Läser just att Audi stoppar all utveckling av el-bilar.
2012 stoppades produktionen av R8 e-tron tyst och hemligt och utvecklingen av Audi A2 som elbil läggs på is.
Holger skrev:Läser just att Audi stoppar all utveckling av el-bilar.
2012 stoppades produktionen av R8 e-tron tyst och hemligt och utvecklingen av Audi A2 som elbil läggs på is.
jorgen.isaksson skrev:Frågan är hur man ska få producerat el till alla bilar, var ska alla kärnkraftverk byggas? Helst nära storstäderna för att slippa långa kraftledningar.
jorgen.isaksson skrev:Frågan är hur man ska få producerat el till alla bilar, var ska alla kärnkraftverk byggas? Helst nära storstäderna för att slippa långa kraftledningar.
Svårt att hitta säkra siffror men efter lite goolande och räknande så kom jag fram till följande. Sverige skulle behöva tredubbla produktionen från kärnkraft för att klara av 1% av bensinförsäljningen, om man räknar med 25% respektive 100% verkningsgrad, dieselbilarna har jag inte ens tagit med i beräkningen. Och då finns det ingen värme i bilen. Ska man dessutom ladda med 220V finns det inte mycket utrymme för kupévärmare, 10h laddning motsvarar ca 10l bensin, efter att man har tagit hänsyn till 4 gånger bättre verkningsgrad för elmotorn (högt räknat). Det blir inga långresor direkt. Det behövs mycket laddstationer och utbyggnaden av elnätet blir enorm.
Man hör mycket i media om elbilar, gärna en bild på en konceptbil med 230V stickpropp, men ingenting om hur all el ska produceras. Frågan är även om Svensson tycker det är ok att behöva koppla in en smutsig elkabel varje gång man parkerar.
Men en hybrid skulle jag kunna tänka mig, med en bensin-/dieselvärmare så man får lite värme. Å andra sidan kommer min lön i slutändan av utbyggnad av högspänningsnät, så det är väl bara för Europas stater att börja bygga på så har jag min framtid säkrad
Holger skrev:Tyska regeringen vill ha en miljon elbilar på vägarna 2020?!?!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster