Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Har storleken betydelse?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

frazze112 (trådstartaren)

#1 » 18:53:27, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag ska slå mina påsar ihop med svågern i Thailand och köpa en grävare. Eftersom jag inte är någon grävmaskinist så slänger jag upp frågan på detta forum. Hur stor maskin ska vi köpa? Tanken är att den ska röja i "djungeln" när nya gummiträd ska planteras. När gamla träd sågas ner så måste stubbarna tas bort. Gummiträd har ganska ytliga rotsystem och jorden är oftast ganska lerig, även palmträd måste tas bort som har djupare rötter.
Jag funderar på en maskin i storleksklassen 15-20 ton. Jag vill hålla nere storleken pga att den blir svårare att transportera på dessa små och kassa vägarna samt att jag inbillar mig att en för tung maskin kan få problem i en lerig djungel och köra fast. Samtidigt vill jag inte ha en för klen maskin som inte klarar av uppgiften.

Ni som vet vad ni pratar om, kan ni ge mig några kloka råd?

/f
frazze112
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:30, 23-08-2007
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Lastbil



Holger

#2 » 18:55:13, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Kan du lägga upp en bild på typiska markförhållanden?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Jevlar

#3 » 19:19:05, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en 20 tonnare, det är den klassen på typ 95% av alla grävare i thailand, bör finnas drösvis med beg att välja mellan.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

frazze112 (trådstartaren)

#4 » 19:24:07, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev: bör finnas drösvis med beg att välja mellan


Hmm...ja, har du sett hur dessa ser ut? Jag har kollat på ett antal och det är ju bara skräp kvar av dom. Tror det är bättre att köpa en på auktion i europa och skeppa över den, kostar inte allt för mycket.
frazze112
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:30, 23-08-2007
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Holger

#5 » 19:27:04, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är ju även efter larvbredd, tillbehör osv. Vilka märken är kända där (reservdelsförsörjning) ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

frazze112 (trådstartaren)

#6 » 21:48:20, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Hej!
Kan du lägga upp en bild på typiska markförhållanden?


Bifogar 2 bilder men notera att dessa är från "torrperioden".


Bild
Bild
frazze112
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:30, 23-08-2007
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Lastbil

frazze112 (trådstartaren)

#7 » 21:51:57, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Frågan är ju även efter larvbredd, tillbehör osv. Vilka märken är kända där (reservdelsförsörjning) ...


Precis det jag menar, har sett olika larvbredder. Klart man vill ha den bredaste, men varför finns de smalare? Kan tänka mig att smalare är bättre på hårt underlag.

Enligt mina egna observationer så är det CAT, Hitachi & Komatsu som gäller.

/f
frazze112
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:30, 23-08-2007
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Jac

#8 » 21:59:56, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

frazze112 skrev: Klart man vill ha den bredaste, men varför finns de smalare? Kan tänka mig att smalare är bättre på hårt underlag.
/f


Så är det, breda band slits mer än smala band på ojämt, hårt underlag då det blir mycket kraftigare brytkrafter/vridkrafter i sidled.
Lite samma princip som att för breda däck på en maskin sliter hårt på eller i värsta fall kan knäcka en axel.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

frazze112 (trådstartaren)

#9 » 22:31:29, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
frazze112 skrev: Klart man vill ha den bredaste, men varför finns de smalare? Kan tänka mig att smalare är bättre på hårt underlag.
/f


Så är det, breda band slits mer än smala band på ojämt, hårt underlag då det blir mycket kraftigare brytkrafter/vridkrafter i sidled.
Lite samma princip som att för breda däck på en maskin sliter hårt på eller i värsta fall kan knäcka en axel.


Aha, efter ett antal timmars surfande så verkar det vara standard med 60 cm's bandbredd och vissa har 70 cm. Så i denna viktklass vore 70 cm perfekt för mig?

/p
frazze112
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:30, 23-08-2007
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se