Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Skev bur på grävaren - verkstaden tappade den

25 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

The Poacher (trådstartaren)

#1 » 14:52:58, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Messersi M10 E minigrävare på ett ton.
När jag hade den inlämnad för byte av hydralpumpen så tror jag att verkstaden tappade maskinen när de lyfte av den av släpet. Detta var något jag upptäckte långt senare och jag har ju inga som helst bevis. Men resultatet blev att "buren" eller störtbågen eller vad den där takkonstruktionen nu heter, ja den blev skev. Så nu när jag skall in i motorrummet så går kåpan i på höger sida och till vänster är det riktigt gott om plats. Jag har också upptäckt en buckla på en av stolparna samt att det är en rejäl spricka i den motstående stolpen precis vid fästet.

En Messersi M10 E ser ut så här:
https://www.google.se/search?q=messersi+m10+e&sca_esv=09379ecd0b6efd91&udm=2&biw=2144&bih=1035&sxsrf=ACQVn0-ofNsezfnBThjGXEu2LZN8NDkyTg%3A1713531095454&ei=12giZrywG_auwPAPhb-4SA&oq=mess&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiBG1lc3MqAggAMgQQIxgnMggQABiABBixAzIKEAAYgAQYQxiKBTIFEAAYgAQyCBAAGIAEGLEDMgUQABiABDIFEAAYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgARI0xdQ5wdY2wtwAXgAkAEAmAFdoAHKAqoBATS4AQPIAQD4AQGYAgSgAvACmAMAiAYBkgcDMy4xoAe1GA&sclient=gws-wiz-serp
https://www.lectura-specs.com/en/model/construction-machinery/mini-excavators-messersi/m-10-e-1015848
https://www.lectura-specs.com/en/model/construction-machinery/mini-excavators-messersi/m-10-e-1015848

Hur är bästa sätt att försöka rikta upp buren? Har ni några kreativa idéer? Jag testade med en domkraft för att trycka ut en inbuktade sidan men som mothåll hade jag burens andra sida. Gissa vilken sida som rörde sig... såklart inte den inbuktade.

Alla smarta idéer tas tacksamt emot. Det går såklart att skruva loss hela buren för att komma åt bättre. Men jag vet fortsatt inte riktigt hur jag skall bära mig åt för att få kraft, mothåll osv.
The Poacher
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:44, 24-05-2020
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Messersi M10 E, en entons minigrävare för privat bruk



bert

#2 » 14:58:24, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den bucklad/böjd/sprucken så skall väl den bytas för att det skall va ett godtagbart skydd enl normerna
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Michael Meier

#3 » 18:48:46, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På något vis får du gärna rita / beskriva och/eller ta ett foto eftersom riktning av vadsomhelst kräver en mängd upplysningar om vad det är för form på materialet (till exempel) tjocklek, omfattning/ yta osv, osv.

Och kanske beskriva vad du vill åstadkomma, är det endast åtkomsten till motorrummet som du vill förbättra?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

The Poacher (trådstartaren)

#4 » 09:52:23, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok Michael,
Jag borde såklart ha fattat att det behövdes mer info men jag satt inne i värmen och skrev i frustration igår. Orkade inte gå ut igen, men nu har jag varit ute och fotat. Och tänkt... har en idé som jag vill testa när du sett bilderna och skapat dig en egen uppfattning.
Bilder!:


Först två bilder som visar skillnaden mellan höger och vänster sida, höger har fått smällen och ligger mycket närmare kroppen på grävaren. Sätet fälls fram och sedan fäller man fram den blå kåpan för att komma åt motorutrymmet. Det är lite knöligt nu och skrapar i rejält, det känns väldigt fel varje gång man tex skall in där och tanka. Notera att högersidan ligger dikt an mot det svarta (bild 2) och att den blå kåpan är lite sned.

Bild
Bild

Buckla på staget:
Bild

Rören som buren är gjord av är ca 40 mm i diameter
Bild

Bild

Vänster sida, infästning av buren i grävaren, rejäl spricka i godset. Skall såklart svetsas av någon som kan.
Bild

Så fundera på hur DU hade gjort för att fixa detta.

Jag tänker så här.
- Ta av buren från grävaren.
- Lägg buren på marken med den böjda delen ned åt.
- Lägg två distanser, tex två 10x10cm stolpar på var sin sida om "inbuktningen", dvs den del som är inringat med rött i en av bilderna ovan.
- Då formar rören i buren en lätt båge uppåt mellan 10x10 bitarna. Där tänker jag att jag smyger in den minsta skopan och försöker trycka ned. För att inte knäcka röret så kan man lägga mothåll under så att det inte är hela 10 cm till marken, utan börja med ett glapp på 3-4 cm och sedan testa sig framåt.

Kan det funka?
Förslag och tankar emottas tacksamt!
The Poacher
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:44, 24-05-2020
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Messersi M10 E, en entons minigrävare för privat bruk

Michael Meier

#5 » 11:03:53, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

"rejäl spricka" visst är den i röret och inte fästet?
Om det är så har det hänt nå allvarligt och inte bara en intryckning.

Att göra en "riktning" av ett rör med den reformationen återställer enbart linjen, inte funktionen, behövs något som håller i radien för att inte deformera rör formen på den sidan du trycker på, helt enkelt en rörbock med rätt schablon.

Sprickan i röret är katastrof för person/tippskyddet

Hur ser taka slutningen ut på dessa skadade rör?

Återställer funktionen om man byter ut röret men du har tänkt göra en .. förenklad reparation,

Har du kollat vad en ny båge går loss på? du lär lägga något i båda vågskålarna om du ska kunna ha möjlighet till ett vettigt beslut.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

The Poacher (trådstartaren)

#6 » 11:13:22, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input. Förstod inte vad du menade med "Hur ser taka slutningen ut på dessa skadade rör?" kan det vara någon autokorrekt som spelat in där?
The Poacher
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:44, 24-05-2020
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Messersi M10 E, en entons minigrävare för privat bruk

Michael Meier

#7 » 17:33:30, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

: ) takanslutningen, hur ansluter röret.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias_E

#8 » 17:47:54, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för skitfirma som tappar grävare så att bågen blir helt sne och håller käften om det för att slippa ta det på sin försäkring så du får en ny båge? :slag:

Bild
Den har ju blivit rejält skev eller förarplatsen ska inte vara i centrum?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Michael Meier

#9 » 18:16:06, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej: Det är dom bakre rören.. tänkte fel där, skippa taka anslutningen : )

Jag skulle kapa röret vid delningen ovanför sidobågen som bara är å kapa bort, byta ut det spruckna röret mot ett nytt rör, den där sprickan är inte värd att svetsa eftersom det är nåt fel.. det där ska inte spricka normalt, svårt att beräkna varför en svets ska funka bättre än ett relativt opåverkat rör.. även om svetsfogen till fästet såklart påverkar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#10 » 18:25:34, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plan C, lägger du inget värde i "godkänd fabrikstillverkad störtbåge" rikta den hoptryckta rör sidan så om du är inne på och förstärk den spruckna sidan.. klart!

Den har liksom många svagheter inbyggd från den som har ritat den.

Hur gammal är maskinen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jörgen.k

#11 » 20:39:59, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den verkligen tappad, är det inte så att någon svängt runt och tjongat i bågen i något och då tryckt över hela buren. Därav bucklan i röret. ?

2 personer gillar det här inlägget.
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

The Poacher (trådstartaren)

#12 » 11:29:59, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet ju inte vad som skett, tappad, tjongad eller vad. Jag bara gissar. Eftersom jag aldrig vällt eller tjongat den själv och inte lånar ut den så återstår bara firman som fixade hydralpumpen. Den var inte så här när jag köpte den, det är säkert.

Grävaren är från 2001, nästan ny alltså...

Jag kör bara i trädgården och hjälper ibland folk som behöver, tex lägga ett rör under grusvägen ned till skjutklubbens bana osv. Helt okommersiellt alltså.

Jag har nu skruvat bort bågen och försökt rikta upp det inbuktade röret. Det gick nog ganska OK, vi får se när jag skall sätta tillbaka den. Hittade en spricka till i ett annat fäste, så nu är det två ställen som skall svetsas. Jag söker nu någon som är riktigt bra på att svetsa, det här vill man ju att skall hålla. Jag har svets själv men denna svets skall inte se ut som en klase vindruvor, jag är alltså helt kass på att svetsa!

Man kanske skulle kunna banka i en bit rundstål i röret där det är sprucket och svetsa med det på insidan så att det stärker upp samtidigt...

Hoppas att få det fixat inom kort.
The Poacher
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:44, 24-05-2020
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Messersi M10 E, en entons minigrävare för privat bruk

Michael Meier

#13 » 11:34:27, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för en svets du har?

Tror inte det är värt jobbet att få i något i röret, mera tidseffektivt att lägga nåt utanpå om du vill flytta den ömtåliga brytningen till ett annat ställe.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

The Poacher (trådstartaren)

#14 » 19:11:22, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två svetsar, en som matar tråd (Biltema) och en pinnsvets som jag ärvt efter morsans kille. Men jag är verkligen kass på att svetsa, visst jag kan få saker att sitta ihop men det blir alltid fult. Och med en störtbåge så är det väl investerade slantar att få det gjort av någon som vet vad han gör...
The Poacher
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:44, 24-05-2020
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Messersi M10 E, en entons minigrävare för privat bruk

The Poacher (trådstartaren)

#15 » 08:22:27, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så hur gick det?
Jodå, jag fick tag på en smed som hade rejäla grejer att svetsa med. Han fixade de spruckna infästningarna. Den ena var så sprucken att den lossnade i samband med att jag tog av buren så det var verkligen tur att jag tog tag i det här.
Jag lyckades rikta upp buren hjälpligt. Den är fortfarande sned men motorkåpan tar inte i lika mycket när man öppnar den så det känns mycket bättre.
Svetsarna är målade med zinkfärg två gånger och så hade jag lite svart metallfärg hemma. Tyvärr helmatt färg, men jag kanske köper en burk halvblank när det blir varmare ute och målar hela buren så att hela blir målad i samma svarta färg.

Taket är på igen, redo att börja jobba.

Svetsning:
Bild
Bild

Lite mindre intryckt men fortfarande sned:
Bild
Bild
Bild

Bild


Nu återstår bara problemet att motorn nästan dör ibland. Jag tror att det är ett problem med bränslepumpen som jag bytte för något år sedan. Innan bytet fanns inte felet. Motorn tappar varv och håller på att dö, om man då upphör med det man gör så att belastningen minskar så hämtar den sig och går upp i varv igen. Dvs jag tror att den inte får tillräckligt med bränsle. Jag köpte väl en dålig eftermarknadspump... Får se om jag orkar/har lust att investera 1000 spänn i en ny pump och byta.
Senast redigerad av The Poacher 08:27:39, 26-04-2024, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
The Poacher
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:44, 24-05-2020
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Messersi M10 E, en entons minigrävare för privat bruk


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se