Sida 1 av 6

El-bilen ej attraktiv?

InläggPostat: 12:58:17, 12-02-2013
av Holger
Läser just att Audi stoppar all utveckling av el-bilar.
2012 stoppades produktionen av R8 e-tron tyst och hemligt och utvecklingen av Audi A2 som elbil läggs på is.

:klia:

InläggPostat: 14:09:03, 12-02-2013
av Ralle
Tror det är en svår marknad med rena elbilar...

Sv: El-bilen ej attraktiv?

InläggPostat: 14:22:47, 12-02-2013
av Towil
Är nog batteripriset som inte är attraktivt. Själva konceptet är det nog inget fel på.

Sv: El-bilen ej attraktiv?

InläggPostat: 14:34:17, 12-02-2013
av Rille
Vattenfall hade en Renault Elbil på Jokkmokks marknad. Om det sen även var bränsletank i den kollade jag inte.
Satt en sladd i fronten på den som laddade upp den i alla fall.

InläggPostat: 14:38:50, 12-02-2013
av Holger
Jobbet har en Opel Ampera. Vi har nu fått tre nya laddplatser så jag förmodar att det ska bli tre till.
Tyska regeringen vill ha en miljon elbilar på vägarna 2020?!?!
Idag har vi 4.000 :klia:
Och en tillverkare efter den andra slutar utveckla/producera dem.

Sv: El-bilen ej attraktiv?

InläggPostat: 15:01:49, 12-02-2013
av bm1113
Ja förutom batteri problemen så vore det ju lockande tycker jag om de skulle tänka i samma banor som grabbarna i denna film :)
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Dilemma

få elbilarna med valfritt motorljud :thummar:

Re: El-bilen ej attraktiv?

InläggPostat: 15:24:23, 12-02-2013
av d557017
Holger skrev:Läser just att Audi stoppar all utveckling av el-bilar.
2012 stoppades produktionen av R8 e-tron tyst och hemligt och utvecklingen av Audi A2 som elbil läggs på is.

:klia:


Det finns ju fler biltillverkare än Audi som tur är, jag tycker nog att el/hybrid bilar börjar komma mer och mer jag :driver:

http://www.renault.se/bilar/elbilar/kan ... kangoo-ze/


http://www.volvocars.com/se/campaigns/v ... ybrid.aspx

InläggPostat: 15:30:05, 12-02-2013
av Holger
Jag ser bara att de som har erfarenhet och varit med länge i leken i el-området hoppar av. Var det inte Chrysler som hoppade av för ett par månader sedan?

InläggPostat: 16:32:19, 12-02-2013
av jorgen.isaksson
Frågan är hur man ska få producerat el till alla bilar, var ska alla kärnkraftverk byggas? Helst nära storstäderna för att slippa långa kraftledningar.

Svårt att hitta säkra siffror men efter lite goolande och räknande så kom jag fram till följande. Sverige skulle behöva tredubbla produktionen från kärnkraft för att klara av 1% av bensinförsäljningen, om man räknar med 25% respektive 100% verkningsgrad, dieselbilarna har jag inte ens tagit med i beräkningen. Och då finns det ingen värme i bilen. Ska man dessutom ladda med 220V finns det inte mycket utrymme för kupévärmare, 10h laddning motsvarar ca 10l bensin, efter att man har tagit hänsyn till 4 gånger bättre verkningsgrad för elmotorn (högt räknat). Det blir inga långresor direkt. Det behövs mycket laddstationer och utbyggnaden av elnätet blir enorm.

Man hör mycket i media om elbilar, gärna en bild på en konceptbil med 230V stickpropp, men ingenting om hur all el ska produceras. Frågan är även om Svensson tycker det är ok att behöva koppla in en smutsig elkabel varje gång man parkerar.

Men en hybrid skulle jag kunna tänka mig, med en bensin-/dieselvärmare så man får lite värme. Å andra sidan kommer min lön i slutändan av utbyggnad av högspänningsnät, så det är väl bara för Europas stater att börja bygga på så har jag min framtid säkrad :smile:

InläggPostat: 16:51:04, 12-02-2013
av Holger
jorgen.isaksson skrev:Frågan är hur man ska få producerat el till alla bilar, var ska alla kärnkraftverk byggas? Helst nära storstäderna för att slippa långa kraftledningar.

:vissla:


Jag ser det framför mig: "Uuuups, det tänkte vi inte på!"

I och för sig är det ju vindkraftverken ute på havet som ska leverera elen.
Dock så får vi dem inte inkopplade till nätet just nu.
Och här har det bestämts att den tyska förbrukaren/elköparen ansvarar för att det kopplas in. Annars så betalar vi (förbrukaren) skadestånd till producenterna som blir sittandes på vindkraftverken ute på havet. Det är faktiskt så.

Sv: El-bilen ej attraktiv?

InläggPostat: 17:01:33, 12-02-2013
av bm1113
Kloka ord en sak satt jag och funderade på med i kring 50 år har ju nästan alla Diesellok varit dieselelektriskt drivna altså motorn driver enbart en generator kanske vore läge att utveckla det vidare då skulle det ju enbart behövas en förbränningsmotor med antingen tomgång eller arbetsvarv som ju borde spara bränsle ? samtidigt som du borde få ut värme från motorn

InläggPostat: 17:23:20, 12-02-2013
av jorgen.isaksson
jorgen.isaksson skrev:Frågan är hur man ska få producerat el till alla bilar, var ska alla kärnkraftverk byggas? Helst nära storstäderna för att slippa långa kraftledningar.

Svårt att hitta säkra siffror men efter lite goolande och räknande så kom jag fram till följande. Sverige skulle behöva tredubbla produktionen från kärnkraft för att klara av 1% av bensinförsäljningen, om man räknar med 25% respektive 100% verkningsgrad, dieselbilarna har jag inte ens tagit med i beräkningen. Och då finns det ingen värme i bilen. Ska man dessutom ladda med 220V finns det inte mycket utrymme för kupévärmare, 10h laddning motsvarar ca 10l bensin, efter att man har tagit hänsyn till 4 gånger bättre verkningsgrad för elmotorn (högt räknat). Det blir inga långresor direkt. Det behövs mycket laddstationer och utbyggnaden av elnätet blir enorm.

Man hör mycket i media om elbilar, gärna en bild på en konceptbil med 230V stickpropp, men ingenting om hur all el ska produceras. Frågan är även om Svensson tycker det är ok att behöva koppla in en smutsig elkabel varje gång man parkerar.

Men en hybrid skulle jag kunna tänka mig, med en bensin-/dieselvärmare så man får lite värme. Å andra sidan kommer min lön i slutändan av utbyggnad av högspänningsnät, så det är väl bara för Europas stater att börja bygga på så har jag min framtid säkrad :smile:


Jag får nog rätta mig själv, antingen så har jag läst fel på bensinförsäljningen eller så har jag rört till det med prefixen på räknaren för jag har fått bensinförsäljningen i TWh när den skulle varit i GWh. :klia:
Bensinförsäljningen motsvarar 36 TWh, jag fick det till 36 000 TWh när jag räknade, så det hela blir plötsligt mycket bättre. Då är det istället vindkraften som behöver tredubblas i Sverige. Jag hade något i huvudet om tredubbling, antingen var det vindkraften eller så var det bensin och dieselförsäljningen tillsammans någon räknade på. :klia:
Men grundproblemet är fortfarande det samma, elnätet måste byggas ut för att få tillräckligt med laddstationer.

Sv: El-bilen ej attraktiv?

InläggPostat: 18:24:01, 12-02-2013
av mimeck
Farmor Anka hadde ju elbil. En "Baker Electric car" (det kan vara fel på mina uppgifter). Dom fungerade hyffsat för över hundra år sedan.

Synd att utvecklingen tog en annan riktning.

Det var förresten nånn bonde i en jordbrukstidning som funderade på att skaffa en el-traktor. Det kanske inte var på fullt allvar men ändå.

Sv: El-bilen ej attraktiv?

InläggPostat: 18:29:56, 12-02-2013
av torlin
Googlade och räknade också lite på detta.
Enligt siffor jag hittade är de totala koldioxidutsläppen från fordon i sverige ca 17 miljoner ton.
Detta skulle innebära en total bränsleförbrukning på knappt 6 miljoner ton.
Omräknat i (värme)energi skulle detta motsvara ca 70 TWh.
Kanske elbilen har något bättre verkningsgrad, men ser man på hela kedjan med distribution, laddning mm så tror jag inte är så stor skillnad.
Det innbär att det skulle krävas i storleksordningen 50 TWh om alla gick över till elbilar.
Jämfört med Sveriges totala elproduktion på ca 150 TWh är det ju en hel del.

Holger skrev:Tyska regeringen vill ha en miljon elbilar på vägarna 2020?!?!

Och ungefär samtidigt ska de stänga all kärnkraft, verkar inte riktigt realistiskt.
Inte någon miljövinst att driva elbilar med kolkraftsel
(för det är väl knappast troligt att vind sol mm skulle hinna byggas ut i en sådan omfattning)

Sv: El-bilen ej attraktiv?

InläggPostat: 20:20:06, 12-02-2013
av Rexco
Svaret är nog ganska enkelt, man bygger inga elbilar för att marknaden inte efterfrågar dom.. Dessa är i nuläget på tok för dyra mot vad man får.. Och när dom väl når begmarknaden så e de så mycket krångel och problem att det helt enkelt blir för dyrt att hålla igång.. Elbilar kan nog fungera i en större stad med vettigt klimat, men inte här...

När en elbil går längre på en laddning än motsvarande dieselbil, när den lastar och kan dra lika mycket eller mer, när den blir billigare att köpa/äga än motsvarande bensin/diesel, när den går snabbare att ladda än att fylla tanken så kommer större delen av marknaden att haka på.

Men som det är nu finns den inte ens på kartan för dom flesta, företagen köper dom som pr och inget annat... Att värna om miljön är inne nu och då ser det ju bra ut om företagets största logga sitter på en politiskt korrekt elbil...