Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Roterande nivålaser samt mottagare för hobbybruk

107 inlägg • Sida 1 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Lind1977 (trådstartaren)

#1 » 09:14:32, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag är intresserad av vad ni har för erfarenheter av dessa avläsare samt roterande laser. Tanken är att det ska kunna flyttas mellan en traktor med skopa, grävmaskin mm.
Finns säkert många lösningar men de kostar säkert därefter, tänkte att denna tråden kanske kan inspirera andra som också är månskensbönder eller hobbyister.. ;)
Har ni tips o idéer vore det toppen!

Har hittat följande (hittade sändare med grön laser som verkade väldigt tydlig men inga mottagare att fästa på en maskin för dessa)

Tyvärr låser sig tapatalk varje gång jag vill infoga en länk så jag klistrar in dom så länge.

Fäste med magnet för röd laser finns flera men här är en. Benämning ls706

http://www.ebay.co.uk/itm/LS706-Laser-L ... 3020626%26

En annan modell
http://www.laser-level.co.uk/products/l ... ector.html

Samma som ovan?
http://www.ebay.co.uk/itm/Universal-LAS ... 45fe4022a3

Grön roterande laser
http://www.ebay.com/itm/SEALED-STRUCTUR ... 27d3234f78

Röd roterande laser liknande ovan
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40


/ Andreas
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91



dimorep

#2 » 09:21:56, 05-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon firma som tar in "utlandssålda" lasrar för kontroll / justering / kalibrering?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ChristerLun

#3 » 01:50:52, 03-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kommit fram till något mer?

Är intresserad själv då jag har en del grävande att göra här hemma, gräver med bakflukter själv och det är inte optimalt... Har även en billig laser (biltema) som jag kan ställa fall med manuellt, väger av med optiska avvägarn och ställer mottagaren efter det och har sedan avvägningsstång med mottagare och kollar manuellt.
Har även provat tejpat fast handmottagarn på stickan och det funkar väl, hmm, sådär. Den har räckvidd på ca 40 meter och att ställa den efter libellerna kan man glömma om man vill ha det rakt. Däremot 3 promille funkar rätt ok längs ena libellen av en ren slump :???: Ställer alltid upp den efter flukter jag vägt in med riktiga avvägarn så det blir ok men tar en jäkla tid och sätter sig en humla på den ändrar sig den nog.

Är på jakt efter något bättre och dom där ser ju lovande ut på pappret för en rimlig kostnad.
Jag har tittat på julas modell för 2000:- men det känns inte bra nog.

Jag skulle nog inte köpa dom om jag var ute och tog betalt för att gräva, men så är ju inte fallet.
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545

Lind1977 (trådstartaren)

#4 » 09:03:33, 03-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag hoppades på att flera hade hittat en enkel lösning liknande dessa :)..

Har mest kikat på den 3e länken ovan samt denna

http://www.ebay.com/itm/NEW-AUTOMATIC-SELF-LEVELING-ELECTRONIC-ROTARY-ROTATING-LASER-LEVEL-500M-f5-/230689601242?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35b62bf6da

Vad tror du? Hittat något mera? :)
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

ChristerLun

#5 » 19:11:39, 03-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samma som jag tittat mest på och jag tror nog att den duger men man skulle gärna klämma lite på den.
Som jag förstår ställer man fallet manuellt ungefär som jag för med min enkla idag fast med fjärrkontroll som faktiskt underlättar rejält.

Kontrollera lasern gör man själv enkelt, sätt upp lasern på stativet så rakt som möjligt och sätt sedan upp mottagaren i linje med ena axeln en bit bort, kanske 30 meter beroende på noggrannheten du önskar du hade, vrid sedan lasern 180 grader och se skillnaden på dubbla avståndet, ta sedan 90 grader och gör lika för andra axeln.
Den kollen bör man göra betydligt oftare än 1 gång om året som många nöjer sig med att lämna in den för kontroll (om ens det). Jag gjorde det 1 gång i veckan och förde protokoll på det när jag jobbade som utsättare, var det extra noga så kollade jag även vid utsättningen för att vara säker på vilken noggrannhet man hade i punkten längst bort.

Om den börjar visa för mycket fel och man använder den för hobbybruk så får man ta ställning till vad man gör då, jag tror nog mätcenter kan fixa även dessa men frågan är om det är värt pengarna.
Sköter man bara kontrollen så man vet noggrannheten så fyller den nog sin funktion.
Jag skulle önska automatisk inställning av fallet också när man ändå håller på.

Synd att maskinmottagarna är så dyra bara.
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545

BGullb

#6 » 19:27:06, 03-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ChristerLun skrev:Det är samma som jag tittat mest på och jag tror nog att den duger men man skulle gärna klämma lite på den.
Som jag förstår ställer man fallet manuellt ungefär som jag för med min enkla idag fast med fjärrkontroll som faktiskt underlättar rejält.

Kontrollera lasern gör man själv enkelt, sätt upp lasern på stativet så rakt som möjligt och sätt sedan upp mottagaren i linje med ena axeln en bit bort, kanske 30 meter beroende på noggrannheten du önskar du hade, vrid sedan lasern 180 grader och se skillnaden på dubbla avståndet, ta sedan 90 grader och gör lika för andra axeln.
Den kollen bör man göra betydligt oftare än 1 gång om året som många nöjer sig med att lämna in den för kontroll (om ens det). Jag gjorde det 1 gång i veckan och förde protokoll på det när jag jobbade som utsättare, var det extra noga så kollade jag även vid utsättningen för att vara säker på vilken noggrannhet man hade i punkten längst bort.

Om den börjar visa för mycket fel och man använder den för hobbybruk så får man ta ställning till vad man gör då, jag tror nog mätcenter kan fixa även dessa men frågan är om det är värt pengarna.
Sköter man bara kontrollen så man vet noggrannheten så fyller den nog sin funktion.
Jag skulle önska automatisk inställning av fallet också när man ändå håller på.

Synd att maskinmottagarna är så dyra bara.



Christer.
Fattar jag dig rätt?
Behöver man inte en plan yta för att göra kontrollen. Jag menar, om marken lutar får man olika höjder vid 180 garders vridning.
Har jag missat något?
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

magloman

#7 » 20:08:35, 03-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en laser jag tänkt sälja, den är köpt från järnhandeln/Luna. kommer inte ihåg namnet i skrivande stund. Den har synlig stråle och mottagaren är även fjärrkontroll. Man kan stanna strålen och låta den "pendla" så den liksom ritar en linje. Praktiskt om man ska sätta upp nåt. Den är inte självnivellerande utan har blåsor man får skruva rätt. Räckvidd på 50-100, hade den vid mitt bygge fram till gjutning ungefär, då hade jag köpt en värre självnivellerande.
Har väska till den och stav och stativ. Hör av er om ni är sugna på PM för mer info.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ChristerLun

#8 » 21:38:01, 03-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:

Christer.
Fattar jag dig rätt?
Behöver man inte en plan yta för att göra kontrollen. Jag menar, om marken lutar får man olika höjder vid 180 garders vridning.
Har jag missat något?


Det ska man ha, det var det jag menade med att ställa upp den så rakt som möjligt, var kanske inte helt tydlig. Jag brukade justera stativet så det är helt plant, mitt favoritstativ hade en blåsa annars kan man lika gärna ta vattenpasset, men skiljer det flera mm så ser man det ändå med blotta ögat. Och det är ju centrumaxeln i lasern som ger höjden på strålen och den är typ på mitten av lutningen hur man än snurrar så det skiljer nog inte så mycket ändå.
Jag försöker dock alltid ställa stativet så instrumentet får det så plant som möjligt, sitter nog i efter avvägningsinstrument och totalstationer som man justerar med skruvar, är det plant går det snabbare att finjustera. Ser ingen anledning att spara 7 sekunder på att ställa det snett och låta lasern justera sig även om den gör det själv, inbillar mig att det är bättre att försöka ge den bästa förutsättningen.
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545

BGullb

#9 » 22:01:26, 03-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ChristerLun skrev:
BGullb skrev:

Christer.
Fattar jag dig rätt?
Behöver man inte en plan yta för att göra kontrollen. Jag menar, om marken lutar får man olika höjder vid 180 garders vridning.
Har jag missat något?


Det ska man ha, det var det jag menade med att ställa upp den så rakt som möjligt, var kanske inte helt tydlig. Jag brukade justera stativet så det är helt plant, mitt favoritstativ hade en blåsa annars kan man lika gärna ta vattenpasset, men skiljer det flera mm så ser man det ändå med blotta ögat. Och det är ju centrumaxeln i lasern som ger höjden på strålen och den är typ på mitten av lutningen hur man än snurrar så det skiljer nog inte så mycket ändå.
Jag försöker dock alltid ställa stativet så instrumentet får det så plant som möjligt, sitter nog i efter avvägningsinstrument och totalstationer som man justerar med skruvar, är det plant går det snabbare att finjustera. Ser ingen anledning att spara 7 sekunder på att ställa det snett och låta lasern justera sig även om den gör det själv, inbillar mig att det är bättre att försöka ge den bästa förutsättningen.


Ja, men på 30+60=90m! Behöver inte denna sträcka vara i våg?
En så lång sträcka är inte lätt att hitta.
Även om man tar 10+20m kan vara svårt att hitta.
Dessutom på två håll med 90graders förskjutning.
Hur blir det om detta inte är plant med tex 10cm i nivåskillnad på 90m eller 20m? Blir det rätt ändå?
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Flisnisse

#10 » 23:05:58, 03-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Den första maskinmotagaren LS 706 har jag använt i flera år utan problem.
Inköpt hos Thifab AB i Göteborg , Reparationer / Kalibrering har fungerat bra hos dom. :thummar:
Flisnisse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:00, 22-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: HITACHI EX60-5

stefansmark

#11 » 23:18:26, 03-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:
ChristerLun skrev:
BGullb skrev:

Christer.
Fattar jag dig rätt?
Behöver man inte en plan yta för att göra kontrollen. Jag menar, om marken lutar får man olika höjder vid 180 garders vridning.
Har jag missat något?


Vid kontrollen av lasern brukar jag markera höjden på en lyktstolpe, husvägg eller liknande. Sedan vrider jag lasern ett halvt varv och mäter mot samma lyktstole, husvägg och ser så att det är inom tolerans.
Jag är alltid noga med att stativet står stadigt och i våg när jag kontrollerar lasern.
Sedan brukar det allt som oftast ändå alltid hända något med lasern så att den hamnar på service och kontroll någon gång då och då.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

ChristerLun

#12 » 00:37:36, 04-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu börjar vi komma från ämnet lite känner jag, men sträckan behöver inte vara i våg, sätt mottagaren på en pinne med grusfot och ställ den var som helst och fäst mottagaren på höjden du ha signal på sedan börjar du vrida.
Lite mer utförlig förklaring här: http://www.doityourself.com/stry/how-to ... nbMKBDjUok
Bara att prova så tror jag det ger sig självt.

Har man en laser man justerar manuellt kan man rätt enkelt justera libellerna om lasern visar fel så det blir kalibrerat, tror min lågbudget modell har så med liten insex. Men det är kanske överkurs och är i vilket fall en annan tråd :)
Hur man justerar en självnivellerande laser vore intressant att veta.


Flintnisse: Känner den mottagaren av lutningen på stickan eller går man på ögonmått så stickan lutar lika varje gång?
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545

Flisnisse

#13 » 21:32:50, 04-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ChristerLun skrev:nu börjar vi komma från ämnet lite känner jag, men sträckan behöver inte vara i våg, sätt mottagaren på en pinne med grusfot och ställ den var som helst och fäst mottagaren på höjden du ha signal på sedan börjar du vrida.
Lite mer utförlig förklaring här: http://www.doityourself.com/stry/how-to ... nbMKBDjUok
Bara att prova så tror jag det ger sig självt.

Har man en laser man justerar manuellt kan man rätt enkelt justera libellerna om lasern visar fel så det blir kalibrerat, tror min lågbudget modell har så med liten insex. Men det är kanske överkurs och är i vilket fall en annan tråd :)
Hur man justerar en självnivellerande laser vore intressant att veta.


Flintnisse: Känner den mottagaren av lutningen på stickan eller går man på ögonmått så stickan lutar lika varje gång?

Den känner inte lutningen, Skopvinkel och sticka får man holla koll på. Två - tre cm tolerans kann man klara,sedan är det handmotagare och
asfaltsraka som gäller.
Flisnisse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:00, 22-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: HITACHI EX60-5

tracker

#14 » 16:46:44, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har denna och tycker den är prisvärd.
Inget problem att få den momsfri om man är företagare, bara att maila till dom.

http://www.ebay.de/itm/BAGGERANZEIGE-MA ... 2c6d9895bd

Har även köpt denna

http://www.ebay.de/itm/ELEKTRO-BETONRUT ... 2c6c0da8ce
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

ChristerLun

#15 » 23:34:58, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag köpt en på Ebay för drygt 2000:- Den kom hem i går och jag har provat den på gräsmattan i alla fall.
Känns stabil och gedigen, laddningsbara batterier satt i, laddare var med. Batterier även i mottagare och fjärrkontroll från början.


Bild

Bild

Jag gjorde en snabbtest på 20 meter och båda axlarna gav 0 i avvikelse :thumme:
Fallet ställs manuellt med fjärrkontrollen, eller knapparna. Den varnar när den är ur läge och ska klara arbetsområde på 500 meter, men klarar den 100 så är jag nöjd.

Återkommer när jag testat på riktigt om någon är intresserad.

3 personer gillar det här inlägget.
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ackelius, Schyffert och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se