Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Köpa POCLAIN:en i säcken

253 inlägg • Sida 5 av 17
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

jörgen.ottosson

#61 » 22:33:14, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skulle nog nöjt mig med rengöring (möjligen lite "avjämning" med smärjelduk) och monterat med lite lämpligt fett...
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



löviksbon (trådstartaren)

#62 » 09:53:07, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Har en kund i Frankrike som har en liten Poclain skrot. Måste ringa dit i morgon ändå och ska höra vad dem brukar göra. Antar att det finns fler svivlar som ser ut så där. http://photostp.free.fr/phpbb/viewtopic.php?f=29&t=9388 inlägget hittade du? Tyvärr fattas lite bilder, men någon rekommenderar att lägga hydraultätningar i ugnen, eftersom dem sugar åt sig fukt och växer då. Ska tydligen blir enklare att montera dem sedan.

Det är kanske en idé att sätta sviveln i svarven och ta bort lite material i alla fall så att du får en slätt botten i spåret utan porer. Sedan en O-ring bakom x-ringen? Frågan är om man törs svarva bort så mycket.

Nisse


En Poclain skrot, mycket intressant :smile: Jag läste också inlägget om att tätningarna sväller av fukt. Såklart efter att jag packade upp tätningarna av ren nyfikenhet :ohnej: Det bästa är att öppna påsen direkt vid montaget, men då får man hoppas att det är rätt istället. Men jag tejpade igen påsen tät efter titten så vi får se ifall de behöver en tur i ugnen.

Jag kommer nog försöka få tätt med rengöring och eventuellt nått bra medel. Hitta en duktig svarvare och ett lämpligt mellanlägg kommer ta tid jag inte har. Jag lagar den på platts och förre ägaren vill ha bort den så fort som möjligt.

En tanke jag har är att lägga två tunna strängar blå silikon i botten av spåren. Tillräckligt för att fylla ut porerna och för att "limma fast" X-tätningen så den inte roterar med den inre delen och slipas mot rost. Men lite nog att inte svälla ut och lossna i småbitar som vi kunde se att det gamla hade gjort.
Bild

För och nackdelar?
löviksbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:18, 07-01-2009
Ort: Höga Kusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE W20
Valmet 505

Mats i Myrhult

#63 » 10:05:25, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju gravrost på sina ställen i den där sviveln! Det betyder en skorpa av rost med en por under. När du gör rent med ett kemiskt medel polerar du bara skorpan, poren blir kvar. Med all den osäkerhet det innebär för framtiden.
Lyssna på en erfaren mek som Dimo. Han skrev stålborste. Jag skulle vilja säga smärgelduk, kanske limmad på en trissa på en borrmaskin för bättre effekt. De repor du åstadkommer blir sannolikt mindre allvarliga än den rost som finns där nu.
De där rillorna som är i sviveln är inte till för att täta, de är bara stöd för tätningarna. Är inte innerdelen i sviveln nernött så att den inte pressar tillräckligt på tätningarna gör de inget om någon tusendel i materialet försvinner, bara du inte har kanaler som tätningen inte kan fylla ut och därigenom inte täta för läckage.

Har jag fel hoppas jag någon kunnig person rättar mig snabbt.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

jörgen.ottosson

#64 » 10:32:54, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...limmar du fast tätningen så kommer den inte att kunna fungera som tänkt ( röra sig pga av trycket och "trycktäta" ) .....silikon och andra tätningsprodukter på tub funkar bara på statiska tätningar. (tex en packning till ventilkåpa eller oljetråg.....o-ringar x-ringar och manschetter är tänkta att anpassa sig till trycket och måste då kunna röra sig)

Har det gått bitar ur den gamla tätningen så kan det bero på för stort spel mellan den rörliga och fasta delen av sviveln, tätningen trycks då in i spalten av trycket och när trycket avlastas så "nyps" en liten bit loss.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

löviksbon (trådstartaren)

#65 » 11:02:15, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej nej. Inga kemikalier för rengöring. Jag har som jag skrev tidigare stått och gnuggat med 400 smärgelduk med en liten anpassad trästav nere i kanalerna. Ska bort till bror nu och låna en Dremel mini stålborste enligt Dimos tipps för att få det ännu renare. Det jag undrar är ifall någon kan komma med ett motargument till att lägga lite blåsilikon i botten av kanalen innan jag monterar tätningen och drar ihop svirveln.
löviksbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:18, 07-01-2009
Ort: Höga Kusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE W20
Valmet 505

63an

#66 » 11:05:07, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu hade en Bläster suttit som hansken! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

löviksbon (trådstartaren)

#67 » 11:18:19, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte gått några bitar ur tätningarna vad jag kan se. Som bilden visar så har ena sidan slipats ner på tätningen, troligen pga ett konstant högre tryck från ena hållet av ex lufttrycket till 4x4. Är rädd att samma sak händer igen och därför tycker jag att det skulle vara bra ifall tätningen roterade med den yttre delen då inre delen (plunchen) ser bra ut.

Bild
löviksbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:18, 07-01-2009
Ort: Höga Kusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE W20
Valmet 505

nisse

#68 » 14:34:57, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen hade väl ett motargument till Silikonen. Det blir inte så lätt att lägga strängar som i din skiss. Så jag röstar fortfarande på svarv och en liten rundad stickstål som du kan köra i spårets botten. På hydraulsvivlar brukar det ligger O-ring i botten med. Och bottendelen är rund. Du skulle kunna fixa exakt samma utseende här om det finns nog med material kvar. Då blir det typ så här (OX (=botten i spåret O=o-ring X= din x ring. Detta om inte dimos tips ge nog bra resultat. Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Michael Meier

#69 » 18:42:41, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt med argument, själv skulle jag alldri tillåta mei å använda silikon i en sådan applikation.

Återkom med problematiken när du få byta tätningar varje år på grund av slitage.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magloman

#70 » 18:57:33, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska man ha nåt klet så är det väl Hylomar som gäller?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jörgen.ottosson

#71 » 19:44:47, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hylomar...du tänker för att fylla eventuella gropar? .... :klia: möjligen, bättre än härdandemedel, men jag skulle nog låtit bli även det.

Gummi under tryck formar sig ganska bra även mot en ojämn yta, finns bara lite smörjmedel så de anpassar sig lite bättre så brukar det funka. (det var därför jag föreslog lite fett vid montering...och för att motverka framtida rost. Sen kan det ju vara bra att dränera tankar mm reglbundet, så det inte finns så mycket vatten i tryckluften.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PerÖ83

#72 » 21:55:39, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske tillsätta tunn tryckluftsolja i systemet?
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

löviksbon (trådstartaren)

#73 » 22:37:48, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört roterande stålborste och det fungerade jävligt bra. Hittade en plywood skiva som jag kapade till i samma diameter och körde smärgel med sen. Det ser riktigt bra ut efter omständigheterna så det blir nog tätning utan medel. Annars verkade Hylomar som ett bra altenativ. Jag har en motsvarande produkt från Loctite, Flänstätning 5923. Just att den inte härdar borde tillåta rörelse samtidigt som det tätar.

Jag vet inte ifall det är någon form av lufttork eller om det är bubbelburk på grävaren. Mycket renblåsning av tankarna blir det definitivt. Sen undrar jag ifall man kan blåsa in lite olja eller köra igenom varmluft som en vintrings rutin.

Lite bilder i morgon på resultatet.
löviksbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:18, 07-01-2009
Ort: Höga Kusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE W20
Valmet 505

dimorep

#74 » 23:14:14, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätningsklet i kombination med o-ringar fungerar bara om de sitter absolut stilla och det gör inte en svirveltätning då de både utsätts för roterande rörelse och växlande tryck. Bästa kletet att smörja en o-ring med är äkta gummivårdsfett, vanligt ent.fett kan också fungera.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

magloman

#75 » 23:54:57, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter nog högst troligen en burk som det skall vara tryckluftssprit i men den tar ju slut efter ett tag och fyller man inte på så blir det ju fukt och rost efter ett tag...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se