ja-bond77 skrev:Snyggt bildkollage! Det är väl
ungefär så mycket jag vet om detta...
Holger skrev:Japp! Snyggt! Inte går det att plugga med den utsikten! Dra för gardinerna!
dimorep skrev:o_n var är det du sitter och försöker plugga (är ju en av EGM:s maskiner)?
Vid Lunds Tekniska Högskola. Aldrig sett EGM förr, var kommer de ifrån? Stort företag?
jpd skrev:Får man gissa på 4-5 våningen på Helsingkrona i Lund?
Stämmer ganska bra det
Pluggat i Lund?
dimorep skrev:De flesta lvx-bilar är minst luftfjädrade bak (många även på framaxeln = "helluftade") och då går det att se de axeltrycken på display i inst.panelen. Är N-värdet (den punkt där lasten ska ligga för att "väga jämnt" mellan fordonets axlar) utmärkt på flaket så är det bara att lägga lika mycket last framför som bakom den markeringen.
En bra chafför ska veta / kunna se när det är lagom last på bilen, likadant bör en maskinist ha hum om hur mycket han/hon tar i varje skopa.
N-värdet är ju oftast utsatt och är annars inte så svårt att gissa sig till så var man ska lägga materialet brukar inte vara något större problem.
Visst har man koll på hur mycket skopan rymmer och kan räkna sig fram till vikten beroende på material, men jag har svårt att tro att folk sitter och räknar skopor? Kanske i vissa fall beroende på jobb..
Jars skrev:När jag var aktiv som maskinförare och flake var lastat så ställde jag tömda skopan i spegel periferin då såg han
det var klart, bara att köra iväg! inge djävla tutande som man hör på många ställen idag.
Det är ju ett alternativ, men att tuta behöver väl inte vara fel alltid. Det sitter ju dessutom oftast en knapp till tutan placerad på ena joysticken just för detta (antar jag).
jörgen.ottosson skrev:Lastar man samma bil så vet man hur "rågen" ska se ut för rätt lastvikt och N-värde......men tyngdpunkten (N-värdet) är ofta ovan för 1:a drivaxeln (bogey-bil) något framför (singelaxel) och ovan för mittre hjulaxeln ( tridem-bil) som på bilden, och vet du hur mycket du tar i skopan på maskinen så kan du ju fråga föraren hur mycket han vill ha lastat.
( Jag brukade oftast ställa mig och titta ut genom förardörren så jag såg flaket, när någon "ny" maskinförare lastade "min" bil....då kunde jag dirigera lite om jag ville ha mer/var nöjd....eller vars det skulle placeras. Har aldrig kört någon bil med våg/mätare ed. så det fick gå på "känsla")
Ja lastar man samma bilar varje dag lär man sig såklart snabbt var gränsen går, men i många fall kan det vara nya bilar och nya chaufförer nästan varje dag..
Kanon om lastbilschaffisen vill visa när han är nöjd tycker jag, men så är sällan fallet och maskinisten förväntas oftast veta när det är lagom och det tycker jag nog egentligen man ska kunna också.
Som sagt har det aldrig varit något problem, men det har säkert blivit både lite överlass och underlass emellanåt utan att man fått reda på det.
NiklasHellner skrev:Sen vi satte in vågar i några av våra maskiner har jag märkt att man nästan alltid kan slänga på en
skopa till på bilen för att få rätt lass viktmässigt.
Så är det säkert ofta, och man vill ju gärna ligga så nära gränsen man kan utan att gå över. Men det är ju inte så många som har våg på maskinen och därav frågan på tips om hur man bäst bedömmer lasset utan tekniska hjälpmedel.
RuneStone skrev:Lastar man dagligen lär man sig fort hur mycket man tar i skopan, då frågar man bara chauffören hur mycket han vill ha..
Då jag satt i grusgrop och lastade hade vi oftast samma bilar som kom då gick det fort att lasta för man lärde sig hur mycket varje bil tog.
Brukade platta till toppen lite lätt när det va fullt, då visste chauffören att jag var klar.
Som sagt lastar man varje dag och samma bilar är det ju inte så svårt..
Att platta till toppen brukar man ju göra, men att klappa till lite extra så det känns i bilen är ju ett bra tips!