Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Brytkraft vid skopan - Justera?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

LageB (trådstartaren)

#1 » 10:24:09, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I samband med bomcylinderreparation så tänkte jag passa på att med klocka kontrollera hydraultrycken på min 8-tonnare, Yanmar Vio-75.
Maskinen är 9 år gammal och gått ca: 2700 timmar. Hur vanligt är det trycket sjunker med tiden på sådant sätt att det går att "justera" tillbaka genom ställskruvar? Jag ska studera reparationshandboken lite mera, men, vad jag förstår så sitter det justerskruvar vid ventilblocket som gör att man kan justera tryck - stämmer det?

Jag önskar gärna få lite mera brytkraft vid skopan.


Mvh
Lage
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab



Lars-Peter D

#2 » 16:08:59, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt okay att kontrollera/justera tryck i enlighet med handboken.
(Att bara höja tryck för mera kraft kan fort börja kosta, mera än det smakar...)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Åsa-Nisse

#3 » 18:52:44, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget ovanligt att justeringar ändrar tryck då det ofta är fjädrar som man justerar med en ställskruv. Fjädrar har en tendens att mattas när dom blir gamla ( som vi alla) och behöver lite uppiggande.
Kolla någon funktion där du har fullt pumptryck först så du kan se överströmmaren på hydraulpumpen. Släntskopa eller minussidan på skopbryten kan var lämpliga att testa tror jag. Därefter är det bara att gå på respektive chockventil till de funktioner du vill kolla.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

LageB (trådstartaren)

#4 » 20:47:56, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Inget ovanligt att justeringar ändrar tryck då det ofta är fjädrar som man justerar med en ställskruv. Fjädrar har en tendens att mattas när dom blir gamla ( som vi alla) och behöver lite uppiggande.
Kolla någon funktion där du har fullt pumptryck först så du kan se överströmmaren på hydraulpumpen. Släntskopa eller minussidan på skopbryten kan var lämpliga att testa tror jag. Därefter är det bara att gå på respektive chockventil till de funktioner du vill kolla.


Det där lät ju lätt :smile: :vissla: Allt brukar ju vara lätt när man kan... Hoppas min granne tycker det också :smile: :smile:
(Det är min granne som ska hjälpa mig med mätning och justering och han är pensionerad servicetekniker)
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se