Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Reparation av sönderkörd minigrävare...

91 inlägg • Sida 3 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

olle67

#31 » 20:11:19, 13-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkt trevlig tråd,kul o se nya inlägg....blir nästa projekt en H-16????? :mrgreen:
olle67
 



Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#32 » 20:21:02, 13-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njaeeee kanske lite stort med en H16 men jag har en H3'a som jag skulle vilja sminka upp lite :-)
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#33 » 23:36:53, 17-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Legat sjuk hela helgen och inte kunnat göra nånting :sad: ändå så va jag taggad upp till tänderna att ta i tu med några av uppgifterna som står på tur.... Jag kom faktiskt ända till garaget, men väl där så kände jag att det va läge att åka hem och kasta sig i lopplådan.

Men när jag ändå va där så passade jag på att kolla vad timräknaren stod på (och förra ägaren/kompisen trodde att den fungerade som den skulle), den stod på 1700tim.
Bild

Jag hade tidigare i veckan pratat med ABAX (generalagenten för Hinowa) och han berättade att kamremmen skall bytas vid 2500tim. och inget om antalet år? Egentligen borde man väl byta kamremmen oxå när man ändå har brallorna nere även om det finns ca 800tim kvar. eller? tyvärr så tror jag att den remmen eller kitet är skitdyrt då det är Malte Månson som tydligen kränger dom prylarna. (Hos Malte Månson, kostar det väl 300:- bara dom svarar i telefon :skratta3: ). Tyvärr så är oftast kamrems haveri rätt dyrt så man vill väl helst inte chansa.....
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

ballder

#34 » 00:03:43, 18-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytt reim nå, så har du kontroll på det.
Bare dumt og ikke gjøre det.
Uansett så vil jeg si at register reim (kamrem) er utgått på dato etter max 5 år.
Användarvisningsbild
ballder
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:16, 03-05-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hara C. Twin 74 mod. B.Leyland
Tilv. Nr:898. SOLGT!

Michigan 75A 61 mod? SOLGT.

Jinma 254 med hytt lastare och V-fres. 2007 mod.

Nissan Cabstar personlift 15m (motorredskap) 1992 mod.

Airman AX35 97 mod.

fourdoor

#35 » 13:20:53, 18-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med, byt remmen om du kan så slipper du riskera att den ger sig för det är ju mindre kul.

Att Malte Månson skulle vara så dyra har jag inte märkt av direkt, har köpt allt från småprylar som solenoider och fläktar till nya kompletta motorer där.


Eller så har man bara blivit van att allt är dyrt. :svettas:
Senast redigerad av fourdoor 19:54:01, 18-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Åsa-Nisse

#36 » 18:31:18, 18-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte heller några direkt sura erfarenheter från Malte Månsson i Skänninge, förutom lång leveranstid.
Beställde grejor den 11 dec och dom kom den 13:e januari. En go kille på teknisk support.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

ph7

#37 » 21:34:31, 18-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beställde reservdelar till en gammal Lombardini dieselmotor från -78.
Tog typ 3 veckor :grin: ganska fantastiskt att det gick att få tag i delar överhuvudtaget tycker jag
Priset var väl helt OK.
/per
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#38 » 01:19:56, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hopp, nu e jag här igen, bättre sent än aldrig! :grin: Det är ett bra tag sen jag skrev något (o)vettigt här på Maskinisten :grin: Tiden går alldeles för fort och då jag även har en smått pervers läggning när det gäller att borra och spräcka sten så har även några helger fått stryka med gällande den "Massochist hobby" som en av mina kompisar kallade det :lmao: (ett av jobben bestod bla. av att borra ca.350 hål på ca 30-40cm djup i en berghäll i deras källare, jobbet kan vi väl säga va sisådär roligt, men å andra sidan hur kul är det för familjen att höra en borrmaskin borrandes över 20tim.. :djaevul:
hörselkåpor med radio är en bra uppfinning :thumme:
:back_to:
Nåja, jag sa till gumman att jag efter jobbet vill till garaget och greja med minigrävaren, jag försökte med nån liknelse med valet i Nordkorea och Kim Yong Un och 100% deltagande och vinnande bla bla... Hon bara skrattade och sa åt mig att åka i väg....... :hurra:

Väl där så va det bara att svida om till uniformen (meckarkläder) dra ut allt elände som stod i vägen så att grävaren till slut kunde rullas fram. Snabbt fram med det urgamla kedjespelet lossa bultarna som håller ihop överdel & underdel av maskinen, och tar en titt i "att göra listan" och en av punkterna ser jag som min plikt att göra i kväll: borra och gänga hålen för infästningen av svängmotorn.

Så här ser mina CNC maskiner ut (Heidenhein e grymmt avundsjuka på styrsystemet....Man kanske skulle uppgrade sig till en skiftnyckel med mm-skala på :lmao: ):
Bild


Jag tog en M12 bult och borrade ett 6mm. hål i den, svarvade "spetsen" på bulten -platt, och skruvade ner den i hålet tills den tog i botten (och drog lite till)
Bild



Därefter tog jag familjen Hedenhös gamla Atlas Copco borrmaskin med en 6mm. borr och borrade hål i botten, vilket resulterade i att jag fick ett centrerat hål som jag därefter kunde använda från undersidan....
Bild



Jag vände på "överdelen" och borrade upp hålet till 10,5mm med hjälp av mitt borrstopp som jag hade designat speciellt för den här uppgiften :skratta3:
Bild



Det visade sig att jag inte hade borrat riktigt så långt som jag borde så det gick lite extra trögt att gänga där den befintliga gängan mötte det nya hålet, men det gick bra för det rörde sig nog inte om mer än ca. 0,5mm
Bild

Nästa punkt på "att göra listan" blir nog att borra upp dräneringshålen i botten på överdelen.... Men det får bli en annan gång.. Lopplådan kallar, ZZZZzzzzzzzzzzz

8 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#39 » 00:29:20, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterliggare ett mikroskopiskt framsteg gjordes i kväll i och med att dräneringshålen borrades upp till ca. 28mm. och när ändå brallorna va nere så slipade jag rent undersidan och ena långsidan plus lite till... och va tusan när ändå brallorna är nere så pass långt så passade jag på att spruta på lite vit 2k epoxi primer på de slipade ytorna.

Lite missöden får man dock räkna med, då jag hade blandat färgen och skulle hämta färgsprutan (favoriten) så insåg jag att den inte fanns i garaget utan snarare 1,5mil bort.... Nåja det blev till att slita ner den "urdåliga" sprutan som hängde på väggen (följde med i ett sånt där kit med slang,färgspruta + nått mer för typ. 200:-) gissa hur bra den är? :skratta3: plus att lite gamla "avlagringar" i sprutan gör :skratta3: väl inte saken bättre :vissla: nåja jag trodde jag hade gjort rent den ordentligt sen sist men tydligen hade jag slarvat då ett "lufthål" hade satt igen sig så det gick väl sådär med lackeringen, men jag körde på :lmao:

Hoppsan, sen släppte "proppen" och hej va det kom färg överallt :skratta3: Nåja lite rinningar går att slipa bort plus att det måste ju betyda att det är mycke färg på maskinen (och det är ju bra, eller?)

Då detta garage inte har fläktsystem anpassat för lackering så är mindre lackjobb att föredra därför så gör det mig inte så mycket att jag blir tvungen att lacka i omgångar.

Nåja för att korta ner skitsnacket en del så är färgen beställd och bör dyka upp i nästa vecka. :grin: (Temadur 90) och det blir inte orginal kulören...... :klia: Nåja tills nästa gång så får vi nöja oss med några bilder på lite Hinowa-plåt i vit kulör med några inbyggda rinningar:

Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

olle67

#40 » 10:14:00, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha,skit kul tråd de här.... :grin: ..........ser fram emot mera, :thummar:
olle67
 

mathiast

#41 » 10:19:25, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta det försiktigt med epoxi då det är duktigt allergiframkallande,riktig mask och gummihandskar rekommenderas starkt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#42 » 23:54:34, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallojsan nu e jag här igen efter nån månads tystnad........det kom en del saker i mellan som tex. jobb :-( plus att jag köpte en minidumper :grin: och då ställer jag frågan till er, va den hel och fungerande???

Svaret: självklart inte!!

Men nu snurrar den som den skall, dock ingen renovering utan jag lagade bara det som va trasigt (vilket va rätt mycket). Men så nu i veckan så fick jag så dåligt samvete för att minigrävaren fått vänta så länge :sad: och efter senaste gnället från grannen där jag är och spräcker sten så tyckte jag att det va dags för lite uppmärksamhet åt minigrävarhållet, så fredagens spräckning uteblev (till grannens förtjusning...)

I väg till gareget...... (hoppla!!!!)

Undervagnen slipades och tvättades med lösningsmedel så gott det gick men det va ruskigt trångt och svårt att komma åt på vissa ställen.

Bild
Bild
När klockan började närma sig midnatt så körde jag igång.....Vattna golvet, blanda färg, starta utsugsfläkten etc..... sen lackade jag :skratta3:
Bild
Bild

Vi får väl se hur resten av maskinen blir.....

Nä lopplådan kallar
/Kjelle

6 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

magloman

#43 » 04:16:04, 25-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt! kul tråd :thumme:

Det går att handla av generalagenten i Norge direkt om du behöver delar till motorn. Vad jag hört så är dom mkt trevliga o snabba.

/M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#44 » 07:18:34, 26-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magloman, tack för tipset.

En annan liten fundering som jag har är om det skall bytas olja i hydraulmotorerna? Som jag förstått så har vissa grävmaskiner olja i hydraulmotorerna som skall bytas i bland...(någon form av våt-planetväxel, eller liknande?? :klia: )
Bild


Men dom här motorerna ser inte ut att ha någon form av utpekad nivå/påfyllningsplugg eller plugg för urtappning, eller är dom två "stora" Hex-skallarna något åt det hållet? (tycker dock inte att det verkar troligt.... eller?)
Bild

Någon som vet?

/Kjelle
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Pknack

#45 » 07:41:59, 26-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

PÅ utsidan sitter nivåpluggen/pluggarna.
Pknack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:07, 28-03-2013
Ort: Märsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB135


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: albin, fretchi, spock och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se