Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

El-bilen ej attraktiv?

76 inlägg • Sida 4 av 6
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

islander

#46 » 20:48:12, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man vara "miljövänlig" ska man köra sin gamla bil istället för att köpa ny, vad många inte tänker på är att det går åt en väldig massa energi för att tillverka bilen.



http://www.asposverige.se/2013/02/vw-sa ... -for-gott/
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70



Knut.Karlsson

#47 » 21:44:37, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:...
hur många bensinare nöjer sig med 0.5l mil och behöver elbilen 4kw?


Jag skulle vilja säg att dom flesta elbilar som går på vägarna idag nöjer sig med ca 1.5 - 2kWh/mil. Finns säkert dom som inte klarar det men dom alra flesta ligger nog där.

Rexco skrev:...
Bara för att något är eldrivet så är det inte underhållsfritt. Även om de möjligtvis finns mindre rörliga delar så kommer man behöva byta ut komponenter ist för service..


Det är aldeles sant detta. Men en elbil är fantastiskt mycket enklare än en "vanlig" bil. Drivlinan består (oftast) av en enkel växellåda med en fast utväxling. Elmotorn har 1 (en) rörlig del och det saknas tillexempel bränslesystem, tändsystem, avgasrör, startmotor/generator mm. Sedan består ju resten av bilen av nästan exakt samma delar som en "vanlig" bil. Hjullager, leder som kan bli glappa, bromsar som behöver underhåll mm.

Att elbilstillverkarna sedan kräver att bilarna ska in på service är lite mysko. Men dom vill kolla batterier mm. Dock tycker jag att servisarna ofta är lite dyra.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Krister W.

#48 » 21:50:35, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

islander skrev:Vill man vara "miljövänlig" ska man köra sin gamla bil istället för att köpa ny, vad många inte tänker på är att det går åt en väldig massa energi för att tillverka bilen.



http://www.asposverige.se/2013/02/vw-sa ... -for-gott/


Jomenvisst är det så. Man måste titta på hela livscykelanalysen (LCA):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Livscykelanalys
inte bara stirra sig blind på att elbilen inte genererar utsläpp där/då den körs.

Då blir kanske bilden en annan?

Jag är fortfarande böjd att hävda att Land Rover är den miljövänligaste bilen: Hälften av alla som någonsin tillverkats är fortfarande i trafik, andra hälften fungerar som reservdelsdonatorer åt dessa! :thumme:

Att tillverka en ny bil är nämligen en stor miljöpåverkan!

Men visst är det mycket ballare att komma fräsande i senaste modellen av Prius, än en gammal uppsvetsad 245:a? :mrgreen:
Senast redigerad av Krister W. 21:58:09, 16-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Rexco

#49 » 22:25:19, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja en elmotor kan omöjligt utan lämplig utväxling (växellåda/variator) driva något så tungt som en bil själv åt något håll.. Den måste kunna via ett fartreglage (Tänsystem/insprutning) Kunna klara av att öka eller minska varvet.. Och för att åstakomma det krävs ett batteri (Bränslesystem)

Det den möjligtvis saknar är avgasrör och vätskekylning. Den kommer istället att ha ett ventilationssystem (kylsystem) gissningsvis fläktar som ska förhinda överhettning men kan även vara vätskebaserat kylsytem..

Hur mycket problem är det med dagens modärna bränsle och kylssytem på nya bilar??? Skulle säga obefinterliga, visst bränslefilter behöver bytas men det är mycket sällan nya bilar blir stående längs vägarna för detta.. Ofta är felet elektroniskt.. Förr var det vanligt att bilar kokade, tändsystem la av, förgasare klogga igen etc..

Den som tror att servicekostnaderna för en elbil kommer vara lägre än för diesel/bensin är bra naiv.. Du tjänar inga större pengar på att sälja bilar det man tjänar på är service och underhåll..
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Krister W.

#50 » 22:53:10, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En (el)bil är aldrig någon sparbössa!

Moderna högpresterande batterier, av den typ som används i elbilar kräver visst kylning också. I Nissan Leafbilarna finns temp. mätare som i vanliga bilar, men det är batteritemp som avses! Överhettade lär lithiumbatterierna kunna "skena" och t o m brinna!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W.

#51 » 23:06:55, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tekniken i elbilar skiljer sig förvisso åt en del jämfört med bensin/dieseldrivna bilar, men särskilt okomplicerad är den nog inte... som vissa tycks vilja påskina. Snarare är den "cutting edge".

Dock är det ju av godo att det utvecklas ny teknik hela tiden. Vi (mänskligheten) lär oss mycket under resans gång, och rätt som det är når tekniken massmarknaden. Men någon måste betala utvecklingskostnaden.

De som är beredda att betala är de människotyper som skaffade bil 1901, ..., färg-TV 1967, video 1976, mobil 1981, cd 1982, dvd 1996 osv. Dvs de som är beredda att betala dyrt för att vara först med det senaste! Det är väl ungefär där vi är nu med elbilar...
Senast redigerad av Krister W. 23:07:59, 16-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Rexco

#52 » 23:52:38, 16-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock är inte elbilen någon ny teknik. Ubåtar var bland dom första att tillämpa hybridteknik i stor skala. Man byggde stora batteribanker som laddades av dieselmotorer i ytläge eller via snorkel. Dessa batteripaket gjorde sedan att ubåten kunde färdas under vatten och närmast ljudlöst..

Så hybridteknik har funnits länge och ren eldrift är äldre än så... Vad har då hänt på snart 100år.. Ingenting, ett batteri driver en elmotor i vissa fall med en diesel eller bensin som backup.. Elbilen har fortfarande dålig räckvidd, är dyr att tillverka, dyr att äga, känslig för kyla och kan varken lasta eller dra särskilt mycket..

Man kan inte skylla allt på oljebolagen som så många vill, det finns mycket som forskats fram och vi har både atomdrivna ubåtar, hangarfartyg, isbrytare och planer finns för stora fraktfartyg.. Men man har ännu inte fått fram en kompakt och kraftfull energikälla som fungerar och är säker.. Det expremiteras runt om i världen med kall fusion. När den tekniken är färdigutvecklad så börjar ja tro på elbilar.. Men det kommer inte hända över en natt, och fordonsparken vi har i dag kommer fortsätta bestå av diesel och bensin drivna fordon i många år..
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Towil

#53 » 00:17:25, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så kanske man gör syntetisk bensin av el stället. Intressant om det går i storskala till rimliga priser.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4776516
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

d557017

#54 » 10:59:40, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexco skrev:Nja en elmotor kan omöjligt utan lämplig utväxling (växellåda/variator) driva något så tungt som en bil själv åt något håll.. Den måste kunna via ett fartreglage (Tänsystem/insprutning) Kunna klara av att öka eller minska varvet..


Tittar man på elmotorn i t.e.x Volvos V60 hybrid så finns det ju faktiskt ingen växellåda alls mellan den och drivhjulen, ändå klarar den att driva bilen själv.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Rexco

#55 » 12:50:38, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:
Rexco skrev:Nja en elmotor kan omöjligt utan lämplig utväxling (växellåda/variator) driva något så tungt som en bil själv åt något håll.. Den måste kunna via ett fartreglage (Tänsystem/insprutning) Kunna klara av att öka eller minska varvet..


Tittar man på elmotorn i t.e.x Volvos V60 hybrid så finns det ju faktiskt ingen växellåda alls mellan den och drivhjulen, ändå klarar den att driva bilen själv.


Utan att ha läst på om volvos system så kan ja inte svara på hur det fungerar i detalj. Men elmotorn sitter hursom inte direkt på utgående axel till hjulen eller för den delen i hjulhuset. Hade den gjort det hade den inte blivigt särskilt långlivad.. Den driver antagligen en axel via variator eller planetväxel.. Den har ingen regelrätt växellåda men den måste iaf ha en lämplig utväxling. Och skall maskinerna kunna samköras eller köras oberoende av varandra så måste dom kunna kopplas ur obehindrat.. Om elmotorn skulle sitta rätt på utgående axel utan möjlighet till urkoppling så skulle den brinna upp på nolltid..
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Fredrik_

#56 » 13:12:12, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem att låta en elmotor snurra fritt, eller jobba som generator, antingen driven av hjulen eller 'ordinarie' motor...
Så det fungerar i de flesta fall även bland tex hybrider.
Kräver självklart lämplig styrning även av elmotorn!
(STOOR skillnad mot konstruktionen av tex en gaffeltruck!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Krister W.

#57 » 13:18:09, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog för att elbilar kanske saknar växellåda av konventionell typ, men för den sakens skull är väl inte det något argument för att köpa elbil?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

AndersDahlgren

#58 » 13:36:01, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju inte mitt exempel en bil, benämningen personbil.

Som nämts i tråden så hänger mycket på utvecklingen av ny teknik på att någon/ några är villiga att betala kostnaden för utveckling av ny teknik.
Sen har jag svårt att se att i närtid kunna ersätta bensin och diesel mot eldrift enbart med elaccumulator som kraftkälla.
Energiinnehållet i bensin och diesel mot volym, vikt och relativ hanteringssäkerhet är svårt att konkurera mot.
Prisnivån på bensin och diesel i dag gör också att motivet till förändring inte är lika stort.

Men att använda elaccumulatorer där vikt och volym på kraftkällan, samt kostnaden för tekniken kan accepteras är det defenitivt ett drivsystem som har framtiden för sig.
Ett fordon med kortare driftintervaller och förutbestämda stopplatser, tex lokalbussar och pendlingsbilar ser jag som kanditater för detta.

Ett bussbolag som gör denna satsning i sammarbete med ett bolag som just inriktar sig på eldrift av fordon, är ULTRA- Umeå lokaltrafik
tillsammans med ett annat Umeföretag Hybricon.
Elaccumulatorer som huvudkraftkälla och en mindre dieselmotor mot en generator som backupp i kallt väder eller överskridna driftider under körning på elaccar samt snabbladdsationer på vändplatserna.

Bussarna har navmotorer från e-Traction, vilket man utnyttjar i nybeställningen av bussarna och gör dom 4-hjulsdrivna för bättre framkomlighet på halt väglag.
Navmotorer samt accumulatorer på taket ger dessutom möjlighet till lågt golv i bussen vilket ger bättre tillgänglighet för passagerarna.

Den första bussen, ombyggd "standardbuss", har nu varit i drift drygt ett år med mycket gott resultat. Ume är ju dessutom en stad med lång, och tidvis riktigt kall vinter.

ULTRA går nu vidare och beställer ytterligare bussar.

http://www.tabussen.nu/sv/ultra/aktuell ... -trafiken/

http://www.hybricon.se/index.php/produk ... a-elbussar

http://www.svt.se/nyheter/sverige/nu-sa ... a-elbussar

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 352307.ece

http://www.e-traction.eu/

Mycket reklam för hemstaden blev det :grin:

MVH Anders
Senast redigerad av AndersDahlgren 13:40:31, 17-02-2013, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

Rexco

#59 » 13:48:47, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inga arguement för att köpa dagens elbilar eller hybridbilar.. Underhåll slipper man aldrig undan. Och något med så begränsade användningsområden förblir en leksak.. Hybridteknik är inte heller rätt väg, där har du helt plötsligt 2 maskinpaket som behöver underhåll och reparation.. Dessutom begär man ju nästan halva millen för småbilar..

Och ja är mycket medveten om att en elmotor kan snurra fritt och dess spole laddar batteripaketet via generatorn.. Men den slits också även i detta läget när den med andra ord inte gör någon större nytta förutom laddning.. Vad kostar ett elmotor byte tro??? Och på en hybrid har du igentligen 3 maskinpaket Bränslemotor, generator, elmotor.

Ja skulle då inte villja vara andra ägare på någon hybridbil, och eftersom varken hybrider eller elbilar säljer något vidare bra på vare sig ny eller begmarknaden så finns det flera (smartare än mig) Som gjort kalkyler på vad varenda skruv till dessa bilar kostar..

Ja kan idag åka till en bilhandlare och köpa en liten dieselbil ny för 150 000kr, slippa skatten i ett antal år och åka på mellan 0,3-0,4l milen. Då ingår dragkrok och 5 sittplatser + lastutrymme.. Finns ingen anledning att köpa en elbil för 500k eller en hybrid för 400k...
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Rexco

#60 » 13:55:01, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

AndersDahlgren skrev:Nu är ju inte mitt exempel en bil, benämningen personbil.

Som nämts i tråden så hänger mycket på utvecklingen av ny teknik på att någon/ några är villiga att betala kostnaden för utveckling av ny teknik.
Sen har jag svårt att se att i närtid kunna ersätta bensin och diesel mot eldrift enbart med elaccumulator som kraftkälla.
Energiinnehållet i bensin och diesel mot volym, vikt och relativ hanteringssäkerhet är svårt att konkurera mot.
Prisnivån på bensin och diesel i dag gör också att motivet till förändring inte är lika stort.

Men att använda elaccumulatorer där vikt och volym på kraftkällan, samt kostnaden för tekniken kan accepteras är det defenitivt ett drivsystem som har framtiden för sig.

Ett fordon med kortare driftintervaller och förutbestämda stopplatser, tex lokalbussar och pendlingsbilar ser jag som kanditater för detta.

Ett bussbolag som gör denna satsning i sammarbete med ett bolag som just inriktar sig på eldrift av fordon, är ULTRA- Umeå lokaltrafik
tillsammans med ett annat Umeföretag Hybricon.
Elaccumulatorer som huvudkraftkälla och en mindre dieselmotor mot en generator som backupp i kallt väder eller överskridna driftider under körning på elaccar samt snabbladdsationer på vändplatserna.

Bussarna har navmotorer från e-Traction, vilket man utnyttjar i nybeställningen av bussarna och gör dom 4-hjulsdrivna för bättre framkomlighet på halt väglag.
Navmotorer samt accumulatorer på taket ger dessutom möjlighet till lågt golv i bussen vilket ger bättre tillgänglighet för passagerarna.

Den första bussen, ombyggd "standardbuss", har nu varit i drift drygt ett år med mycket gott resultat. Ume är ju dessutom en stad med lång, och tidvis riktigt kall vinter.

ULTRA går nu vidare och beställer ytterligare bussar.

http://www.tabussen.nu/sv/ultra/aktuell ... -trafiken/

http://www.hybricon.se/index.php/produk ... a-elbussar

http://www.svt.se/nyheter/sverige/nu-sa ... a-elbussar

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 352307.ece

http://www.e-traction.eu/

Mycket reklam för hemstaden blev det :grin:

MVH Anders



Äntligen ett vettigt argument :thummar: Här är något som faktiskt kan liknas med spårvagnar men med avsaknandet av underhåll för spårvägen..
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se