Vill man vara "miljövänlig" ska man köra sin gamla bil istället för att köpa ny, vad många inte tänker på är att det går åt en väldig massa energi för att tillverka bilen.
http://www.asposverige.se/2013/02/vw-sa ... -for-gott/
Bengt Erik Eriksson skrev:...
hur många bensinare nöjer sig med 0.5l mil och behöver elbilen 4kw?
Rexco skrev:...
Bara för att något är eldrivet så är det inte underhållsfritt. Även om de möjligtvis finns mindre rörliga delar så kommer man behöva byta ut komponenter ist för service..
islander skrev:Vill man vara "miljövänlig" ska man köra sin gamla bil istället för att köpa ny, vad många inte tänker på är att det går åt en väldig massa energi för att tillverka bilen.
http://www.asposverige.se/2013/02/vw-sa ... -for-gott/
Rexco skrev:Nja en elmotor kan omöjligt utan lämplig utväxling (växellåda/variator) driva något så tungt som en bil själv åt något håll.. Den måste kunna via ett fartreglage (Tänsystem/insprutning) Kunna klara av att öka eller minska varvet..
d557017 skrev:Rexco skrev:Nja en elmotor kan omöjligt utan lämplig utväxling (växellåda/variator) driva något så tungt som en bil själv åt något håll.. Den måste kunna via ett fartreglage (Tänsystem/insprutning) Kunna klara av att öka eller minska varvet..
Tittar man på elmotorn i t.e.x Volvos V60 hybrid så finns det ju faktiskt ingen växellåda alls mellan den och drivhjulen, ändå klarar den att driva bilen själv.
AndersDahlgren skrev:Nu är ju inte mitt exempel en bil, benämningen personbil.
Som nämts i tråden så hänger mycket på utvecklingen av ny teknik på att någon/ några är villiga att betala kostnaden för utveckling av ny teknik.
Sen har jag svårt att se att i närtid kunna ersätta bensin och diesel mot eldrift enbart med elaccumulator som kraftkälla.
Energiinnehållet i bensin och diesel mot volym, vikt och relativ hanteringssäkerhet är svårt att konkurera mot.
Prisnivån på bensin och diesel i dag gör också att motivet till förändring inte är lika stort.
Men att använda elaccumulatorer där vikt och volym på kraftkällan, samt kostnaden för tekniken kan accepteras är det defenitivt ett drivsystem som har framtiden för sig.
Ett fordon med kortare driftintervaller och förutbestämda stopplatser, tex lokalbussar och pendlingsbilar ser jag som kanditater för detta.
Ett bussbolag som gör denna satsning i sammarbete med ett bolag som just inriktar sig på eldrift av fordon, är ULTRA- Umeå lokaltrafik
tillsammans med ett annat Umeföretag Hybricon.
Elaccumulatorer som huvudkraftkälla och en mindre dieselmotor mot en generator som backupp i kallt väder eller överskridna driftider under körning på elaccar samt snabbladdsationer på vändplatserna.
Bussarna har navmotorer från e-Traction, vilket man utnyttjar i nybeställningen av bussarna och gör dom 4-hjulsdrivna för bättre framkomlighet på halt väglag.
Navmotorer samt accumulatorer på taket ger dessutom möjlighet till lågt golv i bussen vilket ger bättre tillgänglighet för passagerarna.
Den första bussen, ombyggd "standardbuss", har nu varit i drift drygt ett år med mycket gott resultat. Ume är ju dessutom en stad med lång, och tidvis riktigt kall vinter.
ULTRA går nu vidare och beställer ytterligare bussar.
http://www.tabussen.nu/sv/ultra/aktuell ... -trafiken/
http://www.hybricon.se/index.php/produk ... a-elbussar
http://www.svt.se/nyheter/sverige/nu-sa ... a-elbussar
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 352307.ece
http://www.e-traction.eu/
Mycket reklam för hemstaden blev det
MVH Anders
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst