Provade att uppdatera tråden i går kväll ca. 23:30 gick tyvärr inget vidare... Startsidan och tex. Forum index gick bra men så fort man klickade på någon tråd så fanns ej sidan
Men fy den som ger sig nu kör vi igen!!
I går blev det lite gjort i alla fall, Jag hade semester som va dedikerad till att åka och handla några presenter till lite olika vänner som skall firas framöver och därefter skulle vi plocka ur det som skall slängas från garaget och åka till återvinningsstationen med det och sist så skulle jag i väg med en bunt prylar till stugan (ca.40min enkel resa).
Jag tror inte jag sett någon handla presenter så snabbt
och sen packade jag Berlingon full med "skit" och sa att det som är kvar skall sparas ("frugan" kommer ändå ställa in nya sopor där så hon märker nog inget)
Slängde skräpet och därefter så sladdade jag i väg till stugan med en tvättmaskin och div. andra prylar.
YES, nu e kvällen min!!!!!!!
Kastade mig in i bilen å körde till Biltema för att fylla på med lite slipskivor och förtunning.
KL 16:30 tvärnitade Berlingon på P-platsen utanför garaget och snabbt som en vesla va jag inne och började plocka fram grejer till kvällens övning som bestod av fastsvetsning av "svängmotor-fästet" (metallringen med fyra gängade bulthål)
Rensning av gängor, grada av, slipa bort lite färg så va svängmotor-fästet till svängmotorn klar att svetsas fast. så nästa steg blev att montera på överdelen av grävmaskinen på svängpelaren (igen).
Lite granskande av foton tagna innan isärplockningen visade vart
slang anslutningarna skulle peka, därefter följde lite vridande, snurrande, kännande, och även en del funderande på hur tight spelet skall vara mellan svängmotor & kuggkransen?
Jag började så ambitiöst med att spraya färg på kuggkransen och loppa fast svängmotorn. sen snurrade jag den stackars maskinen runt, runt, runt..... sen plockade jag ur svängmotorn och försökte granska "färgskavet" på kransen , men Öööööh såg typ knappt nån skillnad??? Jag tror att ett tunt lager "mörkröd" sprayfärg inte va den bästa färgen, jag borde ha haft vit eller någon annan ljus färg, men svängmotorn hade i alla fall fått färg på kuggarna (glömde tyvärr att ta bild..)
men färgen va
ungefär enligt detta "mönster" (Lite mera långsmalt va det nog...)
vilket jag tolkar som rätt bra? dock så tror jag att det blev lite väl tight
spel för jag kunde känna hur hårt det gick när man snurrade på överdelen så jag slipade bort den ena punktsvetsen och sen fick kompisen hålla svängmotorn i spänn med en träkloss
så att svängmotor-fästet låg dikt mot det nybytta golvet och medans han kämpade med att hålla klumpen i spänn så bände jag motorn i "sidled" mot kuggkransen tills jag tyckte att "rätt" spel uppnåddes och därefter svetsades svängmotor-fästet fast. Jag gissar att inte är speciellt korrekt sätt att göra det på men så blev det.....
I och med att svängmotor-fästet/fästringen svarvades ner 4mm. så tycker jag att det är på gränsen med antalet gängor, så nu återstår det att sära på maskinen igen och rigga en M12
bult i svarven och borra ett hål (ca. 7mm) i den. Därefter
gänga i den i bulthålet på svängmotor-fästet och borra i bultens hål så att det går hål i de nya botten och därefter vända den upp och ner och borra upp dom nya 7mm. hålen till 10mm. eller 10,5mm. (måste dock sätta på en sån där stoppring på borren så att jag inte borrar djupare än 8mm.) Och detta gör att jag därefter kan gänga igenom helt i svängmotor-fästets gängade bulthå så att jag får lite mer gängor... Shit fy va krånligt det blev, undrar om nån annan än jag förstod något?
To be continued......