Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Reparation av sönderkörd minigrävare...

91 inlägg • Sida 1 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#1 » 19:42:25, 07-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha då har man skaffat sig mera jobb....

Kompisen som har en liten uthyrningsverksamhet med inriktning på bland annat små entreprenad & trädgårdsmaskiner råkade en dag ut för att kunden som hyrt hans HINOWA minigrävare ringer upp honom och berättar att den inte fungerar?...Min kompis försöker få honom att förklara vad det är som inte fungerar vilket kunden inte kunde? :klia: .... Det kröp då fram att han hade två "Pollacker" som jobbade på hans fastighet och det va dom som använde maskinen och hade berättat att den inte fungerade.
Han åkte i alla fall ut för att titta på maskinen och det första som möter honom är två personer som påminner om "luffare" och som pekar på maskinen och säger "kaput, kaputt!!" (gissa om kompisen är trött på vissa "hantverksgrupper") kompisen svär när han ser vad som hänt men lastar maskinen för transport hem. Väl hemma så skall han laga felet och ruggigt händig som han är så sätter han fart på migsvetsen och försöker "laga" sprickorna (vilket inte lyckades så bra....) Maskinen går kanonfint i motorn och grävagregatet har ytterst lite glapp. Så vid något svagt ögonblick så köpte jag maskinen av honom.
Nu med facit i handen så vette tusan om det va så smart?

Nåja, planen är i dagsläget att sära på maskinen och ta bort så mycket som möjligt för att underlätta svetsningen, tanken är att även lägga på en extra botten(plus längre bultar) för jag är rädd att svetsarna kan spricka igen om det bara svetsas? Vi får väl se om det kan bli tid över för att kasta på lite ny färg på grävmaskinen oxå :-)

Jag tar gärna mot råd & tips ang. svetsningen av botten då jag inte har gjort något liknande förut och det bästa hade kanske varit att skära bort den gamla botten för att lägga i en ny, min tanke är att "lappa i hop" den befintliga botten för att därefter lägga på en ny plåt "under" vilket gör att jag då kan märka ut hålet för "svänpelaren"(eller vad det heter) och även bulthålen för den och skulle det bli lite för stora hål så gör ju inte det så mycket då den gamla original "hålbilden" finns kvar. När väl det stämmer så svetsas plåten
fast runtom i alla ytterkanter (utom i bak där den svetsas fast i en tjock plåt som ligger som "golv" under motorn, (tror den agerar motvikt..) plus att jag hade tänkt att man kanske skulle borra typ 8mm hål på lite strategiska ställen för att "punkta ihop" nya plåten med den gamla botten?

Vad tror ni kan det fungera eller är det en helt ny botten som gäller?


Bilder så här långt:

Så här såg den ut innan jag började riva den.
Bild



Grävagregatet borttaget, "kung-bult"(eller vad det kallas) lossnade jättefint, däremot satt hudraulkolven för gräveleganten fast så in i he..vete :aaargh:
Bild



Rätt skönt med små grävagregat ibland
Bild



Jag hittade korkar till hydraulkolvarna på Hornbach, tänk va underbart att slippa oljeslabbet.
Bild



Störtbågen gick lätt att ta bort
Bild



Nu har den kommit in i värmen :grin:
Bild



Innan jag pumpade ur hydrauloljan såg jag till att palla upp bladet, så nu går maskinen att flytta med pallyften :thumme:
Bild



En spricka där golvet möter sidan på balken som utgör bomfäste
Bild



Ja, vad säger man...... :svettas:
Bild

Min kompis (den händige) har nog försökt att bygga en igelkotte :skratta3:
Bild



Nästa steg i planen är att separera maskinen och det skall jag försöka att hinna med nu i helgen....

6 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(



grufman

#2 » 22:37:04, 10-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant känns det som att den där maskinen hade varit med om en hel del innan polackerna fick tag på den......
Användarvisningsbild
grufman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:31, 13-12-2011
Ort: Järfälla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat S300, Bobcat T140, Bobcat E10, Kubota Kx91-3a, Volvo EC15B, Volvo EC27C, Volvo FM12

Otto_Sand

#3 » 00:48:36, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att ha varit lite dåliga svetsar här och där innan, och att godset varit försvagat (bilden näst längst ner) där det sedan brustit sedan tidigare. Kan vara läg att skära bort material och ersätta med nytt, samt sen svetsa ihop det. Är du inte kompetent nog att göra det själv så lämna bort arbetet. Din kompis svetsning ser minst sagt undermålig ut, för att inte säga kass.
Otto_Sand
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:24, 27-08-2013
Maskintyp: Ej angivet

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#4 » 17:53:42, 13-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

- Otto du kan nog ha rätt i att några svetsar kanske inte va riktigt hundra från början.... jag har kollat som hastigast på botten och den är väldigt trasig på den främre halvan av plåten medans den bakre verkar ha klarat sig bra, risken är att det är snudd på lika mycket jobb att byta hela botten som att laga bitar av den? :svettas: nogrannare inspektion kommer att ske senare när jag rensat maskinen helt.


Söndagskvällens jobb resulterade i att jag hamnade några steg närmre målet :grin:
Bild




Bild




Bild


Den fick sig en liten tvätt oxå :thumme: så nu får den stå och torka till nästa gång.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Inge Nilsson

#5 » 18:28:36, 13-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket jä...a jobb du får lägga ner :sad:

Mvh
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

roten

#6 » 11:46:32, 18-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv ägt en gammal Pel-job som gått på uthyrning och kan lova polack eller inte så är inte folk snäll med grejerna. Hyrs maskin ut säg i två veckor så får den på sin höjd bränsle under den tiden. Smörjning sker aldrig.
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#7 » 13:32:04, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten uppdatering......

Den här helgen har den (riktiga) regeringen gett tillåtelse till utökad garagetid. Så fredagen startade med yterliggare tvättning för att kunna se över botten ordentligt
Bild



Därefter tillverkades en pappersmall för att kunna skära till plåten så den passar mot den halvan av plåten som jag kommer att behålla (den är 15mm. tjock i jämförelse med den som spruckit som är 4mm). Mallen fördes över till den grovkape plåten (8mm. tjock) därefter sågades det ut.
Bild
Bild
Bild
Bild



Några muttrar svetsades fast i delen av botten som skal behållas sedan borrades 10mm. hål i några 8mm. plåtremsor som svetsades fast i den nya plåten. Tanken med detta var att få funktionen av "styrstift" så att jag får tillbaka plåten på rätt ställe när den plockas av/på...
Bild





Efter att jag bankat till botten så gott det gick så ritades hålen ut.
Bild


En "borr-styrning/distans" eller vad man kallar det svarvades till (ytterdiam. 10,5mm. & innerdiam. 5mm.) förborrade med 5mm. borr. och sen 10mm.
Bild



Plasman e bra att ha ibland (SPT Sparcin 5)
Bild



Fy va trist att slipa bort svetsarna där man inte kom åt med vinkelslip..... "lilla ylet" och slipstift tar sin tid, usch....
Bild



Tvätt igen :hurra: eller ? nåja det behövdes. men sen vågade man ju ta i grejerna :grin:
Bild



Provmontering av den nya plåten. Några av hålen fick slipas upp lite för att kompensera för killen med vinglig borrmaskin :vissla:
Bild


Fortsättning följer....................... :skratta3:

11 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

grufman

#8 » 13:48:38, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herreguuud. Det ser ut som att den där grävaren hade kunnat gå av på mitten. Hur många timmar var det på maskinen?
Användarvisningsbild
grufman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:31, 13-12-2011
Ort: Järfälla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat S300, Bobcat T140, Bobcat E10, Kubota Kx91-3a, Volvo EC15B, Volvo EC27C, Volvo FM12

Fredrik_

#9 » 13:52:16, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där kommer aldrig bli bra... :uupps:
Jag kommer och hämtar skrotet när du gjort ett par pass till i garaget!!!! :vissla:

:thummar: :rock_on:

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#10 » 14:03:12, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt, är det en maskinkratta för gräsmattan? 4mm är ju inte ett dugg att fästa grävaggr. i! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

grufman

#11 » 14:05:34, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dinky toys?
Användarvisningsbild
grufman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:31, 13-12-2011
Ort: Järfälla
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat S300, Bobcat T140, Bobcat E10, Kubota Kx91-3a, Volvo EC15B, Volvo EC27C, Volvo FM12

kimmen

#12 » 15:56:37, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För små maskiner till för stora jobb, därtill ovana förare utan känsel för det maskinella...
Det här talar om att jag gör rätt som inte hyr ut min 2.5 ton, även om det är frestande

Den plåten kommer att hålla, frågan är vad som går sönder nästa gång vid ev. Uthyrning
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

ja-bond77

#13 » 18:50:01, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt imponerande jobb du sätter ner. Och dokumenterar till vårt stora nöje dessutom. :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#14 » 18:00:54, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, då kunde man "tjata" till sig några timmar i garaget på Söndagskvällen oxå :wink: Tyvärr så va jag fokuserad på det jag skulle göra så jag glömde totalt att ta bilder.. :slag: Men det blev inte så mycket gjort då tiden va i kortaste laget, men jag lyckades åtminstone mäta ut och kapa tre av fyra sidor av plåten och i och med att jag "samkapade" plåten på plats så är ju oxå den gamla plåten loss längs dom tre sidorna. (om ni förstår vad jag menar?) Det blev oxå lite tid över för att skrota bort en del av den gamla plåten som är svetsad lite överallt .

Antal timmar på maskinen har jag totalt glömt att kolla så jag har ingen aning? Men jag tror inte att det är så fasligt många då bominfästningen inte har något som helst glapp (och ingen expander) så det känns mest som att den har blivit "misshandlad" (plus att 4mm plåt i botten inte känns speciellt överdimensionerat).

ja-bond, Tack! Det är roligt att det uppskattas. Jag känner att det är roligt att bidra med det man kan då detta eminenta forum har sponsrat mig med hjälp, inspiration och ideer. Det är ju faktiskt vi medlemmar som i någon form "skapar" forumet så kan mina små projekt ev. hjälpa någon på något sätt så är det jätteroligt! :grin:

/Kjelle

7 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Christian.Sundström

#15 » 23:36:33, 04-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte annat än hålla med ja-bond!

Riktigt kul o läsa!
"Trying is the first step towards failure"

1 person gillar det här inlägget.
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se