Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo Ec140blc felmeddelande

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Mbergle (trådstartaren)

#1 » 11:47:31, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, här kommer några ödmjuka frågor från en glad amatör. Har lånat en äldre Volvo ec140 som gått 12600/h av en bekant för att gräva 400m kollektorslang för jordvärme. Nu lyser det en varningslampa och vi vet inte vad denna betyder. Han fick inte med någon servicebok när han köpte den så jag undrar om någon klok människa har koll på detta här på forumet. Vänstra larven är orkeslös och orkar inte dra runt sig själv om man inte kör rakt fram jag fundrar på om det är detta felmeddelandetgäller.

Bild

Gick igenom maskinen efter bästa förmåga och hittade en oljesticka bakom bommen och den är torr så jag undrar dessutom var jag fyller och med vilken sorts olja?'

Bild

Tack på förhand!
Mbergle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:20:02, 24-05-2012
Ort: Gnesta
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC140BLC
Valmet205



nixs

#2 » 11:56:39, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan är enkelt, En GL4 eller GL5 olja.

Felkoden säger fel i kommunikation mellan kontrollenheter, kan vara allt från dålig matning till fel i enhet eller kablage. Sitter en liten magnetventil bak vid pumparna på golvet i pumputrymmet lite framför pumpen vill jag minnas, testa att dra ut kontakten till denna och se om larven rättar till sig, iofs borde sväng och skaft också vara långsamma om denna påverkar maskinen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Mbergle (trådstartaren)

#3 » 12:46:01, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket snabbt svar, tack så mycket! Jag skall ge mig ut att prova tipset med kontakten. Sväng och skaft fungerar bra men det är värt att testa.

Vet du var man fyller olja i svängväxeln?

PS, vist är symbolen högstupp i displayen till larverna eller är jag ute och cyklar igen?
Mbergle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:20:02, 24-05-2012
Ort: Gnesta
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC140BLC
Valmet205

nixs

#4 » 13:51:34, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall nog föreställa en kontakt som är isär. Du fyller olja i samma rör som oljestickan sitter i om man inte har specialgrejer.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Mbergle (trådstartaren)

#5 » 14:26:08, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen!
Mbergle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:20:02, 24-05-2012
Ort: Gnesta
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC140BLC
Valmet205


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se