Hej
Tidigare i år hämtade vi hem en ec280 som inte mådde så bra, vid provgrävning i sambad med köp upptäckte vi att motorn producerade tjock vit rök och droppade motorolja (från avgassystemet) vid belastning av hydraulsystemet. Hur som helst prutades några tusenlappar och maskinen köptes ändock. Nu har jag kikat på turbon bland annat och det är uppenbart att insugssidan måste bytas då fläkten glappar både in/ut samt upp/ned. Min oro ligger i att avgassidan också är skadad då oljans enda väg ut i avgassystemet är via den. Ni som kan uppbyggnaden av turbo... sitter båda sidornas fläkt med en gemensam axel?
En annan fundering, den enda vägen oljan kan ta sig till avgasysstemet måste vara att pressas upp genom cylindrarna och ut den vägen halvt förbrända? En defekt turbo bidrar till detta på vilket sätt? kan någon förklara det teoretiska bakom detta fenomen?
Är tacksam för alla tankar kring detta
Tack på förhand
Johan