed. Norwich, an old mill town on the Thames River, was only 11 miles away, though in the opposite direction from Milford.

After making arrangements to recharge at the Norwich station, I located the proper adapter in the trunk, plugged in and walked to the only warm place nearby, Butch’s Luncheonette and Breakfast Club, an establishment (smoking allowed) where only members can buy a cup of coffee or a plate of eggs. But the owners let me wait there while the Model S drank its juice. Tesla’s experts said that pumping in a little energy would help restore the power lost overnight as a result of the cold weather, and after an hour they cleared me to resume the trip to Milford.

Looking back, I should have bought a membership to Butch’s and spent a few hours there while the car charged. The displayed range never reached the number of miles remaining to Milford, and as I limped along at about 45 miles per hour I saw increasingly dire dashboard warnings to recharge immediately. Mr. Merendino, the product planner, found an E.V. charging station about five miles away.

But the Model S had other ideas. “Car is shutting down,” the computer informed me. I was able to coast down an exit ramp in Branford, Conn., before the car made good on its threat.

Tesla’s New York service manager, Adam Williams, found a towing service in Milford that sent a skilled and very patient driver, Rick Ibsen, to rescue me with a flatbed truck. Not so quick: the car’s electrically actuated parking brake would not release without battery power, and hooking the car’s 12-volt charging post behind the front grille to the tow truck’s portable charger would not release the brake. So he had to drag it onto the flatbed, a painstaking process that took 45 minutes. Fortunately, the cab of the tow truck was toasty.

At 2:40 p.m., we pulled into the Milford rest stop, five hours after I had left Groton on a trip that should have taken less than an hour. Mr. Ibsen carefully maneuvered the flatbed close to the charging kiosk, and 25 minutes later, with the battery sufficiently charged to release the parking brake and drive off the truck, the car was back on the ground. A Model S owner who had taken delivery the previous day watched with interest.

Tesla’s chief technology officer, J B Straubel, acknowledged that the two East Coast charging stations were at the mileage limit of the Model S’s real-world range. Making matters worse, cold weather inflicts about a 10 percent range penalty, he said, and running the heater draws yet more energy. He added that some range-related software problems still needed to be sorted out.

“It’s disappointing to me when things don’t work smoothly,” Mr. Straubel said in a post-mortem of my test drive. “It takes more planning than a typical gasoline car, no way around it.

“Hopefully you’ll give us a little slack in that we put in the East Coast stations just a month ago,” he said. “It’s a good lesson.”

After 80 minutes of charging in Milford, the battery registered an estimated 216 miles of range. The trip to the Tesla dealership in Manhattan was an uneventful 71 miles. When I pulled in, the battery had an estimated 124 miles remaining.

I trust that the next driver savored those miles — and dressed warmly, just in case.



Hur vore det med induktionsladdning/induktionsslingor i vägarna? Var det inte i Sverige som man experimenterade med det? Nån stads/flygbuss som skulle drivas på det sättet?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

cekstam

#26 » 12:31:03, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tesla vs New York Times,

Värt att läsa; https://www.google.com/search?hl=en&gl= ... tfRHTGFPYM
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

Holger (trådstartaren)

#27 » 12:45:24, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

By most accounts, the Model S electric sedan by Tesla has an impressive driving range. Motor Trend drove it from Los Angeles to Las Vegas without recharging, a father and son team drove it 400+ miles on a single charge, and another trio took a road-trip across the USA.

But a few days ago, the prestigious New York Times published a rather negative cold-weather review of the Model S by John M. Broder. The problem? According to Mr. Broder, the Model S doesn't get the range that it claims to get, at least not in cold weather. This isn't just a minor aside, but the centerpiece of the review, with a very long description of all the anxiety and problems caused by these range issues.

Well, Elon Musk, the CEO of Tesla, has responded on Twitter. You can see the tweets above (and we'll link to the more detailed blog post when it's available); basically, Tesla now turns on the logging feature on its EVs when it allows media to borrow them, and the logs on Mr. Broder's Model S tell a different story from what is in the NYT review. We'll have to wait for the details to be entirely sure, but I don't think Elon Musk would pick a fight with the biggest newspaper in the world if he didn't have a lot of data to back his claims.


:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Krister W.

#28 » 18:51:17, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetsgivaren är med i en elbilspool, så nu har man tillgång till 2 st Nissan Leaf elbilar för tjänsteärenden. :thumme:
Provkörde härom veckan en resa c a 25 km totalt. Går ju som ett skållat troll, drar upp till 90 km/h hur kvickt som helst, provade inte snabbare, var ju i stan! :djaevul:
Fast det var ju minus 6-7 grader så med värmen på är nog inte räckvidden mer än 75-80 km i stadstrafik. I bästa fall (!).

Trevlig bil att köra, pendling till och från jobbet skulle nog funka bra, om det funnes laddmöjlighet på arbetet. Dock slipper man ju inte trängselskatt eller får rabatt på vansinniga P-avgifter. Så då faller det ju lite.

Jag ser viss problem med en storskalig övergång till elbilar:

(1) Totalkostnaden per mil blir nog inte så låg i alla fall, om man räknar in att batteriet nog måste bytas efter några år. Lär ju vara en kostnad på 100-150kkr eller så.

(2) Bor man utanför stan måste man ändå ha en "riktig" bil också. Långresor, dra släp/husvagn etc.

(3) Dålig räckvid, speciellt på vintern. Se (2).

(4) Troligtvis skulle inte världens alla fyndigheter av lithium förslå särskilt långt för batteritillverkning i tillräckligt stor skala för att byta ut en avsevärd andel av världens bilparker till "batteribilar".

(5) Det lär väl gå åt en del koppar i en elbil också? En högkvalitativ borstlös elmotor, hur många kg koppar går åt? Någon som vet? Priserna lär ju sticka iväg mot månen...

(5) Miljöpåverkan vid brytning/anrikning av råmaterialen, typ koppar/lithium (?).

(6) "Transport" av elektricitet från produktionsställe (företrädesvis Norrland) till de platser där elbilskoncentrationen blir som högst (storstäder typ Stockholm, Göteborg mm). Redan nu slår ju transmissionskapaciteten i taket vid förbrukningstoppar, om jag förstått saken rätt.

Nej, än så länge är nog elbilar till för dem politiskt korrekta s k miljövänner som vill stilla sitt samvete...! Om det nu inte är en "falsk bild" att elbilar skulle vara så miljövänliga. Man måste ju faktiskt se till hela bilden från "vaggan till graven" s k LCA, inte bara stirra på en elbil och utbrista "titta, inga avgaser!" :klia:

Men helt klart kul att köra var den! Sugen på att prova senaste Teslan! :djaevul: :djaevul: :djaevul:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

andebjor

#29 » 20:29:33, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Läste just att Chevy Volt inte byggs för närvarande


Källa på det?

Holger skrev:byggdes den av Tesla?


General Motors.
andebjor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:12, 01-12-2008
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#30 » 21:04:11, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är vi svenskar som inte vill pröva nått nytt.

Hur många är det som har längre än 40 km till jobbet?

Jag googlade lite på Elbilar i Norge. Det kom upp lite intressanta sidor då.
http://elbil.no/
http://www.svt.se/nyheter/sverige/oljen ... pa-elbilar
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se