Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Köpa grävmaskin, hur många timmar är rimmligt på en beg. maskin

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Dodga (trådstartaren)

#1 » 09:46:48, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare !

Ganska ny här på forumet, har lite funderingar som jag skulle vilja ventilera.

Jag har många år gått i tankarna om att köpa mig en grävmaskin å ha hemma ve å rota runt mä och kanske gräva lite diken å avloppsbrunnar, men det har lixom aldrig blivit nått mer än att man kollat på annonser och konstaterat att den maskinen vore kanske nått. Nu har jag gjort slag i saken, nu ska jag köpa en maskin, men då e frågan hur sorterar man ut de dåliga maskinerna från de bra. Jag har bestämt mig för en mini /midi grävare på 5 Ton.

Jag har kollat på volvo ec serien, och yanmar, jcb och doosan/daewoo, dom har gått allt från 4000 till 8000 timmar, den gemensamma nämnaren är att de alla kostar ungefär lika mycket, min fundering är då, är en Doosan som har gått 8000 timmar lika bra/sliten och prisvärd som en EC55 eller JCB som har gått 4000 timmar ? och om man nu skulle få för sig att sälja maskinen, är en Doosan som gått 8000 timmar lika attraktiv på marknaden som en EC55 eller en JCB som gått 4000 timmar ?

Niklas
Vilsen grävmaskins älskare :grin:
Dodga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 16-05-2013
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job 506
International 956 XL
International 614 med bur



björken

#2 » 09:58:18, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att skicket är viktigare än timmarna. Sällan det finns dokumentation som stödjer timräknarens värde på importmaskinerna heller.
Om maskinen har gått med en ägare/brukare som använt fettsprutan och servat maskinen regelbundet så är det mycket värt.

Jag gjorde tvärtom och köpte en begagnad hyrmaskin från UK i risigt skick, men den funkar bra iaf :-)
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

dimorep

#3 » 10:14:26, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid 8000h på en större minigrävare så brukar allt vara slitet, många h. för en sådan maskin även om de skötts väl. Samtidigt kan en maskin som gått hälften av det var helslut om den misshandlats och aldrig fått rätt service, men det är knappast något man isf kan klanka på maskinen för!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

stegmaster

#4 » 10:32:55, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller til dels med björken, dock skulle jag kolla en Daewoo 5t med 8000t mycket nogrant. :???:
En mingrävare verkar av nån orsak inte vara lagad för at gå typ 14000t som en 20tonnare (antagligen för at dom sällan räknas gå 8timar varje dag som en stor maskin).
Skulle vore interessat och veta ungefär pris och årsmodell?? :vissla:
Er det importmaskin som björken skriver, så spelar ju avsaknad av Nordisk skopfäste inn på priset.
Hadde själv en 4,5t Airman/Hitachi tidligare med ca 4000t då jag solgte den.
Då hadde jag bytt diverse under tiden, men den var rett sliten då jag solgte endå.
Så köp ingen av dessa maskiner osett, utan at kolla skicket på dom, 4000timar er en del timar på en minigrävare.
En "billig" maskin i innköp kan snabbt blir jäkligt dyr om du får bytta mycket deler på den, spesielt då underrede, Band, sprocket/idler hjul, under/över rullar.
At det finns en del gläpp får du nog dessutan räkna med, oavsett hur bra ägaren vore med fettsprutan, om inte deler er bytt under tiden.


ARRrR: för sen på :skriva2:, skrev samtidig med dimorep som er inne på samma.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Dodga (trådstartaren)

#5 » 11:05:53, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kollat runt lite på olika maskiner hos maskinhandlare och på blocket, och pengarna det rör sig om är ca 130-140 KKr +moms och då är det årsmodell 2000 och uppåt

Jag är ju lite skeptisk till att en maskin som gått 8000T är i samma skicka som en 4000T maskin om den inte är renoverad och det finns ordentligt med papper på det, sen å anadra sidan kan en maskin som är renoverad / servad väl vara lika bra som en 4000T maskin som är grisigt använd.

Man vill ju inte slänga pengarna i sjön å köpa en maskin som harvar ihop strax efter den är inköpt.
Dodga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 16-05-2013
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job 506
International 956 XL
International 614 med bur

björken

#6 » 11:12:00, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med både stegmaster och dimorep om att 8000h är för mycket, det jag menar är nog att timantalet nog bör bekräftas med en inspektion på plats och inte tas som en sanning från timräknaren/säljaren. När jag letade maskin så tittade jag iaf på två där timräknaren stod still, i ett fall bekräftat att vajern var bortskruvad från räknaren. Måhända är nyare maskiner med elektroniska system säkrare?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Dodga (trådstartaren)

#7 » 16:10:10, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag tolkar det så är 8000T lite väl mycket timmar för en Daewoo 5T, då kanske man får kika vidare, eller pruta som en tok :grin:

Vart går gränsen för hur många timmar en maskin kan gå innan den är "skrot" ?

MVh
N
Dodga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 16-05-2013
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job 506
International 956 XL
International 614 med bur

Åsa-Nisse

#8 » 16:37:18, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte säga för som sagts ovan så är skicket mycket mera värt än timmarna. En maskin som gått hos en parkanläggare med smörjspruta kan gå 50 tim/vecka för de stannar den inte på rasten heller.
En hyresmaskin går 110% dom timmar den går + okunniga förare som lyckas bryta sönder och fördärva mycket på kort tid. Ofta är det därför dessa maskiner säljs med få timmar på mätaren.
En besiktning på plats, med provkörning är nödvändigt.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Flisnisse

#9 » 23:05:52, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dodga skrev:Som jag tolkar det så är 8000T lite väl mycket timmar för en Daewoo 5T, då kanske man får kika vidare, eller pruta som en tok :grin:

Vart går gränsen för hur många timmar en maskin kan gå innan den är "skrot" ?

MVh
N

Hej! Har en 5 tonnare och en 8 tonnare, Båda stållarv. 5 t. fick nya slitdelar i bandvagnen vid 5000 tim, Och 8 t. vid 6000 tim. Förutom ny motor i 5 t och
någon expanderbult och bussningar i bland, är repkontot litet. går ej att jämföra med kostnad för nyare maskiner. Daewoo 5 ton har jag haft tidigare, Till den får du importer eller tillverka alla delar själv. :sad:
Mvh. N-G
Flisnisse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:00, 22-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: HITACHI EX60-5

stegmaster

#10 » 23:32:08, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny motor, ny bandvagn och div,expander, låter inte billigt mina öron??? :???:
Om man tenker nya prylar borde vel inte ca100tkr vara utom räckvidd i reservdeler då, eller??
Har man en maskin privat, eller kör endast lite til och från, er det vel just sånna rep. man inte vil ha.
Va jag själv upplevt, så var det just at maskinen var gammal/udda en årsak til at det blev riktig dyrt när man äntligen lyckas hitta rett deler. Bytte nån underruller på min tidligare 4,5tonnare til samma pris som dom skulle kosta til en nyare 30tonnare.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Flisnisse

#11 » 00:52:17, 25-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Ny motor, ny bandvagn och div,expander, låter inte billigt mina öron??? :???:
Om man tenker nya prylar borde vel inte ca100tkr vara utom räckvidd i reservdeler då, eller??
Har man en maskin privat, eller kör endast lite til och från, er det vel just sånna rep. man inte vil ha.
Va jag själv upplevt, så var det just at maskinen var gammal/udda en årsak til at det blev riktig dyrt när man äntligen lyckas hitta rett deler. Bytte nån underruller på min tidligare 4,5tonnare til samma pris som dom skulle kosta til en nyare 30tonnare.

Hej ! Har utrustat 5 tonnaren med en klipp för energived och lagt ner mycket arbete på det, sedan konstaterade jag att bandvagnen var för dålig att köra i skogsteräng,
När den var renoverad för ca 25 tkr började motorn krångla, Och då var den för bra för att skrota :smile: Ny motor och 55tkr fattigare klipper den buskar i många år.
Har ju trots allt kört den 3500 timmar.
Flisnisse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:00, 22-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: HITACHI EX60-5

dimorep

#12 » 10:17:06, 25-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skiljer en del på att ha en maskin som gått många timmar under "eget ägande", eller köpa en som gått motsvarande timmar!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se