Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Fullt lass? (lastbilslastning)

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

otto_nilsson (trådstartaren)

#1 » 16:00:56, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak jag funderat på emellanåt är hur man vet när lastbilen har fullt lass?

Jag har lastat många lastbilar och egentligen aldrig haft något problem med det, men man får ju sällan reda på hur många ton man lagt på och det är inte heller alltid det står på bilen hur många ton den får ta. Jag kör inte själv lastbil så jag har inte alltid hundra koll på det..
Ibland kan jag bli lite förvånad över hur lite det går på innan chaffisen är nöjd, men det kan ju också bero på om det är fast flak eller t.ex. lastväxlare som väger en del i sig. Det är ju axeltrycket som är av betydelse.
Givetvis spelar det även roll vad det är för material, bärlag har ju t.ex. lite högre densitet än schakt osv.

Många lastbilar har ju också vågceller så chauffören vet hur många ton det ligger på flaket. Dock vet jag att de klockorna ofta sitter utvändigt, men i nyare bilar kanske det alltid går att se inifrån hytten? Isåfall kan han ju börja rulla så smått när han är nöjd..


Hur tänker ni när ni lastar lastbilar? Man vill ju få på så mycket som möjligt för att det ska bli effektivt, men hur vet ni när det börjar bli överlass?



Och en liten följdfråga: Hur meddelar ni lastbilschauffören att det är färdiglastat?
Vanligaste är väl att man tutar, men ibland kan det kanske vara olämpligt, t.ex. i ett bostadsområde.


Lite funderingar som uppstod såhär på torsdagseftermiddagen när jag satt och tittade på maskinerna utanför fönstret.
Gissa om det är lätt att sitta och tentaplugga idag?` :ohnej:

Bild
Ingenjör, maskinist och allmänt teknikintresserad

2 personer gillar det här inlägget.
otto_nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:29, 19-04-2005
Ort: Helsingborg, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L50 lastmaskin
Volvo EC55B Pro minigrävare

Kört bland annat:
Komatsu PC290 bandgrävare
Cat 323 bandgrävare
Volvo EW160 hjulgrävare
Volvo EC35 minigrävare
Volvo L70 hjullastare



ja-bond77

#2 » 19:21:41, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt bildkollage! Det är väl ungefär så mycket jag vet om detta... :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Holger

#3 » 19:31:14, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp! Snyggt! Inte går det att plugga med den utsikten! Dra för gardinerna! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Maleen

#4 » 19:35:10, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det säkert att åkaren vill ha fulla lass jämt? :grin:
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

dimorep

#5 » 19:47:28, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygg utsikt, tittar vi inte på samma bilder?!? :klia:
-Är ju Volvolastbilar med på de... :???:

:skratta3: :skratta3: :skratta3:

o_n var är det du sitter och försöker plugga (är ju en av EGM:s maskiner)?


:back_to: De flesta lvx-bilar är minst luftfjädrade bak (många även på framaxeln = "helluftade") och då går det att se de axeltrycken på display i inst.panelen. Är N-värdet (den punkt där lasten ska ligga för att "väga jämnt" mellan fordonets axlar) utmärkt på flaket så är det bara att lägga lika mycket last framför som bakom den markeringen.

En bra chafför ska veta / kunna se när det är lagom last på bilen, likadant bör en maskinist ha hum om hur mycket han/hon tar i varje skopa.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Jars

#6 » 19:55:13, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra chafför ska veta / kunna se när det är lagom last på bilen, likadant bör en maskinist ha hum om hur mycket han/hon tar i varje skopa.]


Vist är så !
När jag var aktiv som maskinförare och flake var lastat så ställde jag tömda skopan i spegel periferin då såg han
det var klart, bara att köra iväg! inge djävla tutande som man hör på många ställen idag.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

jpd

#7 » 19:56:35, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man gissa på 4-5 våningen på Helsingkrona i Lund?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

jörgen.ottosson

#8 » 20:12:12, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att säga hur man vet, jag vet hur det ser ut på min bil när det är fullt lass (grus,sand, matjord mm) men tror inte jag kan lasta lika exakt i dag som när jag körde yrkesmässigt. Lastar man samma bil så vet man hur "rågen" ska se ut för rätt lastvikt och N-värde......men tyngdpunkten (N-värdet) är ofta ovan för 1:a drivaxeln (bogey-bil) något framför (singelaxel) och ovan för mittre hjulaxeln ( tridem-bil) som på bilden, och vet du hur mycket du tar i skopan på maskinen så kan du ju fråga föraren hur mycket han vill ha lastat.

( Jag brukade oftast ställa mig och titta ut genom förardörren så jag såg flaket, när någon "ny" maskinförare lastade "min" bil....då kunde jag dirigera lite om jag ville ha mer/var nöjd....eller vars det skulle placeras. Har aldrig kört någon bil med våg/mätare ed. så det fick gå på "känsla")
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

NiklasHellner

#9 » 22:11:05, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen vi satte in vågar i några av våra maskiner har jag märkt att man nästan alltid kan slänga på en skopa till på bilen för att få rätt lass viktmässigt.
Användarvisningsbild
NiklasHellner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:29, 19-06-2007
Ort: Hjärtum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo380d Trimble dubbel gps & loadrite våg

RuneStone

#10 » 22:26:22, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastar man dagligen lär man sig fort hur mycket man tar i skopan, då frågar man bara chauffören hur mycket han vill ha..
Då jag satt i grusgrop och lastade hade vi oftast samma bilar som kom då gick det fort att lasta för man lärde sig hur mycket varje bil tog.
Brukade platta till toppen lite lätt när det va fullt, då visste chauffören att jag var klar.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

otto_nilsson (trådstartaren)

#11 » 23:42:53, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Snyggt bildkollage! Det är väl ungefär så mycket jag vet om detta... :grin:

Holger skrev:Japp! Snyggt! Inte går det att plugga med den utsikten! Dra för gardinerna! :mrgreen:

:thumme:
dimorep skrev:o_n var är det du sitter och försöker plugga (är ju en av EGM:s maskiner)?

Vid Lunds Tekniska Högskola. Aldrig sett EGM förr, var kommer de ifrån? Stort företag?
jpd skrev:Får man gissa på 4-5 våningen på Helsingkrona i Lund?

Stämmer ganska bra det :bira:
Pluggat i Lund?
dimorep skrev:De flesta lvx-bilar är minst luftfjädrade bak (många även på framaxeln = "helluftade") och då går det att se de axeltrycken på display i inst.panelen. Är N-värdet (den punkt där lasten ska ligga för att "väga jämnt" mellan fordonets axlar) utmärkt på flaket så är det bara att lägga lika mycket last framför som bakom den markeringen.

En bra chafför ska veta / kunna se när det är lagom last på bilen, likadant bör en maskinist ha hum om hur mycket han/hon tar i varje skopa.

N-värdet är ju oftast utsatt och är annars inte så svårt att gissa sig till så var man ska lägga materialet brukar inte vara något större problem.
Visst har man koll på hur mycket skopan rymmer och kan räkna sig fram till vikten beroende på material, men jag har svårt att tro att folk sitter och räknar skopor? Kanske i vissa fall beroende på jobb..
Jars skrev:När jag var aktiv som maskinförare och flake var lastat så ställde jag tömda skopan i spegel periferin då såg han
det var klart, bara att köra iväg! inge djävla tutande som man hör på många ställen idag.

Det är ju ett alternativ, men att tuta behöver väl inte vara fel alltid. Det sitter ju dessutom oftast en knapp till tutan placerad på ena joysticken just för detta (antar jag).
jörgen.ottosson skrev:Lastar man samma bil så vet man hur "rågen" ska se ut för rätt lastvikt och N-värde......men tyngdpunkten (N-värdet) är ofta ovan för 1:a drivaxeln (bogey-bil) något framför (singelaxel) och ovan för mittre hjulaxeln ( tridem-bil) som på bilden, och vet du hur mycket du tar i skopan på maskinen så kan du ju fråga föraren hur mycket han vill ha lastat.

( Jag brukade oftast ställa mig och titta ut genom förardörren så jag såg flaket, när någon "ny" maskinförare lastade "min" bil....då kunde jag dirigera lite om jag ville ha mer/var nöjd....eller vars det skulle placeras. Har aldrig kört någon bil med våg/mätare ed. så det fick gå på "känsla")

Ja lastar man samma bilar varje dag lär man sig såklart snabbt var gränsen går, men i många fall kan det vara nya bilar och nya chaufförer nästan varje dag..
Kanon om lastbilschaffisen vill visa när han är nöjd tycker jag, men så är sällan fallet och maskinisten förväntas oftast veta när det är lagom och det tycker jag nog egentligen man ska kunna också.
Som sagt har det aldrig varit något problem, men det har säkert blivit både lite överlass och underlass emellanåt utan att man fått reda på det.
NiklasHellner skrev:Sen vi satte in vågar i några av våra maskiner har jag märkt att man nästan alltid kan slänga på en skopa till på bilen för att få rätt lass viktmässigt.

Så är det säkert ofta, och man vill ju gärna ligga så nära gränsen man kan utan att gå över. Men det är ju inte så många som har våg på maskinen och därav frågan på tips om hur man bäst bedömmer lasset utan tekniska hjälpmedel.
RuneStone skrev:Lastar man dagligen lär man sig fort hur mycket man tar i skopan, då frågar man bara chauffören hur mycket han vill ha..
Då jag satt i grusgrop och lastade hade vi oftast samma bilar som kom då gick det fort att lasta för man lärde sig hur mycket varje bil tog.
Brukade platta till toppen lite lätt när det va fullt, då visste chauffören att jag var klar.

Som sagt lastar man varje dag och samma bilar är det ju inte så svårt..
Att platta till toppen brukar man ju göra, men att klappa till lite extra så det känns i bilen är ju ett bra tips!
Ingenjör, maskinist och allmänt teknikintresserad
otto_nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:29, 19-04-2005
Ort: Helsingborg, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L50 lastmaskin
Volvo EC55B Pro minigrävare

Kört bland annat:
Komatsu PC290 bandgrävare
Cat 323 bandgrävare
Volvo EW160 hjulgrävare
Volvo EC35 minigrävare
Volvo L70 hjullastare


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JPEG och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se