Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Hjulgrävare i skogsmarker

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

qqq (trådstartaren)

#1 » 17:26:13, 29-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar det att köra i, löst beskrivet, skogmarker med lite mindre stubbar och mindre stenar med en hjulgrävare typ volvo EW140 ?
Jag tänker närmast på hur hjulen klarar det.
Skogmaskiner kör med hjul, och det verkar funka.

Såg häromdan en bandare typ EC210 med bandkrängning i skogmarker, så bandare är inte alltid så lyckat i skogen.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



mathiast

#2 » 17:53:29, 29-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag hade nog inte gjort det,känns som om den typen av maskin är lagom terränggående
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

fzr100089

#3 » 18:23:28, 29-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör emellanåt på hyggen med en EW160C,går bra om man är försiktig och väljer spår med omsorg samt undviker vatten samlingar samt körning på regniga dagar
fzr100089
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:07, 15-06-2009
Ort: Avesta
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H36B

Martin.Eriksson

#4 » 21:00:52, 29-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skogsmaskin har pendlande midja och axlar som diffar så dom tar sig fram bra,
En hjulgrävare drar på ett hjul fram och ett bak och inga diffar och endast en pendlande axel.
Men visst allt går bara man vill :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Bushnell

#5 » 23:01:44, 29-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte ju min EW150C med huvudsyftet att användas till markberedning, dvs körning i godtycklig skogsmark.
Efter att ha markberett några hektar, så har jag följande erfarenheter:
1. Det går, det är inte omöjligt.
2. Man måste dock bygga sig väg där man ska fram, dvs ta bort stubbar och stenar så att det åtminstone är skapligt slätt.
3. Att bygga sig väg tar ca 75 % av tiden, själva markberedningen 25 %.
4. Gör en "väg", lägg massorna i strängar vid sidorna, markbered sedan på tillbakavägen och går hålor i strängen som du lagt upp för att sätta trädplantorna i.
5. Sankmark bör undvikas med en hjulgrävare, det är inte värt risken att bli köra fast maskinen mitt ute i skogen.
6. Att lyfta undervagnen och snurra den får göras med låst fjädring om bakaxeln lyfts. Har blivit skitskraj flera gånger innan jag kom på det knepet, glömmer man det finns en vältningsrisk.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

qqq (trådstartaren)

#6 » 02:50:16, 30-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

fzr100089 skrev:Kör emellanåt på hyggen med en EW160C,går bra om man är försiktig och väljer spår med omsorg samt undviker vatten samlingar samt körning på regniga dagar

Det är ungefär samma tankar jag har haft om det hela.
Så hjulgrävare saknar generellt sett diffspärrar ? En klar nackdel alltså.
Tanken i mitt fall är en upprensning av några diken samt jämna till och ta bort urgamla 2-4 dm höga stubbar. Det handlar bara om ca 5 ha som igentligen är ganska plan.

Bushnell: tog du dit grus eller återanvände du befintlig jord ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Pistongen

#7 » 05:38:01, 30-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör en Atlas 1304 och jag måste säga att den tar sig fram över förväntan när det är lite terräng. Är det riktigt surt så suger det fast, och man får hänga med lite hur det ser ut med stenar och stubbar. Jag är mest rädd för att slå sönder nåt på drivlinan. Men hitills ångrar jag inte sekund att jag gick på hjulalternativet.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

dimorep

#8 » 18:30:00, 30-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten lätt stöt på kardanaxeln och ni kan säga adjö till stora delar av transm. nästa gång ni kommer ut på vägen och det börjar rulla på lite...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Bushnell

#9 » 23:31:26, 30-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte fraktat något material, utan endast tagit det som marken har att erbjuda.
Viktigast är dock att ta bort större stenar som kan endera välta maskinen eller kröka kardanaxlarna.
Likadant med stubbar av samma skäl, tar även bort små stubbar för att inte sticka däcken.
Tycker att det funkar helt ok med hjul i terrängen, tiden det tar att åka försiktigt i skogen tjänar jag ledigt in vid förflyttning och allmän smidighet, en larvare kräver också någorlunda jämn terräng.

Dimorep:
Det låter inget bra, vad exakt menar du? En krokig kardanaxel är en dålig kardanaxel? Eller menar du att differentialen också knäcks om kardanaxeln kröks?
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

mathiast

#10 » 17:53:17, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt bra snurr på kardanerna vid landsvägshastighet och har man redig obalans kan dom gå av pga centrifugalkraften och då låter det illa och gör ont i plånboken :-)
Ett rör tappar det mesta av sin styrka om det får en buckla
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mpersson76 och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se