Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

El-bilen ej attraktiv?

76 inlägg • Sida 5 av 6
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Krister W.

#61 » 14:34:19, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexco skrev:Dock är inte elbilen någon ny teknik. Ubåtar var bland dom första att tillämpa hybridteknik i stor skala. Man byggde stora batteribanker som laddades av dieselmotorer i ytläge eller via snorkel. Dessa batteripaket gjorde sedan att ubåten kunde färdas under vatten och närmast ljudlöst..

Så hybridteknik har funnits länge och ren eldrift är äldre än så... Vad har då hänt på snart 100år.. Ingenting, ett batteri driver en elmotor i vissa fall med en diesel eller bensin som backup.. Elbilen har fortfarande dålig räckvidd, är dyr att tillverka, dyr att äga, känslig för kyla och kan varken lasta eller dra särskilt mycket..

Man kan inte skylla allt på oljebolagen som så många vill, det finns mycket som forskats fram och vi har både atomdrivna ubåtar, hangarfartyg, isbrytare och planer finns för stora fraktfartyg.. Men man har ännu inte fått fram en kompakt och kraftfull energikälla som fungerar och är säker.. Det expremiteras runt om i världen med kall fusion. När den tekniken är färdigutvecklad så börjar ja tro på elbilar.. Men det kommer inte hända över en natt, och fordonsparken vi har i dag kommer fortsätta bestå av diesel och bensin drivna fordon i många år..


Det är dock en helt annan sak att förpacka eldrifttekniken i en liten personbil, än i ett fartyg. Där tunga blybatterier dessutom kan nyttjas som ballast också... Det är ju inget man eftersträvar i en personbil, direkt.

Nej, utmaningen ligger inte i att kunna använda en elmotor som drivkälla i ett fordon/farkost, utan att övervinna den låga energitätheten i dagens batteriteknik! Med alla praktiska komplikationer och kostnader det medför!

Det har gjorts försök förr med elfordon av olika slag, t ex Allis Chalmers elmotortraktor redan 1959:

http://www.ytmag.com/articles/artint207.htm
(scrolla ner till mitten ungefär)

kraftkällan den gången var dock ett batteri av bränsleceller.

Men en sak är helt klar, den dagen vi ser en liten kärnreaktor ombord, som producerar omåttliga mängder elkraft för nästan inga pengar alls, då väljer jag en elbil alla dar i veckan!

V8-mullret går säkert att emulera på något sätt... :mrgreen:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



Bengt Erik Eriksson

#62 » 14:42:12, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexco jag hänger inte med i bilteknik utvecklingen. vilka bilar klarar 0,3-0,4l/mil diesel(?) med krok 5 sitsplatser och lastutrymmme, jag släppte när VWlupo kom och klarade 0,3 men den hade inte 5 platser värda namnet och inget lastutrymme och den enda krok som var lönt var en klädkrok..

Klart att inte alla på stört kan gå och köpa sig en elbil. då skulle priserna stiga till det astronomiska (från stratosfärnivå)
Men tror många fler skulle kunna överväga om deras bruksbilsbehov kräver att man har en fossilbil. ska man längre sträckor finns faktiskt hyrbil och såna lösningar...

Tog inte med underhållet i kalkylen för det kan man inte säkert säga skiljer något. men jag tycker den tuffa kalkylen jag gjorde ändå gör elbilen intressant... men visst, nya superbatteri tekniker kan göra det mer funktionellt, tyvärr verkar de vara känsliga och en atom reaktor vill inte jag möta på vägen hur liten den än är..

den stora skillnaden mellan fossil och batteri är ju att det går så snabbt att tanka 50 l soppa jämfört med att fylla/ladda ett batteri. det är ju kärnan i problemet.

Det har ju skissats på depåer för snabba batteribyten med automatisk skiftning underifrån osv men det är ju ganska spejsat..

Edit : Krister w; v8 ljud emulator finns redan.... :mrgreen:
http://www.coolstuff.se/SoundRacer
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 14:57:44, 17-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

AndersDahlgren

#63 » 14:48:30, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litet "sidospår" i debatten för att spinna på din komentar Rexco, ang spårvagnar.

Att man i dag lägger ner stålräl i gatorna i Stockholm är för mig en gåta.
Järnvägsspår i vägbanan med allt vad det innebär i byggkostnad, driftkostnad, underhåll, driftkänslighet med is och annat i spår och växlar. Står något i vägen på spåret, är det stopp för all trafik på den sträckan inklusive bilar och andra som trafikerar samma gata.

Varför inte spinna vidare på konceptet från Ume?

Ett gummihjulsburet fordon kan svänga av från "spåret" och gå på efter hindret eller välja en helt annan väg för fortsatt färd.
Dessutom kan dom framföras på befintlig vägbana.
Bussarna skulle dessutom inte behöva stömmatning på hela körsträckan.


Bortsett från styrdon och accumulator kan hela drivlinan ses under drift i detta klipp.
http://www.youtube.com/watch?v=OO4QnUJiWCs

Betänk att du tittar på drivlinans alla mekaniska delar...

Det "oljud" som hörs är däckljud/ rulljud och samtal i bakrunden.
Bussarna måste väl förses med artificiellet "oljud" för personsäkerhet utanför fordonet.

MVH Anders
Senast redigerad av AndersDahlgren 14:52:34, 17-02-2013, redigerad totalt 2 gånger.
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

dimorep

#64 » 15:42:39, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landskrona stad trafikeras också av trådbussar (på vissa sträckor / linjer). Sitter en gen. (driven av en 4 cyl Deutz 2011 motor) i de som ska aktiveras när de körs utanför "elslingan" eller på annat sätt blir strömlösa. Borde i dagsläget (sett till den tekniken vi har idag) vara en optimal lösning, om man vill slippa ifrån den "stela" spårbundna trafiken.

Lite läsning om "elfordon".
http://www.ostersund.se/download/18.540 ... bricon.pdf


En av anl. (kanske den största..) till att de "miljöriktiga serviceföretagen" har en elbil i sin fordonspark är att vissa kunder kräver det. Vet bla att det krävs för att få lämna anbud till vissa kommuner/städer. Sen finns det dock inget krav på att de ska användas vid utförande av jobb åt de, bara att fordonet ska finnas och vara "i trafik" (påställt)... :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Rexco

#65 » 16:05:49, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Rexco jag hänger inte med i bilteknik utvecklingen. vilka bilar klarar 0,3-0,4l/mil diesel(?) med krok 5 sitsplatser och lastutrymmme, jag släppte när VWlupo kom och klarade 0,3 men den hade inte 5 platser värda namnet och inget lastutrymme och den enda krok som var lönt var en klädkrok..

Klart att inte alla på stört kan gå och köpa sig en elbil. då skulle priserna stiga till det astronomiska (från stratosfärnivå)
Men tror många fler skulle kunna överväga om deras bruksbilsbehov kräver att man har en fossilbil. ska man längre sträckor finns faktiskt hyrbil och såna lösningar...

Tog inte med underhållet i kalkylen för det kan man inte säkert säga skiljer något. men jag tycker den tuffa kalkylen jag gjorde ändå gör elbilen intressant... men visst, nya superbatteri tekniker kan göra det mer funktionellt, tyvärr verkar de vara känsliga och en atom reaktor vill inte jag möta på vägen hur liten den än är..

den stora skillnaden mellan fossil och batteri är ju att det går så snabbt att tanka 50 l soppa jämfört med att fylla/ladda ett batteri. det är ju kärnan i problemet.

Det har ju skissats på depåer för snabba batteribyten med automatisk skiftning underifrån osv men det är ju ganska spejsat..

Edit : Krister w; v8 ljud emulator finns redan.... :mrgreen:
http://www.coolstuff.se/SoundRacer


Tur att ja hänger med lite ibland då, fast ja sover nästan jämt :mrgreen:

Nissan Qashqi 1,6dcsi (stavas de så?) drar 0,41 då är den inte fyrhkulsdriven men väl en ganska stor bil med 5 platser och dragkrok.

Opel Mervia drar 0,38 en fjuttbil men iaf 5 platser (osäker på om den får dra något)

wv golf tdi 105 tror ja den heter drar 0,42 och är inte helt illa att åka i..

Bmws minsta 1-serie har flera modeller som ligger när 0,4.. Och visst det är en liten bil men alla har 5 sittplatser och möjlighet till att dra om än mindre släp..

Obs att detta är tillverkarnas data och dom tenderar att runda av neråt när man avser skriva ut förbrukningen.. En testpanel irl och i varierande klimat får säkert fram ett annat resultat.. Men så är det med nästan allt..
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Bengt Erik Eriksson

#66 » 17:26:55, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok rexco men ingen av de tangerar 0,3 då och jag har haft både passat tdi och golf tdi (ca 10-15 år sedan)och båda drog 1 dl mer än lock siffrorna i broshyrerna..
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Rexco

#67 » 18:32:14, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Ok rexco men ingen av de tangerar 0,3 då och jag har haft både passat tdi och golf tdi (ca 10-15 år sedan)och båda drog 1 dl mer än lock siffrorna i broshyrerna..


0,3, 0,4 är endast en ram. Om det sedan är 0,32, 0,33, 0,37 eller vad som hellst spelar ingen roll, dessa siffror är utifrån ett test av tillverkaren under extremt gynnsamma förhållanden.. Tappar du ur pyttelite luft ur varje däck så ökar förbrukningen (Inte alla har koll på däcktrycket), åker du på en halvsliten väg (Våra vägar är inte dom bästa alltid) så får du en annan siffra.. Det blir självklart likadant med elbilen, är klimatet kallt och vägen sliten, det rullar tungt och du kanske spelar radio för fullt :mrgreen: så kommer inte batterierna att räcka lika långt som tillverkaren angett i sin tabell..

Ja har själv en stor tung Bmw diesel med över 200hk tillverkaren säger att den ska dra 0,65 och det har ja faktiskt fått den till att göra.. Men bara under extremt gynnsamma förhållanden ett fåtal gånger.. En mer rättvis siffra utifrån mitt användande blir nog snarare 0,75.. Hursom är det en låg siffra för en tung bil med stor motor..

Men nog om den gamla holken, nu fokuserar vi på spritt nya bilar.. Ja orkar inte sitta å leta fram varenda liten bil som kan tänkas dra så lite diesel eller bensin.. Men ja har räknat upp några.. Och alla dessa ligger väl inom ramen för vad en liten familj eller individ skulle ha råd med.. De finns 5 sittplatser, ett bagage, en dragkrok... Dessa bilar är billiga att äga då dom ingår i miljöbilskategorin, dom funkar året om och är attraktiva på begmarknaden..

Ja har räknat upp några exempel iaf, ja har inte sett ett ända vettigt förslag på en elbil som hade fungerat bättre.. Det handlar om ekonomi och man får mycket diesel för mellanskilnaden idag :laes_detta:
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Knut.Karlsson

#68 » 19:55:30, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju också vända det såhär.
Alla kanske inte behöver 5 sittplatser och dragkrok?

I min familj har vi två bilar, för att vi behöver två bilar. Då kan den ena vara en liten bil med bara två sittplatser. Den behöver bara klara till och från jobbet för en av oss (med en liten marginal). Ska man åka längre / dra husvagn får man ta den andra bilen med 5sittplatser och dragkrok.

Just min elbil är inte en ny dyr Nissan eller Tesla. Det är en "hemkonverterad" bil som kostar ca 3kr/mil att köra i "bränslekostnad". Då har jag räknat in den fasta kostnaden i mitt elabbonemang vilket jag igentligen inte skulle göra då det redan är betalt ovasett om jag har en elbil eller inte. Den har en räckvidd på ca 8mil vilket räcker till och från mitt arbete 2ggr. (Hyfsad marginal)

Om batteriet håller vad det lovar (och det verkar så hittils) så kommer det att ha kostat ca 1-1.5kr/mil när det har gjort sitt.

Så högt räknat kostar bilen 4.5kr/mil att köra. Vilket är bättre än en bensinbil. Även om den drar 0.4liter/mil.

Underhållet är detsamma eller mindre än för en motsvarande bil av samma storlek/årsmodell.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Rexco

#69 » 20:28:39, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:Man kan ju också vända det såhär.
Alla kanske inte behöver 5 sittplatser och dragkrok?

I min familj har vi två bilar, för att vi behöver två bilar. Då kan den ena vara en liten bil med bara två sittplatser. Den behöver bara klara till och från jobbet för en av oss (med en liten marginal). Ska man åka längre / dra husvagn får man ta den andra bilen med 5sittplatser och dragkrok.

Just min elbil är inte en ny dyr Nissan eller Tesla. Det är en "hemkonverterad" bil som kostar ca 3kr/mil att köra i "bränslekostnad". Då har jag räknat in den fasta kostnaden i mitt elabbonemang vilket jag igentligen inte skulle göra då det redan är betalt ovasett om jag har en elbil eller inte. Den har en räckvidd på ca 8mil vilket räcker till och från mitt arbete 2ggr. (Hyfsad marginal)

Om batteriet håller vad det lovar (och det verkar så hittils) så kommer det att ha kostat ca 1-1.5kr/mil när det har gjort sitt.

Så högt räknat kostar bilen 4.5kr/mil att köra. Vilket är bättre än en bensinbil. Även om den drar 0.4liter/mil.

Underhållet är detsamma eller mindre än för en motsvarande bil av samma storlek/årsmodell.

/Knut


Hemkonverterad som i hemmabyggd???

Ponera att man inte kan bygga själv, utan måste låta en verkstad montera allt. Och om du räknar på egen tid som bygget tog så får du även ta med det i din tabell.. Samt kostnad för material.. Ett sådant bygge på en verkstad skulle ja tippa på kostar mer än bensin och diesel för 5års körning till och från jobbet.. efter 5år är det kanske dax för batteribyte?..

Roligt att du byggt något som funkar för dig :thummar: Men tyvärr kan inte alla själv, eller har den tiden som ett bygge kräver... Även om man köper en äldre elbil och börjar byta lite grejer så kostar det med.. Och så åker man i en mycket osäker och dåligt krocktestad minifarkost..
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Stefan Lundberg

#70 » 21:23:57, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:Man kan ju också vända det såhär.
Alla kanske inte behöver 5 sittplatser och dragkrok?

I min familj har vi två bilar, för att vi behöver två bilar. Då kan den ena vara en liten bil med bara två sittplatser. Den behöver bara klara till och från jobbet för en av oss (med en liten marginal). Ska man åka längre / dra husvagn får man ta den andra bilen med 5sittplatser och dragkrok.

Just min elbil är inte en ny dyr Nissan eller Tesla. Det är en "hemkonverterad" bil som kostar ca 3kr/mil att köra i "bränslekostnad". Då har jag räknat in den fasta kostnaden i mitt elabbonemang vilket jag igentligen inte skulle göra då det redan är betalt ovasett om jag har en elbil eller inte. Den har en räckvidd på ca 8mil vilket räcker till och från mitt arbete 2ggr. (Hyfsad marginal)

Om batteriet håller vad det lovar (och det verkar så hittils) så kommer det att ha kostat ca 1-1.5kr/mil när det har gjort sitt.

Så högt räknat kostar bilen 4.5kr/mil att köra. Vilket är bättre än en bensinbil. Även om den drar 0.4liter/mil.

Underhållet är detsamma eller mindre än för en motsvarande bil av samma storlek/årsmodell.

/Knut


Har du själv gjort konverteringen eller är det någon annan?
Har du någon tråd om din el-bil (har för mig att jag läst lite någonstans här), vore kul med lite mer tekniska fakta om bilen. :eat:

Om någon har lite länkar till tillbehör för elfordon om man vill bygga nåt kul själv(cyklar, mopeder och bilar) så kasta gärna in lite länkar.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Bengt Erik Eriksson

#71 » 21:27:55, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

visst får du många liter diesel för mellanskillnaden. men du får ännu fler billiga mil. billigare ju fler du kör..

nu är det ju så med bilpriser att det är väldigt länge sedan kundpriset speglade tillverkningskostnaden. säkert sedan 50 talet har en volvo kostat en bättre årslön. ganska frkopplat från tillverknings kostnaden
vore väldigt intressant att se rå kostnaden för två bilar av samma modell diesel/el. sedan få det extrapolerat till kommersiella volymer.

varken elmotorer eller styrelektronik är raketforskning idag. verkar i många fall gå att bygga spevial elektronik i hyffsat små serier till låga priser
det dyra är ju batterierna och de dyrare metaller de görs ab än stålet och aluminiumet i motorn. kan man hoppas på polymersuper accar?

tror i dagsläget det är marknads avdelningarna som lagt strypsnaran på elbilarna.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

esund

#72 » 21:42:14, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan Lundberg skrev:
Om någon har lite länkar till tillbehör för elfordon om man vill bygga nåt kul själv(cyklar, mopeder och bilar) så kasta gärna in lite länkar.


http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=9&t=68465
:mrgreen:
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Rexco

#73 » 23:22:59, 17-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:visst får du många liter diesel för mellanskillnaden. men du får ännu fler billiga mil. billigare ju fler du kör..

nu är det ju så med bilpriser att det är väldigt länge sedan kundpriset speglade tillverkningskostnaden. säkert sedan 50 talet har en volvo kostat en bättre årslön. ganska frkopplat från tillverknings kostnaden
vore väldigt intressant att se rå kostnaden för två bilar av samma modell diesel/el. sedan få det extrapolerat till kommersiella volymer.

varken elmotorer eller styrelektronik är raketforskning idag. verkar i många fall gå att bygga spevial elektronik i hyffsat små serier till låga priser
det dyra är ju batterierna och de dyrare metaller de görs ab än stålet och aluminiumet i motorn. kan man hoppas på polymersuper accar?

tror i dagsläget det är marknads avdelningarna som lagt strypsnaran på elbilarna.


Jag håller med. Priset på en Volvo 940 under början på 90 kan jämföras med en s80 idag.. Grundfrågan var varför elbilen inte är attraktiv, många olika frågor och åsikter har kommit fram i tråden (ink mina egna).. För och nackdelar, olika tekniker etc.. Ja anser dock att man fortfarande får mycket diesel och bensin för mellanskilnaden.. När den blir så stor som flera 100 000 då är saken redan avgjord ur ekonomisk aspekt. Elbilen måste gå problemfritt i minst 10 år innan den börjar löna sig.. Och när de som finns idag varken får lasta mycket eller går att utrusta med dragkrok är saken avgjord ur nyttosynpunkt med.. Observera att det här är mina åsikter och inte något annat :laes_detta:
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Holger (trådstartaren)

#74 » 11:09:17, 18-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:Man kan ju också vända det såhär.
Alla kanske inte behöver 5 sittplatser och dragkrok?

I min familj har vi två bilar, för att vi behöver två bilar. Då kan den ena vara en liten bil med bara två sittplatser. Den behöver bara klara till och från jobbet för en av oss (med en liten marginal). Ska man åka längre / dra husvagn får man ta den andra bilen med 5sittplatser och dragkrok.

Just min elbil är inte en ny dyr Nissan eller Tesla. Det är en "hemkonverterad" bil som kostar ca 3kr/mil att köra i "bränslekostnad". Då har jag räknat in den fasta kostnaden i mitt elabbonemang vilket jag igentligen inte skulle göra då det redan är betalt ovasett om jag har en elbil eller inte. Den har en räckvidd på ca 8mil vilket räcker till och från mitt arbete 2ggr. (Hyfsad marginal)

Om batteriet håller vad det lovar (och det verkar så hittils) så kommer det att ha kostat ca 1-1.5kr/mil när det har gjort sitt.

Så högt räknat kostar bilen 4.5kr/mil att köra. Vilket är bättre än en bensinbil. Även om den drar 0.4liter/mil.

Underhållet är detsamma eller mindre än för en motsvarande bil av samma storlek/årsmodell.

/Knut

Knut! Det bara STINKER projekttråd om detta! :mrgreen: :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#75 » 11:14:20, 18-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg en Volvo Hybridbuss på Autobahn för några dagar sedan. Det var en stadsbuss, så den skulle nog till någon utställning eller så.


Sedan visade de en film om Krim-halvön på TV för någon vecka sedan.
Där har de världens längsta sträcka (tror det var 80km mellan Jalta och Simferopol) med ledningsdrivna elbussar. Nu är det inga batteribussar, men ändå. Det var mycket gamla fordon (tror det var SETRA) och de har stora svårigheter att få reservdelar till dem. De får serva släpskorna fyra-fem ggr per dag.
http://www.ndr.de/fernsehen/epg/epg1157 ... 11794.html
Senast redigerad av Holger 11:15:29, 18-02-2013, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se