Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Reparation av sönderkörd minigrävare...

91 inlägg • Sida 2 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#16 » 05:01:50, 08-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trött!!!!!! :insomnia:

Upp KL 6 i morse och iväg till jobbet, lyckades försvinna därifrån så jag han till garaget vid ca. 16:30 en snabb pizza, sen började jag jobba på grävmaskinen igen :hurra: tills alldeles nyligen (ca. 02:40) så nu varvar jag ner med en öl och skall försöka redogöra dagens små framsteg.

Det som va på agendan i dag var framför allt att ta bort resterna av den gamla/trasiga botten, jag hade redan kapat bort några större bitar så nu var det alla dom där bitarna som ser så små ut men är jävliga att komma åt :aaargh: det som ser så lite ut men tar sån jä..la tid, och detta utan att förstöra förstärkningarna som finns i maskinen.

Så efter tidigare "grovkapning" så va det nu mest SLIPNING!!!! :hurra: (usch & fy) Hela jag luktade som en "förbrukad kapskiva" (urk..)

Nåja den här gången kom jag ihåg att ta några bilder även om dom är tråkiga då det inte hänt så mycket.

Här har jag rensat en del.....
Bild


Här har vi kommit en bit till, det är ruskigt bökigt där det är "krumbukter" och 4mm plåt skall bort men inget mer.....
Bild


Kan det passa?????
Bild


Kollar att plåten passar. :klia:
Bild


Se på fn. den verkar passa! :hurra: :buga: så den punktades fast!!
Bild

Fortsättning följer.....................(Shit nu e jag trött Zzzzzzzzzz....)

10 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(



Fredrik_

#17 » 11:03:29, 08-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Det är ingen risk att plåtens ökade tjocklek ställer till det med några andra mått framöver!?!
Visst, bara någon mm, men procentuellt på den lilla.....)

Jag kan fortfarande komma och hämta om du ger upp!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fourdoor

#18 » 11:19:26, 08-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt! :thummar:
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#19 » 12:04:29, 08-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik -du har så rätt ang. att tjockleken på botten ställer till det lite grann, bultarna för infästning i svängpelaren blir 4mm. För korta. Även infästningen för svängmotor måste modifieras (ta bort 4mm.) infästningen till hydraulkolven för bomsvängen påverkas men i övrigt så tror jag att det går bra, hoppas jag :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#20 » 03:54:51, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

j*vla skit!!! laddade upp ca 10 bilder och försöker skriva nått "vettigt" i en halvtimme (jag vet att jag inte är så snabb!) och vid förhandsgranskningen så hamnar jag i index på maskinisten..... Allt jobb och uppladdning av bilder borta!! fy fn! Nu går jag och lägger mig :-(
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#21 » 12:50:56, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skall vi se om vi kan göra ett nytt försök :grin:
Gårdagskvällen blev ganska händelselös då det nu mest handlar om att få bitarna på (rätt) plats vilket är ganska tidsödande....
Planen var att provmontera den fastloppade botten för att se så jag inte glömt något?
Men jag börjad eftermiddagen med att kolla lagringen av svängpelare medans jag kom i håg det... Det såg bra ut, inget glapp och tätningen va hel!
Bild



Därefter så riggades överdelen med spännband och kättingtalja..
Bild


Å se på tusan det verkar passa!
Bild


Yepp, inga märkbara "fuck ups" än så länge (men det kommer väl...) :grin:
Bild



Därefter inleddes ett längre svetspass med migsvetsen..... :svettas:
Bild


Några bilder på botten när den är fastsvetsad
Bild



Bild



Bild



Fästet för svängmotorn rensades och togs ner 4mm. för att kompensera för den tjockare botten.
Bild



Bild



Nästa steg blir väl att försöka slipa bort allt svetsstänk, montera överdelen på svängpelaren och därefter försöka att montera svängmotorn på rätt plats :klia:

/Kjelle

7 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

dimorep

#22 » 13:09:57, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Seriöst! :thummar:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#23 » 18:01:39, 11-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade att uppdatera tråden i går kväll ca. 23:30 gick tyvärr inget vidare... Startsidan och tex. Forum index gick bra men så fort man klickade på någon tråd så fanns ej sidan :aaargh: Men fy den som ger sig nu kör vi igen!! :driver:

I går blev det lite gjort i alla fall, Jag hade semester som va dedikerad till att åka och handla några presenter till lite olika vänner som skall firas framöver och därefter skulle vi plocka ur det som skall slängas från garaget och åka till återvinningsstationen med det och sist så skulle jag i väg med en bunt prylar till stugan (ca.40min enkel resa).

Jag tror inte jag sett någon handla presenter så snabbt :razz: och sen packade jag Berlingon full med "skit" och sa att det som är kvar skall sparas ("frugan" kommer ändå ställa in nya sopor där så hon märker nog inget) :skratta3:
Slängde skräpet och därefter så sladdade jag i väg till stugan med en tvättmaskin och div. andra prylar.

YES, nu e kvällen min!!!!!!! :hurra: Kastade mig in i bilen å körde till Biltema för att fylla på med lite slipskivor och förtunning.

KL 16:30 tvärnitade Berlingon på P-platsen utanför garaget och snabbt som en vesla va jag inne och började plocka fram grejer till kvällens övning som bestod av fastsvetsning av "svängmotor-fästet" (metallringen med fyra gängade bulthål)
Rensning av gängor, grada av, slipa bort lite färg så va svängmotor-fästet till svängmotorn klar att svetsas fast. så nästa steg blev att montera på överdelen av grävmaskinen på svängpelaren (igen).

Lite granskande av foton tagna innan isärplockningen visade vart slang anslutningarna skulle peka, därefter följde lite vridande, snurrande, kännande, och även en del funderande på hur tight spelet skall vara mellan svängmotor & kuggkransen?

Jag började så ambitiöst med att spraya färg på kuggkransen och loppa fast svängmotorn. sen snurrade jag den stackars maskinen runt, runt, runt..... sen plockade jag ur svängmotorn och försökte granska "färgskavet" på kransen , men Öööööh såg typ knappt nån skillnad??? Jag tror att ett tunt lager "mörkröd" sprayfärg inte va den bästa färgen, jag borde ha haft vit eller någon annan ljus färg, men svängmotorn hade i alla fall fått färg på kuggarna (glömde tyvärr att ta bild..)
men färgen va ungefär enligt detta "mönster" (Lite mera långsmalt va det nog...)
Bild

vilket jag tolkar som rätt bra? dock så tror jag att det blev lite väl tight spel för jag kunde känna hur hårt det gick när man snurrade på överdelen så jag slipade bort den ena punktsvetsen och sen fick kompisen hålla svängmotorn i spänn med en träkloss :-) så att svängmotor-fästet låg dikt mot det nybytta golvet och medans han kämpade med att hålla klumpen i spänn så bände jag motorn i "sidled" mot kuggkransen tills jag tyckte att "rätt" spel uppnåddes och därefter svetsades svängmotor-fästet fast. Jag gissar att inte är speciellt korrekt sätt att göra det på men så blev det.....
Bild
Bild
Bild


I och med att svängmotor-fästet/fästringen svarvades ner 4mm. så tycker jag att det är på gränsen med antalet gängor, så nu återstår det att sära på maskinen igen och rigga en M12 bult i svarven och borra ett hål (ca. 7mm) i den. Därefter gänga i den i bulthålet på svängmotor-fästet och borra i bultens hål så att det går hål i de nya botten och därefter vända den upp och ner och borra upp dom nya 7mm. hålen till 10mm. eller 10,5mm. (måste dock sätta på en sån där stoppring på borren så att jag inte borrar djupare än 8mm.) Och detta gör att jag därefter kan gänga igenom helt i svängmotor-fästets gängade bulthå så att jag får lite mer gängor... Shit fy va krånligt det blev, undrar om nån annan än jag förstod något? :klia:
Bild



To be continued......

5 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#24 » 16:18:34, 12-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt aproå ingenting, är det någon som vet om och i så fall vad det skall vara för olja i hydraulmotorerna? jag har inte kollat men det borde väl vara någon form av "våt transmission" där inne, eller tänker jag avigt nu igen? :klia:
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

dimorep

#25 » 20:10:52, 12-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad / hur menar du? :klia:

Den oljan som finns i hyd.motorn (om det är den du menar och inte i någon ev. tillkopplad v-låda) är samma som cirkulerar runt / driver den.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#26 » 21:10:20, 12-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va tusan är ni inte tankeläsare? :grin:
Sorry! Dimo mina tankar låg långt före min kapacitet att skriva så att någon förstår..... Det jag pratar om är larvmotorerna och inte svängmotor som jag själv skulle tolkat det :ohnej:
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Realtime

#27 » 21:13:43, 12-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slutväxlarna har väl olja?
Realtime
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:20, 30-10-2012

63an

#28 » 21:15:12, 12-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vem sköter Åkerman då>? :screwy:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Trondos

#29 » 22:40:13, 12-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hot_Rod_Kjelle skrev:I och med att svängmotor-fästet/fästringen svarvades ner 4mm. så tycker jag att det är på gränsen med antalet gängor, så nu återstår det att sära på maskinen igen och rigga en M12 bult i svarven och borra ett hål (ca. 7mm) i den. Därefter gänga i den i bulthålet på svängmotor-fästet och borra i bultens hål så att det går hål i de nya botten och därefter vända den upp och ner och borra upp dom nya 7mm. hålen till 10mm. eller 10,5mm. (måste dock sätta på en sån där stoppring på borren så att jag inte borrar djupare än 8mm.) Och detta gör att jag därefter kan gänga igenom helt i svängmotor-fästets gängade bulthå så att jag får lite mer gängor... Shit fy va krånligt det blev, undrar om nån annan än jag förstod något? :klia:


Ikke helt sikker på om jeg skjønte det, :vissla: men hvis du er bekymret for hvor mye gjenger du har igjen, så er tommelfingerregelen at har du stål med flytegrense 355 MPa, alså stål S355J2, gammel betegnelse St 52.3N, så er det nok med 1 x skruediameter i gjengedybde dersom du bruker 8.8 bolter.
Se side 65 i Arvid Nilsson sin teknikkbok: http://www.emagcloud.com/arvidnilsson/T ... omslag.pdf
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#30 » 16:08:06, 13-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos, Så sant men jag vill nog ha några gängvarv till då det är på gränsen....
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se