Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

EW160(a) ERROR 40 TRANSM.OLJETRYCK

20 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

NKGK

#16 » 09:32:36, 17-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredde76 skrev:Ok då är jag med, den är bruten när det inte är något tryck och stängd när det är 25 bar. På givaren står det 25 +-2,5 det bör ju betyda att den stänger kretsen mellan ~22,5-27,5.
Det konstiga är att jag får upp felkod 40 TRANSM. OLJETRYCK utan att göra något, det räcker att bara starta maskinen och låta den gå en stund så kan det komma upp.
Parkeringsbromsen släpper fint och när jag mätte med analog tryckklocka så går den upp till 25 när jag stänger av p-bromsen.

Är detta fel enbart relaterat till B65 givaren (fel tryck eller trasig givare) eller kan det finnas andra orsaker?

Mvh
Fredde


Hej Fredde
Problemet kanske har löst sig.
Men jag har en EW160 2002, och har haft samma problem, bytt givaren, problemet borta, men har även fått tillbaka det efter att maskinen stått still med snö som smält och även efter tvätt.
Gjorde rent kontakten med typ elektroclean eller liknande, funkar en stund, men efter byte av olja växellåda är problemet helt borta.

1 person gillar det här inlägget.
NKGK
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:17, 10-05-2014
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo



fredde76 (trådstartaren)

#17 » 21:18:10, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för all hjälp!

Ny givare från Swecon ser ut att ha gjort susen, har provkört 15 minuter utan problem, tidigare kom felkoden inom någon minut speciellt om man la ur/i parkeringsbromsen.

Har även passat på att byta alla oljor i transm/nav.

/Fredde
fredde76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:48:10, 02-09-2009
Ort: Örsundsbro, Enköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Nuffield 10/60
Caterpillar 301.8
Volvo EW160

Mr Gadget

#18 » 12:46:24, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har precis köpt en EW160 för att gräva med på tomten :hurra:
Det är ju jätteskoj att lära sig att köra maskinen men och har nu tyvärr :screwy: direkt fått upp några larmkoder Error 40 Transm Oljetryck som nu kommer oftare och oftare så att detta larm måste kvitteras bort

Har även vid några tillfällen fått felkoden Error 201 System ??

Finns det någon som kan guida mig till vart denna oljetryckgivare sitter gärna med bild och ev. artikelnummer, kanske någon har en sprängskiss ?
Skulle även gärna vilja veta hur man gör för att kolla nivån och byta transmissionsoljan om nu detta kan vara en möjlig orsak till detta problem? finns det någon som sitter på en verkstadshandbok?

Min maskin är en Volvo Ew160 2000 med 14700tim

Tack!
:skriva2:
I am not young enough to know everything! :driver: :driver:
Mr Gadget
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:08, 09-04-2012
Ort: Stockholm Åkersberga
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW160 2000

Anton

#19 » 17:53:19, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har PM
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Ferguson140

#20 » 07:50:27, 14-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Lyfter denna tråd, då jag har detta felet på min 140 från 2001. Är det någon som kan guida mig lite och som Mr Gadget skriver visa hur man kollar nivån.

Tack på förhand.
Ferguson140
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:17, 12-06-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se