Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Reparation av sönderkörd minigrävare...

91 inlägg • Sida 6 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

mrsmitt

#76 » 15:24:41, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hot_Rod_Kjelle skrev:Jahapp, då var det dags att försöka "pressa" ur några sprintar som satt så in i h-vete...Jag skulle med möda kunna få upp bom+"bomfästet" i hydraulpressen så jag ville prova om det skulle gå att få ur sprintarna med hjälp av "raseri + slägga" :grin: Men det kändes ganska tröstlöst vid försök med släggan... Så då åkte det egentillverkade press/slag verktyget fram. Jag brukar göra ett nytt efter behov, men jag hade en gammal som låg, så det va bara att svetsa fast den och därefter dra så hårt man orkar och sedan smälla till bultskallen med en slägga riktigt hårt och hoppas att sprinten rörde sig någon tiondel... sen skruvar man åt bulten igen och smäller till med släggan.... så får man hålla på tills det går lättare, och det tog en bra stund att få sprinten att krypa ur ca. 3-4mm. Jag har vid tidigare tillfällen tagit rostfri gängstång då den är lite hårdare :grin:

Det finns säkerligen bättre sätt att få ur sprintarna men det här funkar ju oxå

/Kjelle

Bild



Bild



Bild

Jag lagt upp alla delar till grävarmen i en riktig press för att få ut axelsprintarna. Vid 60 ton släppte de som satt värst med ljudet som av en hagelbössa. Kom ut kontorspersonal som jobbade kvar på kvällen och undrade vad som hände i verkstan[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Alla sprintar kommer bytas till nya...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mrsmitt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:52:39, 12-07-2012
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Schaeff HR02



Anton

#77 » 18:05:44, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Du behöver dekaler till den när Du är klar så tänk på mej:-)
/Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Torpöbo

#78 » 21:58:38, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det Kalle!? Vi vill se dig köra din grävare!
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#79 » 00:01:15, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering kommer i morgon...... :-)

3 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#80 » 09:47:27, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, nu är det ju morgon... undrar vad jag skall ljuga ihop nu för att det skall verka som att jag gjort något :klia:

Nä, det är nog bara att berätta som det är....

Som ni kanske förstått så blev jag biten av en mask (latmasken) :lmao:
och plussa därtil på med en svärmors död, plus en tokrisig svärfar, outsourcing av min tjänst på jobbet, etc... detta har helt ofrivilligt gjort att min "fritid" blivit ganska mycket mindre :sad:
Men nu har vardagen så sakta börjat att hinna ikapp, så nu har minigrävarn helt plötsligt fått en högre prioritet än innan :-) Men det tråkiga med mig är att så fort saker är "nästan klart" så tappar jag som vanligt intresset, jag gillar inte "finjobben". Men det är ju någon som skall göra dom oxå. :klia: Det som i grova drag är kvar sedan paus-knappen trycktes in var:

- filter / oljebyte.
- Grävaggregatet: byte av bussningar, svetsa några sprickor, montera snabbfäste, målas.
- Motorlucka: målas monteras
- skyddsbåge: nya lysen, målas, monteras


Jag började med bom-fästet. som jag(av misstag...) hade böjt kolvfästet till bomsvängen på (både kors & tvärs) när jag slog ur sprint/bulten. och gassvetsen hade jag så klart i det andra garaget... så det fick bli så att jag skar ett dike i fästet på två ställen och la en sträng med migsvetsen i dikena så att plåten drog ihop sig och rätades ut, detta moment plus nån liten smäll med handsläggan för finjustering så stämde det kanonbra :thumme: (blev några nya sprintar oxå)
Bild

Bild



Fästet plus bomkolv monterades ihop innan ett lager grundfärg lades på. I och med att jag lackerade hemma och inte ville ha hela garaget fullt med färgdamm så gjordes en "jigg"
som svetsades fast på skottkärran där bomfäste och kolv sedan monterades, detta för att kunna lackera utomhus och sedan raskt köra in skottkärran i det "varma" garaget.
Grundning av bomfäste + kolv.
Bild



Efter grundning och "topp lack" (inklusive rinningar). blev resultatet ganska bra.
Bild





j*vlar vad bussningarna i hundbenet satt... men en släng med migsvetsen så nästan hoppade bussningarna ut :thumme:
Bild



På grund av det tidigare försöket att slå världsrekordet i höjdhoppning med minigrävare (troligen en officiell OS gren i någon öststat) så hade det även uppstått någon spricka runt kolvinfästning i stickan, så även den fick sig en "släng av sleven" (mig-svetsen)
Bild



Nästa steg blev att göra om Jiggen så att bommen kunde monteras och lackas.
Grundad och färdiglackad.
Bild



I och med brist på skottkärror och tork utrymme så har jag lite svårt att lackera för många saker samtidigt. Här är bomfäste & kolv monterat.
Bild



Så här ser det ut i nuläget,
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#81 » 07:39:20, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska (om inte mycket) ointressant inlägg men jag får väl se det som en framstegsrapport :grin:

Stickan grundad och 2 kolvar topplackade
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Svantej

#82 » 14:13:39, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kör du för svetsgas? Kolsyresläckare uppochner lr ser jag galet? Funkar det bra och/eller är det billigare?
Kul tråd och bra jobbat so far :thummar:
/Svante
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#83 » 15:53:19, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yepp, standard Kolsyre släckare :-) funkar lite sämre men är gratis i nuläget (fick några gamla släckare som byttes ut) och den är vänd upp & ner för att det är gasen man vill åt (går ett stiga rör ner i botten på släckaren) annars kommer det "snö" ur svetshandtaget :skratta3:

5 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

olle67

#84 » 20:01:46, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolsyre på mig??de va nåt nytt,hehe
olle67
 

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#85 » 10:27:59, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog mig i kragen och började plocka ihop grävmaskinen och det som bland annat stod på listan va att se över det beggade S30-snabbfästet som införskaffades för ett bra tag sen.... Fästet hade 30mm. axlar för infästning i grävaggregatet medans mitt grävaggregat skall ha 25mm axlar, så det blev till att svarva ner axlarna till 25mm. och tillverka bussningar.


Snålvargen fick för sig att svetsa ihop 2 spillbitar för att kunna tillverka en bussning (den andra är redan klar). Ren idioti skulle man kunna kalla det :slag:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Här är grävaggregatet hopplockat maskinen "nyservad" med alla filter och oljor (jädra kladdjobb) så nu skall några S30 grindar införskaffas så man har något att gräva med :grin:
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

mrsmitt

#86 » 19:09:33, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har också lagt ett jäkla jobb må jag säga! Det är inte så mycket kvar nu ser det ut som. Du vet inte var jag kan få tag på ett s30 snabbfäste lite billigt?
Användarvisningsbild
mrsmitt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:52:39, 12-07-2012
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Schaeff HR02

patricjonsson

#87 » 19:56:30, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt !!
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#88 » 20:27:52, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbfästen är ju tyvärr inte till salu så ofta och när dom är det så är dom ofta en kombination skitdåliga och ganska dyra..... Jag köpte mitt på blocket för 2000:- om jag inte minns helt fel?
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

161A

#89 » 20:44:04, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:

Och h3an då, var är tråden om den :grin:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#90 » 21:24:13, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

- 161A, säg inte sådär för om det tar mig nästan ett år att snygga till 1ton grävmaskin(1ton/år), så kan det ju teoretiskt sett ta ca 8 år för H3'an :klia: :skratta3:

7 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nickname och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se