Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Yanmarmotorer - Problem med Svensk Diesel etc

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

LageB (trådstartaren)

#1 » 11:29:37, 14-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla :smile:

Nu står min nyinköpta begagnade 8-tonnare - årsmodell 2005 i vintervila och man har lite tid över att fundera på framtida handhavande vilket är spännande för mig eftersom det är min första riktiga grävmaskin. Grävaren är en Vio75 och den har givetvis då en Yanmarmotor. Nu har jag efter köpet hört att dessa motorer skulle ha problem med den svenska dieseln pga tillsatser etc vilket skulle medföra igensotning av spridare och annat elände. Stämmer det? Någon jag har pratat med förslog att man vid larvning alltid skulle köra på högsta varvtal för att underlätta hålla motorn "ren". Detta kan väl knappast bra för bränsleförbrukningen antar jag... :sad:

Vet ni något om detta? Stämmer det att Yanmarmotorer skulle ha speciella problem med igensotning? I så fall, är det något man kan göra åt det? Gäller denna problematik alla motorstorlekar och årsmodeller på Yanmarmotorer?

Tack på förhand

Mvh
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab



clas1113

#2 » 17:34:34, 14-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har problem med dessa motorer då de sotar igen och går illa.
Ofta kan man lossa spridaren och borsta den ren och sen går den ett "tag till".
Motorerna jag har problem med heter TNE 74 och TND 76 vill jag minnas.
Ca 1-1,2l slagvolym och 20-25 hp.
//Clas
clas1113
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:40:51, 17-07-2011
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt vario 724
Fendt Farmer 280-99
Volvo L50E-08
Valtra N92-12
Cat 312BL-02
Volvo A20 -87
VOLVO BM 800
VOLVO BM 810-73
VOLVO BM 400-68
Volvobm 650 -83

63an

#3 » 18:18:53, 14-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara diesel som vi hade förr som de är gjorda till? Läste att USA inte kunde köra dieslarna när köldvågen kom, ungefär som att den parafinerade!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dimorep

#4 » 18:38:00, 14-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska känt fenomen att spridarna går ner sig på Yanmar motorerna, men de brukar gå att rädda med enbart rengörning om de inte körts allt för länge med på det viset. Dock ska aldrig spridarspetsar rengöras med hård (stål)borste, då det fördärvar de ömtåliga bränsleutsläppen. Ultraljudstvätt med äkta "spridartvättvätska" i är det klart bästa och skonsamaste att rengöra de med.

Högt varvtal och belastning ( = hög förb.temperatur) hjälper till att hålla spridarna i skick. Den lilla kostnadsökningen det blir genom att gasa lite mera med maskinen sparas fort igen på minskad underhållskostnad för spridarna.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LageB (trådstartaren)

#5 » 10:28:02, 15-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Synd att det ska vara på detta viset. När jag provkörde maskinen innan den gick till vintervilan så gjorde den jobbet och betedde sig lugnt & bra på ganska låga varv. Att vara tvungen att tokvarva motorn helt i onödan känns därför mycket surt.
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se