Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Poclain 90 - något att ha?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 23:14:40, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En grävmaskin är alltid bra att ha, även om behovet inte är så stort. Jag har en liten gård och skulle behöva rensa några diken, anlägga en grusplan osv. Vill egentligen ha en maskin med stållarver på mellan 5 och 10 ton, men dessa kostar ju både skjortan och kalsongerna. :sad: Nu har jag sett en Poclain 90 från -83 med larver för en nästan löslig penning. Den är ful som stryk men lär starta och gå att köra. Tyvärr dubbelt för tung mot vad jag hade tänkt (20 ton), men det får man försöka stå ut med...
Frågan är om man är helt fel ute med att köpa en sådan maskin? Hur dyrt är det med reservdelar? Hur gott om finns det? Är det vanligt att saker havererar eller bara går och går de?
All hjälp, info och goda råd mottages med största tacksamhet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



olle67

#2 » 01:47:22, 10-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror ja vet vilken maskin du menar, :grin: svårt o säga om köpet,den e ju gammal,allt hänger ju på skötsel,mm min Kobelco e från 89 o inte mkt nyare,men i gott skick,den e ju rätt så vanlig i Sverige med delar,mm Poclain e ju ngt ovanligare,men de finns ju säkert delar till den med,dom ja vet som kört poclain har tyckt dom e helt ok,synd Robban C e borta från forumet,hans far höll tydligen på mkt med Poclain....inga bra svar,men något..sen finns de ju rätt ofta Hymac 580 runt 10 -12 ton till salu,men de ju nåt ja ägt 1 ggn o aldrig mer,äldre maskin då från tidigt 70 tal..har man aldrig kört grävare innan så kan man nog bli kompis me en Hymac,e man van som jag me hytt,mm på rätt sida o funktioner i spakarna som ja e van vid,då e Hymac inget för mig,,..men dom e ju billiga.. :grin:
olle67
 

Henric Johansson

#3 » 02:41:52, 10-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polaren har en sådan . Han använder den ungefär som du tänkt. Hittills är han nöjd, tar lite längre tid att gräva, men det tycker han ju är kul.
Saker kan gå sönder men du riskerar ju bara inköpspris- skrotpris.

Är du beredd att skruva själv så är det väl bara att chansa, för en chansning är det alltid med gamla maskiner.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Stridis2 (trådstartaren)

#4 » 21:44:36, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar inte när trådar inte får något avslut, så jag får försöka binda fast några av mina lösa ändar. Den här maskinen blev det inte. Jag var och tittade på den och tänkte att den kan jag inte svänga med på min mark, den får inte plats. Maskinen verkar numer vara såld, så jag är nyfiken på om köparen finns här på Maskinisten.
För min del blev det en 12 tons Komatsu. [Grävmaskiner] Vad tro ni om denna: Komatsu PC 120-6
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

olle67

#5 » 22:11:31, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan ja ju fråga nu om de va den som stod på Bahtso maskin?
olle67
 

Stridis2 (trådstartaren)

#6 » 22:31:46, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajamen, visst var det Bathso som hade "min" tilltänkta maskin. Jag bor inte så många mil därifrån, så det kändes enkelt att kolla där. :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

olle67

#7 » 22:40:13, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att ja inte bor nära,,hade väl bott där då. :mrgreen:
olle67
 


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se