Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Serva minigrävare!

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

henrik4545 (trådstartaren)

#1 » 11:57:11, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Jag har en Hitachi EX22 minigrävare. Det börjar bli dags att serva den. Har bytt motorolja o smört med fett osv. Är lite osäker på underhållet på undervagnen.
Försäljaren sa att det va A och O att serva undervagnen, dumt nog frågade jag aldrig hur, trodde det va smörjkoppar där bara.

Har försökt bilda mig en egen uppfattning men är lite osäker.
På utsidan av larvvagnen eller vad jag ska kalla det, finns tre skruvar på diagonalen och en på snett på toppen? Lossade den översta och ser lite fuktig rost där inne. Ska det vara olja där? Se bild 1
Öppnade en lucka på insidan där kommer det fram ett antal hydralslangar, hittar något som ser ut som en oljebehållare med en skruv på toppen. Öppnade en skruv försiktigt o då sipprade någon tunn oljeliknande vätska ut. Se bild 2

Är jag på rätt väg?
Skulle vara tacksam om någon som är mer hemma på sånt här än jag, kan ge en liten beskrivning på hur jag ska göra, vilka oljor som ska användas. Kanske något annat som är viktigt att göra.

En sak som jag har undrat över ett tag är, varför går den ena larven snabbare än den andra, när jag försöker larva rakt fram så går maskinen lite snett. Den drar åt vänster typ 1 dm på 10 meter.
Larvbanden har jag spänt så de är lika hårt spänt.

Har ett litet startproblem också.
Grävaren har alltid varit väldigt lättstartad och där finns en vippströmbrytare för att den ska få extra förvärmning. För någon vecka sedan så blev det kortslutning och sen funkade inte den funktionen mer och maskinen blev mer svårstartad. Bytte kabelskor och vippbrytare och nu lyser lampan som den gjorde innan när den värmer, men maskinen är ändå svårstartad. Bra kräm i batteriet så efter en stund kommer den igång. Innan gick den igång direkt. Kan det vara tändstiften?

Jag är jättetacksam för all hjälp! :driver:
Bild
Bild
henrik4545
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:03, 01-01-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500



mathiast

#2 » 12:34:49, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller förvärmningenså kan glödstiften brunnit upp.
Dom tre pluggarna på utsidan på slutväxeln med kugghjulet är för att byta oljan där mittenpluggen ärför nivån dom andra avtappning/påfyllning.
Sidan med slangarna rör du inte.
Du har säkert en liten lucka på utsidan bandstället med en smörjnippel innanför,den är för att spänna bandet och inte smörja nått lager.
Annars är det mest att kolla att ingen rulle fastnat elller är slutkörd
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Lars-Peter D

#3 » 13:01:15, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som första hjälp kunde det vara att studera servicemanualen för en annan maskin av lämplig storlek/årsmodell, tex. Hittas under dowloads. (Om inte ifrågavarande maskin finns där.) Tex Takeuchi TB045 ger garanterat i detta fall, litet ahaa upplevelser. (Vet att åtminstone den finns där) service sidorna väldigt bra.

Ger i alla fall en bra bild, om än inte exakt, vad som bör finnas och uppbyggnad.... smörjställen etc

Ultimata lösningen är en bok för ifrågavarande maskin.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

henrik4545 (trådstartaren)

#4 » 14:48:11, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar.
Hur byter man glödstift? Har ingen aning om vart de sitter.

Tyvärr är det dåligt med olja i slutväxeln.
Vad bör man använda för olja?

Oj, öppnade den på insidan, nyfiken som jag var. Behöver nog fyllas på olja där,sipprade ut lite

Jo banden har jag spänt några gånger.
Där är däremot ett hjul eller en platta som skrapar bitvis när man kör, kanske läge o försöka byta det.

Jo en instruktionsbok/servicebok hade varit bra att ha, ska kolla vad jag kan hitta på internet.
henrik4545
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:03, 01-01-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500

Lars-Peter D

#5 » 15:04:54, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni kollat här på maskinisten, Downloads? Uppe till vänster, Downloads = -> downloads.php
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

henrik4545 (trådstartaren)

#6 » 21:12:25, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska testa det...

1 person gillar det här inlägget.
henrik4545
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:03, 01-01-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500

mathiast

#7 » 23:01:27, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan du fick ut på insidan är hydraulolja för det var drivmotorn du pillade på
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Åsa-Nisse

#8 » 08:08:28, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför är det 4 st slangar till drivmotorn? Borde väl räcka med 3!
Tryck/Retur/läckolja??????
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Lars-Peter D

#9 » 09:46:34, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar att: Högfart, Lågfart, Retur, Läckolja......?
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

henrik4545 (trådstartaren)

#10 » 13:53:58, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Oljan du fick ut på insidan är hydraulolja för det var drivmotorn du pillade på


Okej, misstänkte nästan de. Bör jag fylla på lite? Försvann ju inga mängder. Såg att det fanns en skruv där ovanför? Eller går det direkt från hydraltanken?
Kanske olika mängd olja i dessa två som gör att larverna inte går riktigt kika snabbt?
henrik4545
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:03, 01-01-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500

mathiast

#11 » 21:03:50, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan kommer från tanken och diffen i hastighet kan bero på slitage mm
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

henrik4545 (trådstartaren)

#12 » 17:29:08, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Oljan kommer från tanken och diffen i hastighet kan bero på slitage mm


Okej så behöver jag inte göra något åt det att det försvann lite olja,

Jo det kan det vara, maskinen har ju gått några timmar. Känns som rull hjulen löper fritt.
henrik4545
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:03, 01-01-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ErikPetersson, Skylark Cab, Sossso och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se